The Influence of Educational Technologies and Students‘ Academic Disposition on Their Study Success in the First Year at University

Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.author Kulička, Jiří
dc.contributor.author Jehlička, Vladimír
dc.contributor.author Slavíček, Ondřej
dc.date.accessioned 2023-07-12T13:09:09Z
dc.date.available 2023-07-12T13:09:09Z
dc.date.issued 2022
dc.identifier.issn 2010-3689
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/10195/81147
dc.description.abstract The paper presents the results of the research on student success in the first year at Faculty of Transport Engineering, University of Pardubice, Czech Republic. The research focused on the issue of students and their academic disposition as well as on the educational technologies used within the framework of teaching mathematics in the first semester at the university. The research included both full-time and part-time students. During the semester, the students had the opportunity to attend lectures, seminars and one additional seminar. The available study aids were in the form of printed textbooks supplemented by compact discs, which included video recordings of the procedures used to solve the problems and exercises discussed. Additionally, the video recording of the current lecture was published using the university intranet after every lecture. The research aimed to find out which educational technologies are convenient for different groups of students and how they affect the student attendance at lectures and seminars. The research was conducted using a questionnaire. The obtained data were statistically evaluated. The research proved that full-time students use their notes from lectures and especially from seminars to study. Part-time students use the multimedia textbooks and the video recordings of lectures the most. The publication of the lecture video recordings has a slightly negative effect on the student attendance, but they are beneficial for the majority of students. eng
dc.format p. 507-517 eng
dc.language.iso eng
dc.relation.ispartof International Journal of Information and Education Technology, volume 12, issue: 6 eng
dc.rights open access eng
dc.rights.uri https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subject approaches to study eng
dc.subject higher education eng
dc.subject lecture video recording eng
dc.subject quantitative analyses eng
dc.subject student attendance eng
dc.subject teaching mathematics eng
dc.subject studijní předpoklady studentů cze
dc.subject vzdělávací technologie cze
dc.subject zveřejňování videozáznamů přednášek cze
dc.subject úspěšnost studia cze
dc.subject první rok na vysoké škole cze
dc.subject výuka matematiky cze
dc.title The Influence of Educational Technologies and Students‘ Academic Disposition on Their Study Success in the First Year at University eng
dc.title.alternative Vliv studijních předpokladů studentů a vzdělávacích technologií na úspěšnost studia v prvním roku na vysoké škole cze
dc.type article eng
dc.description.abstract-translated V příspěvku jsou uvedeny výsledky výzkumu studijní úspěšnosti studentů v prvním roku studia na technicky orientované fakultě vysoké školy. Výzkum se zaměřil jak na problematiku studentů a jejich studijních předpokladů, tak na technologie vzdělávání. Do výzkumu byli zařazeni studenti v presenční i v kombinované formě studia. Výzkum byl zaměřen na výuku matematiky v prvním semestru. V rámci výuky měli studenti možnost navštěvovat přednášky, cvičení a další doplňující seminář. Studijní pomůcky byly ve formě tištěných skript, které byly doplněny o kompaktní disky s nahranými videozáznamy s řešením probírané problematiky. Kromě toho po každé přednášce byl prostřednictvím internetu zveřejněn videozáznam aktuální přednášky. Cílem výzkumu bylo zjistit, jaké technologie vzdělávání vyhovují jednotlivým skupinám studentů. cze
dc.peerreviewed yes eng
dc.publicationstatus published eng
dc.identifier.doi 10.18178/ijiet.2022.12.6.1648
dc.relation.publisherversion http://www.ijiet.org/show-170-2097-1.html
dc.rights.licence CC BY 4.0
dc.identifier.scopus 2-s2.0-85129458662
dc.identifier.obd 39887288


Tento záznam se objevuje v následujících kolekcích

Zobrazit minimální záznam

open access Kromě případů, kde je uvedeno jinak, licence tohoto záznamu je open access

Vyhledávání


Rozšířené hledání

Procházet

Můj účet