Tvorba znalostního dotazníku pro pacienty s diabetem mellitem

Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.author Šoukalová, Kristýna
dc.date.accessioned 2021-06-23T06:41:49Z
dc.date.available 2021-06-23T06:41:49Z
dc.date.issued 2021
dc.date.submitted 2021-01-06
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/10195/77719
dc.description.abstract Disertační práce byla zaměřena na tvorbu a ověření psychometrických vlastnosti znalostního dotazníku pro pacienty s diabetem. Vytvořený dotazník je prvním nástrojem, který pokrývá dosud neřešenou potřebu v České republice. Počet pacientů s diagnostikovaným diabetem neustále stoupá a vytvořený znalostní dotazník nabízí možnost hodnocení edukačních potřeb při stanovování edukační diagnózy pacienta v kognitivní oblasti. Další využití nástroje se předpokládá při hodnocení základních znalostí o nemoci či při hodnocení efektivity provedené edukace, která je personálně i časově velmi náročná. Efektivní edukace je základním kamenem sebepéče pacientů a také jedním z pilířů ošetřovatelské péče a práce jak lékařů, tak nelékařského zdravotnického personálu. V úvodu teoretické části je popsán teoretický rámec práce. První teoretický blok se věnuje problematice diabetu s ohledem na obsah položek vytvořeného znalostního dotazníku. Druhý teoretický blok práce je zaměřen na význam znalostí, edukační činnost jakožto významnou součást při budování a hodnocení úrovně znalostí a zejména na zákonitosti při tvorbě a ověřování psychometrických vlastností nově vytvořeného dotazníku, což bylo hlavním cílem disertační práce. Tvorba dotazníku proběhla na základě spolupráce s 12 odborníky z praxe pomocí techniky Delphi a výpočtu indexu obsahové validity (CVI) pro jednotlivé navržené oblasti (min. přijatelná hodnota 0,8), konkrétní položky (I–CVI) (min. přijatelná hodnota 0,78) a v poslední fázi pro jednotlivé části dotazníku (S–CVI/Ave) (min. přijatelná hodnota 0,90). V další fázi šetření byla ověřena srozumitelnost položek dotazníku pacienty s diabetem 1. typu (DM1T) a 2. typu (DM2T) a následně bylo znění položek konzultováno s 2 odborníky na český jazyk. Dalším krokem bylo stanovení srozumitelnosti („čtivosti“) položek dotazníku výpočtem pomocí Mistríkova vzorce (ideální hodnota průměrného textu: 30–40 bodů). Na základě vyplnění dotazníku respondenty byla vyhodnocena obtížnost položek dotazníku pomocí výpočtu hodnoty obtížnosti Q (0 = extrémně jednoduchá položka; 1 = extrémně obtížná položka) a jeho vnitřní konzistence výpočtem dle vzorce Kuder-Richardson 20 (min. přijatelná hodnota 0,7). Finální obsah dotazníku tvoří 5 hlavních témat, 16 oblastí a 53 položek. CVI se pro jednotlivé oblasti pohyboval v rozmezí 0,5–1,0, pro jednotlivé položky v rozmezí 0,33–1,0. Oblasti a položky dosahující hodnoty CVI nižší než min. stanovené, byly vyloučeny. Ověření srozumitelnosti položek dotazníku ze strany respondentů bylo provedeno na vzorku 41 pacientů (DM2T = 33; DM1T = 8) a na základě poskytnuté zpětné vazby bylo upraveno 5 položek dotazníku. Po konzultaci s odborníky na český jazyk byly 2 položky dotazníku stylisticky upraveny a taktéž byla sjednocena používaná terminologie. Vypočtená hodnota „čtivosti“ všech položek dotazníku dosáhla 38,47 bodů. Z dat získaných u souboru 258 pacientů (DM2T = 226; DM1T = 32) byla vypočtena hodnota obtížnosti položek s výsledkem v rozmezí 0,24–0,72 a vnitřní konzistence pro jednotlivé části dotazníku v rozmezí 0,70–0,88. Vytvořený znalostní dotazník má velmi dobré psychometrické vlastnosti (vysokou obsahovou validitu a vnitřní konzistenci). Položky nově vytvořeného znalostního dotazníku lze na základě výpočtu obtížnosti z dat získaných od respondentů zhodnotit jako průměrně obtížné. Všechny části dotazníku dosáhly na minimálně přijatelnou hodnotu vnitřní konzistence. Vytvořený dotazník byl ověřen a je vhodný pro užití u české populace pacientů s diabetem. Časová náročnost vyplnění dotazníku se pohybovala mezi 10 až 15 minutami, tudíž je reálné jeho použití v klinické praxi. Praktickým výstupem disertační práce je vytvořený znalostní dotazník a „uživatelský manuál“ určený pro edukátory či osoby, které s ním budou pracovat, nicméně přináší také podrobný popis metodiky při tvorbě nového nástroje. cze
dc.format 191 s.
dc.language.iso cze
dc.publisher Univerzita Pardubice cze
dc.rights Bez omezení
dc.subject dotazník cze
dc.subject diabetes mellitus cze
dc.subject znalost cze
dc.subject hodnocení cze
dc.subject edukace cze
dc.subject validita cze
dc.subject reliabilita cze
dc.subject questionnaire eng
dc.subject diabetes mellitus eng
dc.subject knowledge eng
dc.subject evaluation eng
dc.subject education eng
dc.subject validity eng
dc.subject reliability eng
dc.title Tvorba znalostního dotazníku pro pacienty s diabetem mellitem cze
dc.title.alternative Creation of a knowledge questionnaire for patients with diabetes mellitus eng
dc.type disertační práce cze
dc.date.accepted 2021-02-25
