A multi-perspective knowledge-driven approach for analysis of the demand side of the Open Government Data portal

Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.author Nikiforova, Anastasija
dc.contributor.author Lněnička, Martin
dc.date.accessioned 2022-06-03T12:21:26Z
dc.date.available 2022-06-03T12:21:26Z
dc.date.issued 2021
dc.identifier.issn 0740-624X
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/10195/79191
dc.description.abstract Open data are freely available and can be used by every stakeholder for its own purposes. However, the practice demonstrates that it is important to ensure that the source from which they are available is usable and facilitates the re-use of data to the widest possible range of stakeholders. This task is carried out by open government data (OGD) portals. Therefore, this study proposes a multi-perspective approach where an OGD portal is analyzed from (1) citizens’ perspective, (2) users’ perspective, (3) experts’ perspective, and (4) state of the art. By considering these perspectives, we can define how to improve the portal in question by focusing on its demand side. In view of the complexity of the analysis, we look for ways to simplify it by reusing data and knowledge on the subject, thereby proposing a knowledge-driven analysis that supports the idea under OGD – their reuse. Latvian open data portal is used as an example demonstrating how this analysis should be carried out, validating the proposed approach at the same time. We are aiming to find (1) the level of the citizens’ awareness of the portal existence and its quality by means of the simple survey, (2) the key challenges that may negatively affect users’ experience identified in the course of the usability analysis carried out by both users and experts, (3) combine these results with those already known from the external sources. These data serve as an input, while the output is the assessment of the current situation allowing defining corrective actions. Since the debates on the Latvian OGD portal serving as the use-case appear more frequently, this study also brings significant benefit at national level. eng
dc.format p. 101622 eng
dc.language.iso eng
dc.relation.ispartof Government Information Quarterly, volume 38, issue: 4 eng
dc.rights Článek ve verzi „accepted“ bude přístupný od 07.10.2023. cze
dc.subject open government data eng
dc.subject open data portal eng
dc.subject quality eng
dc.subject stakeholder eng
dc.subject knowledge-driven analysis eng
dc.subject multi-perspective approach eng
dc.subject open government data cze
dc.subject open data portál cze
dc.subject kvalita cze
dc.subject zúčastněná strana cze
dc.subject analýza založená na znalostech cze
dc.subject vícehlediskový přístup cze
dc.title A multi-perspective knowledge-driven approach for analysis of the demand side of the Open Government Data portal eng
dc.title.alternative Vícehlediskový přístup založený na znalostech pro analýzu poptávkové strany Open Government Data portálu cze
dc.type article eng
dc.description.abstract-translated Otevřená data jsou volně dostupná a každá zúčastněná strana je může použít pro své vlastní účely. Praxe však ukazuje, že je důležité zajistit, aby byl zdroj, ze kterého jsou tato data dostupná, použitelný a usnadňoval opětovné použití dat pro co nejširší okruhu zúčastněných stran. Tento úkol se provádí prostřednictvím OGD (open government data) portálů. Tato studie proto navrhuje vícehlediskový přístup, kde je OGD portál analyzován z (1) pohledu občanů, (2) pohledu uživatelů, (3) pohledu odborníků a (4) současného stavu poznání. Při zvažování těchto perspektiv můžeme definovat, jak daný portál zlepšit tím, že se zaměříme na jeho poptávkovou stranu. S ohledem na složitost analýzy hledáme způsoby, jak ji zjednodušit opětovným použitím dat a znalostí na toto téma, a proto navrhujeme analýzu založenou na znalostech, která podporuje myšlenku v rámci OGD – jejich opětovné použití. Jako příklad je zvolen lotyšský open data portál, na kterém je demonstrováno, jak by měla být tato analýza provedena, a současně je ověřen navrhovaný přístup. Naším cílem je zjistit (1) úroveň informovanosti občanů o existenci portálu a jeho kvalitě prostřednictvím jednoduchého průzkumu, (2) klíčové výzvy, které mohou negativně ovlivnit zkušenosti uživatelů identifikované v průběhu analýzy použitelnosti provedené uživateli i odborníky, (3) propojit tyto výsledky s těmi, které jsou již známy z externích zdrojů a současného stavu poznání. Tyto údaje slouží jako vstup, zatímco výstupem je posouzení aktuální situace umožňující definovat nápravná opatření. Jelikož se debaty týkající se lotyšského OGD portálu, které slouží jako případ použití, objevují stále častěji, přináší tato studie také značný přínos na národní úrovni. cze
dc.peerreviewed yes eng
dc.publicationstatus accepted version (postprint) eng
dc.identifier.doi 10.1016/j.giq.2021.101622
dc.relation.publisherversion https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0740624X21000587
dc.identifier.wos 000706518200004
dc.identifier.scopus 2-s2.0-85113894623
dc.identifier.obd 39885974


Tento záznam se objevuje v následujících kolekcích

Zobrazit minimální záznam

Vyhledávání


Rozšířené hledání

Procházet

Můj účet