Development of anisotropy and strain hardening in damaged stamped parts made of IF steel

Show simple item record

dc.contributor.author Schmidová, Eva
dc.contributor.author Klejch, Filip
dc.contributor.author Meluru Ramesha, SunilKumar
dc.date.accessioned 2023-07-12T13:04:15Z
dc.date.available 2023-07-12T13:04:15Z
dc.date.issued 2022
dc.identifier.issn 1350-6307
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/10195/81078
dc.description.abstract The high formability of interstitial-free (IF) steel for the automotive industry is conditioned by anisotropy for delayed necking. The processes leading to the formation of the crack under manufacturing conditions, driven by localized deformation in the critical stamped parts, are investigated in the present research. The development of anisotropy along with intra-granular misorientation is analyzed with the increasing necking up to the fracture. The real failure of the stamped part in the stage of the crack formed during the forming vs limited necking is compared with standard tensile and Nakazima samples to involve the different strain paths. The limiting phase of primary misorientation degradation is defined as the critical decrease of γ-fibre in the thickness direction (ND//〈111〉). The low angle grain boundary (LAGB) formation is expressed as the decisive parameter in the sense of anisotropy development during necking up to the point of failure. Strain-path affects the limit value of LAGB and indicates the non-proportional strain in the fracture process zone. Furthermore, the depletion of plasticity is expressed by local yield stress. The limiting necking of 48 % is found to be correlated with hardening over 90 %, i.e. a local yield strength above 300 MPa leads to a critical decrease in plasticity. eng
dc.format p. 1-11 eng
dc.language.iso eng
dc.relation.ispartof Engineering Failure Analysis, volume Neuveden, issue: 145 eng
dc.rights pouze v rámci univerzity cze
dc.subject cracked stamped parts eng
dc.subject misorientation development to failure eng
dc.subject localized strengthening eng
dc.subject IF steel formability eng
dc.subject anisotropy eng
dc.subject prasklé lisované díly cze
dc.subject vývoj mizorientace do lomu cze
dc.subject lokalizované zpevnění cze
dc.subject tvařitelnost IF oceli cze
dc.subject anizotropie cze
dc.title Development of anisotropy and strain hardening in damaged stamped parts made of IF steel eng
dc.title.alternative Vývoj anizotropie a deformačního zpevnění u poškozených lisovaných dílů z IF oceli cze
dc.type article eng
dc.description.abstract-translated Vysoká tvařitelnost bezintersticiální (IF) oceli pro automobilový průmysl je podmíněna anizotropií pro zpožděné zaškrcování. V tomto výzkumu jsou zkoumány procesy vedoucí ke vzniku trhliny ve výrobních podmínkách, řízené lokalizovanou deformací v kritických lisovaných dílech. Vývoj anizotropie spolu s intragranulární mizorientací je analyzován s narůstajícím zúžením až do porušení. Skutečné selhání lisovaného dílu ve fázi trhliny vzniklé během tváření vs. omezené zaškrcování je porovnáno se standardními tahovými a Nakazima vzorky, aby zahrnovalo různé poměry napětí a deformace. Limitní fáze degradace primární mizorientace je definována jako kritický pokles γ-vlákna ve směru tloušťky (ND//〈111〉). Jako rozhodující parametr ve smyslu vývoje anizotropie při zaškrcování až do místa porušení je vyjádřena tvorba nízkoúhlové hranice zrna (LAGB). Poměr napětí -deformace ovlivňuje mezní hodnotu LAGB a indikuje neproporcionální deformaci v zóně procesu lomu. Dále je úbytek plasticity vyjádřen lokální mezí kluzu. Bylo zjištěno, že mezní zúžení 48 % koreluje s vytvrzením nad 90 %, tj. místní mez kluzu nad 300 MPa vede ke kritickému poklesu plasticity. cze
dc.peerreviewed yes eng
dc.publicationstatus published eng
dc.identifier.doi 10.1016/j.engfailanal.2022.107015
dc.relation.publisherversion https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1350630722009827
dc.project.ID SGS_2022_009/Výzkumné problémy z oblasti dopravních prostředků a infrastruktury řešené na DFJP cze
dc.identifier.wos 000910709400001
dc.identifier.scopus 2-s2.0-85144600006
dc.identifier.obd 39887841


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account