Mining behavioural and sentiment-dependent linguistic patterns from restaurant reviews for fake review detection

Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.author Hájek, Petr
dc.contributor.author Sahut, Jean-Michel
dc.date.accessioned 2023-07-12T13:14:45Z
dc.date.available 2023-07-12T13:14:45Z
dc.date.issued 2022
dc.identifier.issn 0040-1625
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/10195/81223
dc.description.abstract Online reviews are increasingly recognized as a key source of information influencing consumer behavior. This in turn implies that competitive advantage can be achieved by manipulating users' perceptions about restaurants. The hospitality industry is particularly susceptible to this issue because products and services in this industry can only be rated upon consumption. Therefore, many efforts have recently been dedicated to developing automatic methods for detecting fake reviews based on data intelligence in this sector. Recent studies suggest that both the semantic meaning of consumer reviews and the sentiment conveyed may be useful indicators of fake reviews. However, the semantic meaning may be context-sensitive and may also disregard sentiment information. Moreover, the content analysis approach should be integrated with the reviewer's behavior to reveal their true intentions. To address these problems, we propose a review representation model based on behavioural and sentiment-dependent linguistic features that effectively exploit the domain context. Using a large dataset of Yelp restaurant reviews, we demonstrate that the proposed review representation model is more effective than existing approaches in terms of detection accuracy. It furthermore accurately estimates the average rating assigned by legitimate reviewers, which has significant managerial implications for the hospitality industry. eng
dc.format p. 121532 eng
dc.language.iso eng
dc.publisher Elsevier Science Inc. eng
dc.relation.ispartof Technological Forecasting and Social Change, volume 177, issue: April 2022 eng
dc.rights open access (green) eng
dc.subject fake review eng
dc.subject detection eng
dc.subject data intelligence eng
dc.subject sentiment eng
dc.subject behaviour eng
dc.subject machine learning model eng
dc.subject restaurant eng
dc.subject hospitality industry eng
dc.subject falešné recenze cze
dc.subject detekce cze
dc.subject datová inteligence cze
dc.subject sentiment cze
dc.subject chování cze
dc.subject model strojového učení cze
dc.subject restaurace cze
dc.title Mining behavioural and sentiment-dependent linguistic patterns from restaurant reviews for fake review detection eng
dc.title.alternative Vytěžování lingvistických vzorců závislých na chování a sentimentu z recenzí restaurací pro detekci falešných recenzí cze
dc.type article eng
dc.description.abstract-translated Online recenze jsou stále více považovány za klíčový zdroj informací ovlivňujících chování spotřebitelů. Z toho vyplývá, že konkurenční výhody lze dosáhnout manipulací s vnímáním restaurací ze strany uživatelů. Odvětví pohostinství je k tomuto problému obzvláště náchylné, protože produkty a služby v tomto odvětví lze hodnotit až po jejich spotřebě. Proto bylo v poslední době věnováno mnoho úsilí vývoji automatických metod pro odhalování falešných recenzí na základě datové inteligence v tomto odvětví. Nedávné studie naznačují, že užitečnými indikátory falešných recenzí může být jak sémantický význam spotřebitelských recenzí, tak vyjadřovaný sentiment. Sémantický význam však může být citlivý na kontext a může také ignorovat informace o sentimentu. Přístup analýzy obsahu by navíc měl být integrován s chováním recenzentů, aby se odhalily jejich skutečné záměry. K řešení těchto problémů navrhujeme model reprezentace recenzí založený na lingvistických rysech závislých na chování a sentimentu, které účinně využívají kontext domény. Na rozsáhlém souboru dat recenzí restaurací Yelp demonstrujeme, že navrhovaný model reprezentace recenzí je z hlediska přesnosti detekce účinnější než stávající přístupy. Navíc přesně odhaduje průměrné hodnocení přidělené legitimními recenzenty, což má významné manažerské důsledky pro pohostinství. cze
dc.peerreviewed yes eng
dc.publicationstatus postprint (accepted) eng
dc.identifier.doi 10.1016/j.techfore.2022.121532
dc.relation.publisherversion https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0040162522000646
dc.project.ID GA19-15498S/Modelování emocí ve verbální a neverbální manažerské komunikaci pro predikci podnikových finančních rizik cze
dc.identifier.wos 000827438400012
dc.identifier.scopus 2-s2.0-85123781663
dc.identifier.obd 39887967


Tento záznam se objevuje v následujících kolekcích

Zobrazit minimální záznam

Vyhledávání


Rozšířené hledání

Procházet

Můj účet