Vzory dětí vyrůstajících v původních úplných rodinách a v ústavní péči

Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisor Rýdl, Karel
dc.contributor.author Soukalová, Veronika
dc.date.accessioned 2023-06-05T07:47:05Z
dc.date.available 2023-06-05T07:47:05Z
dc.date.issued 2023
dc.date.submitted 2023-03-31
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/10195/80735
dc.description.abstract Diplomová práce se zabývá vzory, které mají děti vyrůstající v původní úplné rodině a děti vyrůstající v ústavní péči. Práce je členěna do dvou částí - teoretické a praktické. Teoretická část pojednává o tom, kdo může dítěti sloužit jako vzor, jak tyto vzory dítě ovlivňují a co vše od nich přejímá. Pozornost je věnována tomu, proč by mělo mít dítě jak mužský, tak ženský vzor a v čem jsou tyto vzory rozdílné a významné. Důraz je kladen na pojednání o tom, proč jsou vzory pro dítě důležité a jaká rizika jsou spojena s jejich absencí. Praktická část práce popisuje výzkumné šetření uskutečněné pomocí Q-metodologie, které se účastní dva výzkumné soubory. První výzkumný soubor tvoří děti vyrůstající v ústavní péči, druhý děti vyrůstající v původních úplných rodinách, přičemž v obou případech jde o děti z Pardubického kraje a Kraje Vysočina. Cílem výzkumného šetření je zjistit, koho tyto skupiny dětí nejčastěji za své vzory považují a zda cítí potřebu mít jak ženský, tak i mužský vzor. U dětí vyrůstajících v ústavní péči je kladen důraz na zjištění, zda je pro ně vzorem vychovatel či skupina vychovatelů, pozornost je věnována také tomu, zda dětem v ústavní péči nechybí mužské vzory v důsledku působení většího množství vychovatelek než vychovatelů. V centru zájmu stojí také otázka, zda je pro tyto děti největším vzorem právě vychovatel, či jiná osoba. U dětí vyrůstajících v původní úplné rodině je věnována pozornost tomu, zda považují za vzor rodiče, se kterými žijí, či hledají vzory spíše jinde, protože to, že dítě vyrůstá v původní rodině ještě automaticky neznamená, že jeho nejdůležitějším či nejvlivnějším vzorem musí být právě jeho rodiče. Cílem praktické části je tyto dvě skupiny dětí popsat z hlediska toho, jak moc se jejich vzory liší a také z hlediska toho, zda mají někdy pocit, že jim vzory (ať už ženské či mužské) chybí. cze
dc.format 130 s.
dc.language.iso cze
dc.publisher Univerzita Pardubice cze
dc.rights Bez omezení
dc.subject vzory dětí cze
dc.subject ústavní péče cze
dc.subject původní úplné rodiny cze
dc.subject Q-metodologie cze
dc.subject ženské vzory cze
dc.subject mužské vzory cze
dc.subject child models eng
dc.subject an institutional care eng
dc.subject original full families eng
dc.subject Q-methodology eng
dc.subject female models eng
dc.subject male models eng
dc.title Vzory dětí vyrůstajících v původních úplných rodinách a v ústavní péči cze
dc.title.alternative Patterns of children growing up in original full families and in an institutional care eng
dc.type diplomová práce cze
dc.contributor.referee Škoviera, Albín
dc.date.accepted 2023-05-24
dc.description.abstract-translated The diploma thesis deals with the patterns of children growing up in an original full family and children growing up in an institutional care. The work is divided into two parts - theoretical and practical one. The theoretical part discusses who can serve as a role model for a child, how these role models influence a child and what he/she takes from them. The attention is paid to why a child should have both male and female role models and how these role models are different and significant. The emphasis is placed on discussing why role models are important for a child and what risks are associated with their absence. The practical part of the work describes a research investigation carried out using the Q-methodology, in which two research groups participate. The first research group consists of children growing up in an institutional care, the other one works with children growing up in an original full families, and in both cases they are children from the Pardubice Region and the Vysočina Region. The aim of the research is to find out who these groups of children most often consider to be their role models and whether they feel the need to have both a female and a male role model. For children growing up in an institutional care, the emphasis is placed on finding out whether an educator or a group of educators is a role model for them, the attention is also paid to whether children in an institutional care do not lack male role models as a result of the influence of a greater number of female educators than male educators. In the center of interest there is also a question of whether it is the educator or another person who is the biggest role model for these children. For children growing up in an original full family, the attention is paid to whether they consider the parents they live with to be their role models, or whether they look for role models anywhere else, because the fact that a child grows up in an original family does not automatically mean that their most important or influential role model must be their parents. The aim of the practical part is to describe these two groups of children in terms of how much their role models differ and also in terms of whether they sometimes feel that they lack role models (whether female or male). eng
dc.description.department Fakulta filozofická cze
dc.thesis.degree-discipline Resocializační pedagogika cze
dc.thesis.degree-name Mgr.
dc.thesis.degree-grantor Univerzita Pardubice. Fakulta filozofická cze
dc.thesis.degree-program Resocializační pedagogika cze
dc.description.defence Studentka přistoupila k obhajobě připravená. Pružně reagovala na otázky členů komise. Obhajoba proběhla řádně. cze
dc.identifier.stag 45697
dc.description.grade Dokončená práce s úspěšnou obhajobou cze


Tento záznam se objevuje v následujících kolekcích

Zobrazit minimální záznam

Vyhledávání


Rozšířené hledání

Procházet

Můj účet