Were Social Labs immune to COVID-19? Impacts and benefits

Show simple item record

dc.contributor.author Urmanaviciene, Audrone
dc.contributor.author Košťálová, Jana
dc.contributor.author Baturina, Danijel
dc.contributor.author Krzyworzeka, Pawel
dc.contributor.author Budryte, Paulina
dc.contributor.author Lepik, Katri-Liis
dc.date.accessioned 2023-07-12T12:57:02Z
dc.date.available 2023-07-12T12:57:02Z
dc.date.issued 2022
dc.identifier.issn 1842-0206
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/10195/80978
dc.description.abstract The COVID-19 pandemic disrupted higher education worldwide. Higher education institutions needed to adapt very rapidly to the crisis and a new environment, and also needed to revise their role in society. Higher education institutions can contribute to social innovation through research, education and helping to address citizens' issues and communities' needs, which is why the creation of social labs by higher education institutions has increased in the last decades. Social labs are spaces where higher education institutions experiment and test new ideas. However, social labs at higher education institutions are still a relatively new phenomenon and have not yet been examined sufficiently. Moreover, it is not fully known how COVID-19 affected social labs' activities and impacted their establishment. To reflect on the current reality, this article focuses on two research questions: (1) How were social lab activities and partnerships affected during the pandemic? and (2) What impact has COVID-19 had on social labs? To answer these questions, a quantitative survey was conducted, and the data was analysed by quantitative and qualitative methods. The results showed that the biggest challenge lies in organisational processes and human resources management. Yet, it should be noted that COVID-19 also provided opportunities. They are mainly linked with an impulse to develop innovations and increase digitisation in social labs. The study showed that social labs with flexible organisational processes and human resource management were more successful in their adaptation to crisis conditions caused by COVID-19. In summary, this article provides insight into social labs in higher education institutions by bridging an existing knowledge gap in scientific literature, and expands on it by investigating pandemics as having a crisis impact on social lab development. eng
dc.format p. 381-401 eng
dc.language.iso eng
dc.publisher Sciendo eng
dc.relation.ispartof Management & Marketing-Challenges for the Knowledge Society, volume 17, issue: October eng
dc.rights open access eng
dc.rights.uri https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subject social innovation eng
dc.subject social labs eng
dc.subject social challenges eng
dc.subject higher education institutions eng
dc.subject COVID-19 eng
dc.subject sociální inovace cze
dc.subject sociální laboratoře cze
dc.subject sociální výzvy cze
dc.subject instituce vysokoškolského vzdělávání cze
dc.subject COVID-19 cze
dc.title Were Social Labs immune to COVID-19? Impacts and benefits eng
dc.title.alternative Byly sociální laboratoře imunní vůči Covid-19? Dopady a výhody cze
dc.type article eng
dc.description.abstract-translated Pandemie Covid-19 narušila vysokoškolské vzdělání po celém světě. Vysokoškolské instituce potřebovaly k velmi rychle se přizpůsobit krizi a novému prostředí a také potřebovaly revizi jejich role ve společnosti. Instituce vysokoškolského vzdělávání mohou přispět k sociální inovací prostřednictvím výzkumu, vzdělávání a pomoci řešit problémy občanů a potřeb komunit, a proto se v posledních desetiletích zvýšilo vytváření sociálních laboratoří vysokoškolskými institucemi. Sociální laboratoře jsou prostory, kde instituce vysokoškolského vzdělávání experimentují a testují nové nápady. Sociální laboratoře na vysokoškolských institucích jsou však stále relativně novými jev a dosud nebyly dostatečně prozkoumány. Navíc není zcela známo, jak Covid-19 ovlivňovaly aktivity sociálních laboratoří a ovlivnily jejich založení. Aby se přemýšlel o současné realitě, tento článek se zaměřuje na dvě výzkumné otázky: (1) Jak byly během pandemie ovlivněny aktivity sociální laboratoře a partnerství? a (2) Jaký dopad měl Covid-19 na sociální laboratoře? Pro zodpovězení těchto otázek byl proveden kvantitativní průzkum a data byla analyzována kvantitativními a kvalitativními metodami. Výsledky ukázaly, že největší výzvou spočívá v organizačních procesech a řízení lidských zdrojů. Je však třeba poznamenat, že Covid-19 také poskytoval příležitosti. Jsou spojeny hlavně s impulsem pro rozvoj inovací a zvýšení digitalizace v sociálních laboratořích. Studie ukázala, že sociální laboratoře s flexibilními organizačními procesy a řízením lidských zdrojů byly úspěšnější při adaptaci na krizové podmínky způsobené CoVID-19. Stručně řečeno, tento článek poskytuje vhled do sociálních laboratoří ve vysokoškolských institucích tím, že překlenuje existující mezeru v znalostech ve vědecké literatuře a rozšiřuje o něm vyšetřením pandemie jako dopad krize na rozvoj sociální laboratoře. cze
dc.peerreviewed yes eng
dc.publicationstatus published eng
dc.identifier.doi 10.2478/mmcks-2022-0022
dc.relation.publisherversion https://sciendo.com/article/10.2478/mmcks-2022-0022
dc.identifier.wos 000877178600004
dc.identifier.scopus 2-s2.0-85141958493
dc.rights.license CC BY 4.0
dc.identifier.obd 39887559


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

open access Except where otherwise noted, this item's license is described as open access

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account