Sales of Consumer Chemicals in Zero-packaging Stores - a Challenge for Small and Medium-sized Chemical Companies

Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.author Branská, Lenka
dc.contributor.author Paták, Michal
dc.contributor.author Hromadníková, Kateřina
dc.contributor.author Pecinová, Zuzana
dc.date.accessioned 2022-06-03T12:33:47Z
dc.date.available 2022-06-03T12:33:47Z
dc.date.issued 2021
dc.identifier.isbn 978-80-7435-822-7
dc.identifier.issn 2464-6059
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/10195/79366
dc.description.abstract One of the innovations in the area of increasing the sustainability of packaging may be the introduction of zero-packaging sales. The paper deals with the advantages and disadvantages of zero-packaging sales, in relation to consumer chemicals. It presents the results of primary quantitative research carried out with 100 final consumers through electronic surveys using a structured questionnaire. Content analysis and multiple response analysis were used to identify the most significant advantages and disadvantages of purchasing consumer chemicals in zero-packaging stores. The biggest advantages are the reduction of waste from packaging materials, being able to buy the exact quantity required, and environmental protection. The biggest disadvantages include the insufficient expansion of the stores, the necessity to carry their own containers and the higher price of products sold. The advantage of "selling quality products" and the disadvantages of "uncertainty in terms of composition and quality" and "hard-to-observe hygiene requirements" are perceived differently depending on whether or not customers actually buy consumer chemicals in zero-packaging stores. The conclusions are important in terms of the possibility of creating a competitive advantage of small and medium-sized companies. eng
dc.format p. 98-106 eng
dc.language.iso eng eng
dc.publisher Univerzita Hradec Králové eng
dc.relation.ispartof Hradec economic days, Vol. 11(1) eng
dc.rights open access eng
dc.rights.uri https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subject sustainable supply chain eng
dc.subject retail eng
dc.subject zero-packaging eng
dc.subject chemical product eng
dc.subject udržitelné balení cze
dc.subject spotřební chemie cze
dc.subject bezobalový prodej cze
dc.title Sales of Consumer Chemicals in Zero-packaging Stores - a Challenge for Small and Medium-sized Chemical Companies eng
dc.title.alternative Prodej výrobků spotřební chemie v bezobalových prodejnách – výzva pro malé a střední chemické podniky cze
dc.type ConferenceObject eng
dc.description.abstract-translated Jednou z inovací v oblasti zvyšování udržitelnosti balení může být zavedení bezobalového prodeje. Článek se věnuje výhodám a nevýhodám bezobalového prodeje, a to ve vazbě na produkty spotřební chemie. Uvádí výsledky primárního kvantitativního výzkumu realizovaného u 100 konečných spotřebitelů, a to prostřednictvím elektronického dotazování. Identifikuje nejvýznamnější výhody a nevýhody nákupu spotřební chemie v bezobalových prodejnách. Největší výhody nákupu spotřební chemie jsou úspora odpadů z obalových materiálů, možnost nakoupit přesně požadované množství a ochrana životního prostředí. Největšími nevýhodami nákupu spotřební chemie jsou nedostatečná rozšířenost prodejen, nutnost nosit vlastní nádoby a vyšší cena prodávaných produktů. Výhoda “prodej kvalitních výrobků” a nevýhody “nejistota složení a kvality” a “špatně dodržitelné požadavky na hygienu” jsou odlišně vnímány v závislosti na tom, jestli zákazníci reálně v bezobalových prodejnách spotřební chemii nakupují nebo ne. Provedené závěry mají význam jak z hlediska rozvoje teoretického poznání, tak z hlediska možnosti vytvořit konkurenční výhodu podniků (zejména malých a středních) produkujících nejenom spotřební chemii. cze
dc.event 19th International Scientific Conference on Hradec Economic Days (25.03.2021 - 26.03.2021, Hradec Kralove, ČR) eng
dc.peerreviewed yes eng
dc.publicationstatus published version eng
dc.identifier.doi 10.36689/uhk/hed/2021-01-009
dc.relation.publisherversion https://digilib.uhk.cz/bitstream/handle/20.500.12603/487/BRANSKA_Lenka_Michal_PATAK_Katerina_HROMADNIKOVA_Zuzana_PECINOVA.pdf?sequence=1&isAllowed=y
dc.identifier.wos 000670596900009
dc.rights.license CC BY 4.0
dc.identifier.obd 39886409


Tento záznam se objevuje v následujících kolekcích

Zobrazit minimální záznam

open access Kromě případů, kde je uvedeno jinak, licence tohoto záznamu je open access

Vyhledávání


Rozšířené hledání

Procházet

Můj účet