Neural networks with emotion associations, topic modeling and supervised term weighting for sentiment analysis

Show simple item record

dc.contributor.author Hájek, Petr
dc.contributor.author Barushka, Aliaksandr
dc.contributor.author Munk, Michal
dc.date.accessioned 2022-06-03T12:29:03Z
dc.date.available 2022-06-03T12:29:03Z
dc.date.issued 2021
dc.identifier.citation Hajek P, Barushka A, Munk M. Neural Networks with Emotion Associations, Topic Modeling and Supervised Term Weighting for Sentiment Analysis. International Journal of Neural Systems. 2021/02/10;31(10):2150013. doi:10.1142/S0129065721500131
dc.identifier.issn 0129-0657
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/10195/79300
dc.description.abstract Automated sentiment analysis is becoming increasingly recognized due to the growing importance of social media and e-commerce platform review websites. Deep neural networks outperform traditional lexicon-based and machine learning methods by effectively exploiting contextual word embeddings to generate dense document representation. However, this representation model is not fully adequate to capture topical semantics and the sentiment polarity of words. To overcome these problems, a novel sentiment analysis model is proposed that utilizes richer document representations of word-emotion associations and topic models, which is the main computational novelty of this study. The sentiment analysis model integrates word embeddings with lexicon-based sentiment and emotion indicators, including negations and emoticons, and to further improve its performance, a topic modeling component is utilized together with a bag-of-words model based on a supervised term weighting scheme. The effectiveness of the proposed model is evaluated using large datasets of Amazon product reviews and hotel reviews. Experimental results prove that the proposed document representation is valid for the sentiment analysis of product and hotel reviews, irrespective of their class imbalance. The results also show that the proposed model improves on existing machine learning methods. eng
dc.format p. 2150013 eng
dc.language.iso eng
dc.publisher World Scientific Publishing Co. eng
dc.relation.ispartof International Journal of Neural Systems, volume 31, issue: 10 eng
dc.rights open access (green) eng
dc.rights.uri https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subject sentiment analysis eng
dc.subject word embedding eng
dc.subject term weighting eng
dc.subject topic model eng
dc.subject deep neural network eng
dc.title Neural networks with emotion associations, topic modeling and supervised term weighting for sentiment analysis eng
dc.title.alternative Neuronové sítě s asociacemi emocí, modelováním témat a řízeným vážením termů pro analýzu sentimentu cze
dc.type article eng
dc.description.abstract-translated Automatizovaná analýza sentimentu je stále více uznávaná vzhledem k rostoucímu významu sociálních médií a webových stránek s recenzemi platforem elektronického obchodování. Hluboké neuronové sítě překonávají tradiční metody založené na lexikonu a strojovém učení tím, že efektivně využívají kontextové vložené slovo k vytvoření husté reprezentace dokumentu. Tento model reprezentace však není plně adekvátní pro zachycení aktuální sémantiky a polarity sentimentu slov. K překonání těchto problémů je navržen nový model analýzy sentimentu, který využívá bohatší reprezentace dokumentů asociací slov a emocí a tematických modelů, což je hlavní výpočetní novinkou této studie. Model analýzy sentimentu integruje vložená slova s lexikonem založeným na indikátorech sentimentu a emocí, včetně negací a emotikonů, a pro další zlepšení jeho výkonu je využita komponenta tematického modelování spolu s modelem bag-of-words založeným na kontrolovaném schématu vážení termů. Účinnost navrženého modelu je hodnocena na rozsáhlých souborech dat recenzí produktů Amazon a recenzí hotelů. Výsledky experimentů dokazují, že navržená reprezentace dokumentů je platná pro analýzu sentimentu recenzí produktů a hotelů bez ohledu na nevyváženost jejich tříd. Výsledky také ukazují, že navržený model je lepší než stávající metody strojového učení. cze
dc.peerreviewed yes eng
dc.publicationstatus accepted version (postprint) eng
dc.identifier.doi 10.1142/S0129065721500131
dc.relation.publisherversion https://www.worldscientific.com/doi/abs/10.1142/S0129065721500131
dc.rights.licence CC BY 4.0
dc.project.ID GA19-15498S/Modelování emocí ve verbální a neverbální manažerské komunikaci pro predikci podnikových finančních rizik cze
dc.identifier.wos 000696596800004
dc.identifier.scopus 2-s2.0-85100784177
dc.identifier.obd 39886232


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

open access (green) Except where otherwise noted, this item's license is described as open access (green)

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account