Hlavní směry transformace primárního vzdělávání v České republice po roce 1989 a perspektivy dalšího vývoje

Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.author Spilková, Vladimíra
dc.date.accessioned 2023-07-12T13:22:20Z
dc.date.available 2023-07-12T13:22:20Z
dc.date.issued 2022
dc.identifier.issn 0031-3815
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/10195/81334
dc.description.abstract Cílem studie je reflektovat hlavní směry transformace české primární školy v posledních třiceti letech v širším kontextu společenských a politických změn po roce 1989. Vybrané fenomény jsou sledovány na pozadí trendů ve vyspělých zemích i naší vzdělávací tradice v této oblasti. Reformní procesy jsou analyzovány z hlediska (1) vzdělávací politiky (proklamované a projektované změny), (2) teoretických východisek a vůdčích konceptů, (3) praktických pokusů o proměnu primárního vzdělávání v realitě školní praxe. Optikou vzdělávací politiky jsou v centru pozornosti hlavní tendence, které se postupně uplatnily v řízení, legislativě, koncepčních materiálech, kurikulárních dokumentech apod. Na základě relevantní literatury domácí i zahraniční provenience jsou charakterizovány klíčové principy na dítě orientovaného pojetí primárního vzdělávání z hlediska celkové koncepce, cílů, obsahu a strategií výuky. Jádro studie je věnováno proměnám primárního vzdělávání z hlediska vnější i vnitřní reformy, přičemž důraz je položen na otázky vnitřní proměny primární školy. V návaznosti na záměry vzdělávací politiky, projektované změny a teoretická východiska je pozornost zaměřena na realitu transformačních procesů v praxi primárních škol. Jsou reflektovány hlavní směry v úsilí o výraznou změnu v pojetí primárního vzdělávání s cílem odpovědět na otázku, které pedagogické přístupy, inovativní projekty a alternativní koncepce se ve školské praxi nejvýrazněji prosadily. V závěru studie jsou diskutovány problémy, otevřené otázky a kritická místa dosavadního vývoje. Jsou zvažovány také perspektivy dalšího vývoje v oblasti primárního vzdělávání v souvislosti s měnícími se kontexty (společenské požadavky, měnící se charakteristiky dětské populace aj.) a novými výzvami. cze
dc.format p. 157-184 eng
dc.language.iso cze
dc.relation.ispartof Pedagogika : časopis pro vědy o vzdělávání a výchově, volume 72, issue: 2 eng
dc.rights open access eng
dc.rights.uri https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subject primární vzdělávání cze
dc.subject transformace cze
dc.subject na dítě orientované vzdělávání cze
dc.subject vzdělávací politika cze
dc.subject primary education eng
dc.subject transformation eng
dc.subject child-centred education eng
dc.subject education policy eng
dc.title Hlavní směry transformace primárního vzdělávání v České republice po roce 1989 a perspektivy dalšího vývoje cze
dc.title.alternative The Main Directions of the Transformation of Primary Education in the Czech Republic after 1989 and the Prospects for Its Future Development eng
dc.type article eng
dc.description.abstract-translated The aim of this review study is to reflect on the main directions of the transformation of primary education in the Czech Republic in the last thirty years in the broader context of the social and political changes since 1989 and from an international perspective. Selected phenomena will be analysed with respect to the trends in primary education in developed countries, as well as with respect to the traditional concepts of education in our region.The reform processes will be presented in terms of: (1) education policy; (2) the theoretical background and key concepts, and (3) practical attempts to transform primary education in the reality of school practice. In terms of education policy the study focuses on major trends in management, legislation, curriculum materials, etc. The next part deals with the transformation of primary education in relation to external and internal reforms, with an emphasis on the internal reform of primary schools. On the basis of a careful analysis of relevant sources, the study will define the key principles of child-centred primary education with respect to its overall concept, goals, content, and teaching strategies. Furthermore, as a follow-up to the goals of education policy, planned changes, and the theoretical framework, the study will analyse the real-life transformation of primary schools, focusing on major trends in transforming the concept of primary education, including preeminent pedagogic approaches, innovative projects, and alternative theories. Finally, in the concluding part I will discuss the difficulties and challenges of the present state of affairs. Against the background of the changing context (social requirements, changing characteristics of the child population) and current challenges, possible ways of developing the field of primary education further will be presented. eng
dc.peerreviewed yes eng
dc.publicationstatus published eng
dc.identifier.doi 10.14712/23362189.2021.2082
dc.relation.publisherversion https://ojs.cuni.cz/pedagogika/article/view/2082
dc.rights.licence CC BY 4.0
dc.identifier.obd 39888282


Tento záznam se objevuje v následujících kolekcích

Zobrazit minimální záznam

open access Kromě případů, kde je uvedeno jinak, licence tohoto záznamu je open access

Vyhledávání


Rozšířené hledání

Procházet

Můj účet