dc.description.abstract-translated This dissertation thesis was focused on the creation and verification of psychometric properties of a knowledge questionnaire for patients with diabetes. The created questionnaire is the first tool that covers the unresolved need in the Czech Republic. The number of patients with diagnosed diabetes is constantly increasing, the created knowledge questionnaire offers the possibility of evaluating educational needs to determine the educational diagnosis of the patient in the cognitive area. Further use of the tool is expected in the evaluation of basic knowledge about the disease or in the evaluation of the effectiveness of education, which is very demanding in terms of personnel and time. Effective education is a cornerstone of patients' self-care and also one of the pillars of nursing care and the work of both physicians and non-medical health professionals. The introduction of the theoretical part describes the theoretical framework of the work. The first theoretical block deals with the issue of diabetes with regard to the content of the items created in the questionnaire. The second theoretical block is focused on the importance of knowledge, educational activities is an important part in building and evaluating the level of knowledge, especially regarding laws in created and verifying the psychometric properties of the newly created questionnaire, which was the main goal of the dissertation thesis. The questionnaire was created on the basis of cooperation with 12 experts from practice using the Delphi technique and the calculation of the content validity index (CVI) for individual proposed areas (min. Acceptable value 0,8), specific items (I – CVI) (min. Acceptable value 0,78) and in the last phase for individual parts of the questionnaire (S – CVI / Ave) (min. Acceptable value 0,90). In the next phase of the survey, the understanding of the questionnaire for patients with type 1 (DM1T) and type 2 diabetes (DM2T) was verified, subsequently, the wording of the items was confirmed by 2 Czech language experts. The next step was to determine the comprehensibility ("readability") of the questionnaire items by calculation using Mistrík's formula (ideal value of the average text: 30-40 points). Based on the completion of the questionnaire by the respondents, the difficulty of the questionnaire items was evaluated by calculating the value of difficulty Q (0 = extremely simple item; 1 = extremely difficult item) and its internal consistency by calculation according to KuderRichardson formula 20 (min. Acceptable value 0,7). The final content of the questionnaire consists of 5 main topics, 16 areas and 53 items. The CVI ranged from 0,5 to 1,0 for individual areas and from 0,33 to 1,0 for individual items. Areas and items achieving a CVI value lower than min. laid down were excluded. The respondents verified the comprehensibility of the questionnaire items on a sample of 41 patients (DM2T = 33; DM1T = 8) and 5 questionnaire items were adjusted based on the provided feedback. After consultation with Czech language experts, 2 items of the questionnaire were stylistically modified and the terminology used was also unified. The calculated value of "readability" of all items of the questionnaire reached 38,47 points. From the data obtained in a group of 258 patients (DM2T = 226; DM1T = 32), the value of difficulty of the items was calculated with the result in the range of 0,24–0,72 and the internal consistency for individual parts of the questionnaire in the range of 0,70–0,88. The created knowledge questionnaire has very good psychometric properties (high content validity and internal consistency). The items of the newly created knowledge questionnaire can be evaluated as average difficulty based on the calculation of difficulty from the data obtained from the respondents. All parts of the questionnaire reached a minimum acceptable value of internal consistency. The created questionnaire was verified and is suitable for use in the Czech population of patients with diabetes. The time required to complete the questionnaire ranged from 10 to 15 minutes, so it is realistic to use it in clinical practice. The practical output of the dissertation is a knowledge questionnaire and a "User Manual" designed for educators or people who will work with it, however, it also provides a detailed description of the methodology for creating a new tool. eng
dc.description.department Fakulta zdravotnických studií cze
dc.thesis.degree-discipline Ošetřovatelství cze
dc.thesis.degree-name Ph.D.
dc.thesis.degree-grantor Univerzita Pardubice. Fakulta zdravotnických studií cze
dc.thesis.degree-program Ošetřovatelství cze
dc.identifier.stag 41750
dc.description.grade Dokončená práce s úspěšnou obhajobou cze


Tento záznam se objevuje v následujících kolekcích

Zobrazit minimální záznam

Vyhledávání


Rozšířené hledání

Procházet

Můj účet