Show simple item record
dc.contributor.author |
Caban, Jacek
|
|
dc.contributor.author |
Voltr, Ondřej
|
|
dc.date.accessioned |
2022-06-03T12:14:57Z |
|
dc.date.available |
2022-06-03T12:14:57Z |
|
dc.date.issued |
2021 |
|
dc.identifier.issn |
2084-476X |
|
dc.identifier.uri |
https://hdl.handle.net/10195/79100 |
|
dc.description.abstract |
During the operation of vehicles, their operational parameters change, which is related to the influence of working factors, the current situation on the road and its capacity, as well as the wear processes of the vehicle components. Improving the operational and ecological properties of motor vehicles, taking into account technical, legal and operational factors, is a constantly important issue. The article presents selected test results of a vehicle used in the eco-driving technique in urban traffic. The main objective of the study was to verify the possibility of limiting intensive braking and the number of braking thanks to the use of eco-driving. Limitations of intensive braking allow extending the service life of the friction elements of the braking system. The research was carried out on the so-called routine route from work to home in a selected area of the city of Lublin in south-eastern Poland. The obtained research results focus on the influence of selected driving parameters, such as: mileage, road characteristics, number of vehicle stops, number of vehicle stops at intersections and in front of pedestrian crossings, depending on the driving style. The analysis of the results shows the benefits of eco-driving in city traffic. |
eng |
dc.format |
p. 15-25 |
eng |
dc.language.iso |
eng |
|
dc.relation.ispartof |
The Archives of Automotive Engineering - Archiwum Motoryzacji, volume 93, issue: 3 |
eng |
dc.rights |
open access |
eng |
dc.rights.uri |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
|
dc.subject |
ecology |
eng |
dc.subject |
road traffic |
eng |
dc.subject |
driving style |
eng |
dc.subject |
driving the vehicle |
eng |
dc.subject |
ekologie |
cze |
dc.subject |
silniční provoz |
cze |
dc.subject |
jízdní styl |
cze |
dc.subject |
řízení vozidla |
cze |
dc.title |
A study on the use of eco-driving technique in city traffic |
eng |
dc.title.alternative |
Studie o používání techniky ekologické jízdy v městském provozu |
cze |
dc.type |
article |
eng |
dc.description.abstract-translated |
Během provozu vozidel se mění jejich provozní parametry, což souvisí s vlivem pracovních faktorů, aktuální situací na silnici a její kapacitou a také s procesy opotřebení součástí vozidla. Zlepšování provozních a ekologických vlastností motorových vozidel s přihlédnutím k technickým, právním a provozním faktorům je stále důležitou otázkou. Článek uvádí vybrané výsledky testů vozidla používaného technikou ekologické jízdy v městském provozu. Hlavním cílem studie bylo ověřit možnost omezení intenzivního brzdění a počtu brzdění díky využití ekologické jízdy. Omezení intenzivního brzdění umožňuje prodloužit životnost třecích prvků brzdového systému. Výzkum byl proveden na tzv. rutinní trase z práce domů ve vybrané oblasti města Lublin v jihovýchodním Polsku. Získané výsledky výzkumu se zaměřují na vliv vybraných parametrů jízdy, jako jsou: počet ujetých kilometrů, charakteristika vozovky, počet zastavení vozidla, počet zastavení vozidla na křižovatkách a před přechodem pro chodce, v závislosti na stylu jízdy. Analýza výsledků ukazuje výhody ekologické jízdy v městském provozu. |
cze |
dc.peerreviewed |
yes |
eng |
dc.publicationstatus |
published version |
eng |
dc.identifier.doi |
10.14669/AM.VOL93.ART2 |
|
dc.relation.publisherversion |
http://www.aaejournal.com/A-Study-on-the-use-of-eco-driving-technique-in-city-traffic,142272,0,2.html |
|
dc.rights.licence |
CC BY 4.0 |
|
dc.identifier.obd |
39886995 |
|
This item appears in the following Collection(s)
Show simple item record
Except where otherwise noted, this item's license is described as open access
|
Search DSpace
Browse
-
All of DSpace
-
This Collection
My Account
|