‘We Poles are pill poppers’ : Proximity in Polish medical popularisation videos on YouTube

Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.author Szczyrbak, Magdalena Adriana
dc.contributor.author Tereszkiewicz, Anna
dc.date.accessioned 2023-07-12T13:22:24Z
dc.date.available 2023-07-12T13:22:24Z
dc.date.issued 2022
dc.identifier.issn 1139-7241
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/10195/81335
dc.description.abstract The paper focuses on strategies of creating proximity in multimodal online communication. Based on the case study of a popular Polish YouTube medical channel (i.e. Najprościej mówiąc), the analysis examined how, relying on different modes of communication, the authors establish a relationship with the audience and how they create and display their identity and their position on the issues discussed. It was also the aim to determine whether the socio-cultural context of communication and the national identity of the YouTubers influences the construction of proximity. To uncover these aspects the study drew on the concept of proximity as introduced and defined by Hyland (2010). The results show a diversity of multimodal strategies of establishing proximity along five facets of organisation, argument, credibility, stance, and engagement. The original classification into the proximities of commitment and membership was extended to include a third type, i.e. the proximity of experience, which involves the demonstration of communality with and knowledge of the immediate socio-cultural context of communication. eng
dc.format p. 207–238 eng
dc.language.iso eng
dc.relation.ispartof Iberica, volume 44, issue: December eng
dc.rights open access eng
dc.rights.uri https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
dc.subject proximity eng
dc.subject multimodality eng
dc.subject YouTube eng
dc.subject popularisation eng
dc.subject medical communication eng
dc.subject proximita cze
dc.subject multimodalita cze
dc.subject YouTube cze
dc.subject popularizace cze
dc.subject lékařská komunikace cze
dc.title ‘We Poles are pill poppers’ : Proximity in Polish medical popularisation videos on YouTube eng
dc.title.alternative ‘My Poláci jsme polykači pilulek’: Proximita v polských popularizačních videích se zdravotní tématikou na YouTube cze
dc.type article eng
dc.description.abstract-translated Článek se zabývá strategiemi vytváření blízkosti v multimodální online komunikaci. Cílem analýzy populárního polského YouTube kanálu se zdravotní tématikou je zmapovat, jak autoři budují vztah se svým publikem a jak vyjadřují svůj postoj k řešeným problémům. Článek se dále zaměřuje na roli socio-kulturního kontextu komunikace a národní identity youtuberů při vytváření proximity. Výsledky analýzy poukazují na diverzitu multimodálních strategií používaných při vytváření blízkosti a důležitost společného socio-kulturního prostředí. cze
dc.peerreviewed yes eng
dc.publicationstatus published eng
dc.identifier.doi 10.17398/2340-2784.44.207
dc.relation.publisherversion https://revistaiberica.org/index.php/iberica/article/view/670
dc.rights.licence CC BY-NC 4.0
dc.identifier.scopus 2-s2.0-85144153644
dc.identifier.obd 39888283


Tento záznam se objevuje v následujících kolekcích

Zobrazit minimální záznam

open access Kromě případů, kde je uvedeno jinak, licence tohoto záznamu je open access

Vyhledávání


Rozšířené hledání

Procházet

Můj účet