Regionální specifika lokalizace, atraktivity a chování strany poptávky: příklad nákupních center brněnského regionu
Habilitační práceOtevřený přístupDatum publikování
2020
Autoři
Vedoucí práce
Oponent
Název časopisu
Název svazku
Vydavatel
Univerzita Pardubice
Abstrakt
Maloobchod patří do obslužného sektoru, jenž je v současnosti nejsilnějším a
nejdynamičtěji rostoucím sektorem světového hospodářství. Český maloobchod prochází
obdobím největších změn v celé své historii. Fenomén nákupních center je patrně
nejvýraznějším projevem současného maloobchodu v České republice. Nejedná se pouze o
často nepřehlédnutelný fyzický vzhled, ale zejména o ekonomický, společenský a kulturní
fenomén nákupního centra, které generačně změnilo dlouhodobě zaběhlé vzorce nákupního
chování a spotřebitelských preferencí většiny populačních skupin.
Předložená práce využívá multidisciplinární přístup, který je pro uchopení řešeného
tématu relevantní. Texty se opírají o vybrané aspekty blízkých vědních disciplín, jimiž jsou
primárně ekonomická a regionální geografie a prostorová a regionální ekonomie, ale jsou
také rozšířeny o prvky sociologie a psychologie, ale jsou také rozšířeny o prvky marketingu
a managementu, vždy s prostorovým/regionálním akcentem. Práce tedy propojuje tři
základní přístupy – prostorový, ekonomický a společenský.
Práce je složena ze dvou celků. První část textu je věnována teoreticko-metodickému
ukotvení řešené problematiky, přičemž se (za stručným vstupním souhrnem transformace
maloobchodu v ČR) zaměřuje na teoretické a metodické aspekty lokalizace, lokalizačních
strategií, dojížďky a prostorové mobility, atraktivity a úspěšnosti, marketingu a
managementu, nákupního chování a motivací ze strany poptávky (spotřebitelů) a také
aktuálních společenských a ekonomických výzev a budoucnosti; propojujícími prvky jsou
oborově regionální rozvoj, regionální/prostorová ekonomie, ekonomická/regionální
geografie, nákupní chování a sledované ekonomické subjekty – nákupní centra.
Druhou část tvoří soubor devíti odborných textů publikovaných v časopisech
indexovaných v databázi Web of Science a Scopus. První tři texty mají spíše teroretický,
přehledový a komparační charakter, přičemž spojovacím článkem je maloobchod, zejména
fenomén nákupních center a jeho prostorové (lokalizační), ekonomické a společenské
aspekty. V dalších textech jsou již představeny vybrané konkrétní výsledky rozsáhlých
výzkumů v modelovém území brněnské aglomerace/Brněnské metropolitní oblasti, přičemž
se jednalo o zkoumání prostorových/regionálních, ekonomických a společenských vazeb,
nákupního chování a spotřebitelských trendů a také marketingových a manažerských výzev
zohledněných ze strany poptávky. Výzkumy byly prováděny jak v obcích v (širším) zázemí
Brna, tak uvnitř městské struktury, respektive v rámci maloobchodních jednotek, především
nákupních center.
Rozsah stran
77 s. + přílohy (publikační činnost)
ISSN
Trvalý odkaz na tento záznam
Projekt
Zdrojový dokument
Vydavatelská verze
Přístup k e-verzi
Plný text habilitační práce je přístupný bez omezení. Přílohy (publikační činnost autora) jsou přístupné pouze v rámci univerzity.
Název akce
ISBN
Studijní obor
Studijní program
Signatura tištěné verze
D40572
Umístění tištěné verze
Univerzitní knihovna (studovna)