Zobrazit minimální záznam
dc.contributor.author |
Šoukalová, Kristýna
|
|
dc.date.accessioned |
2021-06-23T06:41:49Z |
|
dc.date.available |
2021-06-23T06:41:49Z |
|
dc.date.issued |
2021 |
|
dc.date.submitted |
2021-01-06 |
|
dc.identifier.uri |
https://hdl.handle.net/10195/77719 |
|
dc.description.abstract |
Disertační práce byla zaměřena na tvorbu a ověření psychometrických vlastnosti znalostního
dotazníku pro pacienty s diabetem. Vytvořený dotazník je prvním nástrojem, který pokrývá
dosud neřešenou potřebu v České republice. Počet pacientů s diagnostikovaným diabetem
neustále stoupá a vytvořený znalostní dotazník nabízí možnost hodnocení edukačních potřeb
při stanovování edukační diagnózy pacienta v kognitivní oblasti. Další využití nástroje se
předpokládá při hodnocení základních znalostí o nemoci či při hodnocení efektivity
provedené edukace, která je personálně i časově velmi náročná. Efektivní edukace je
základním kamenem sebepéče pacientů a také jedním z pilířů ošetřovatelské péče a práce jak
lékařů, tak nelékařského zdravotnického personálu.
V úvodu teoretické části je popsán teoretický rámec práce. První teoretický blok se věnuje
problematice diabetu s ohledem na obsah položek vytvořeného znalostního dotazníku. Druhý
teoretický blok práce je zaměřen na význam znalostí, edukační činnost jakožto významnou
součást při budování a hodnocení úrovně znalostí a zejména na zákonitosti při tvorbě a
ověřování psychometrických vlastností nově vytvořeného dotazníku, což bylo hlavním cílem
disertační práce.
Tvorba dotazníku proběhla na základě spolupráce s 12 odborníky z praxe pomocí techniky
Delphi a výpočtu indexu obsahové validity (CVI) pro jednotlivé navržené oblasti (min.
přijatelná hodnota 0,8), konkrétní položky (I–CVI) (min. přijatelná hodnota 0,78) a v poslední
fázi pro jednotlivé části dotazníku (S–CVI/Ave) (min. přijatelná hodnota 0,90). V další fázi
šetření byla ověřena srozumitelnost položek dotazníku pacienty s diabetem 1. typu (DM1T) a
2. typu (DM2T) a následně bylo znění položek konzultováno s 2 odborníky na český jazyk.
Dalším krokem bylo stanovení srozumitelnosti („čtivosti“) položek dotazníku výpočtem
pomocí Mistríkova vzorce (ideální hodnota průměrného textu: 30–40 bodů). Na základě
vyplnění dotazníku respondenty byla vyhodnocena obtížnost položek dotazníku pomocí
výpočtu hodnoty obtížnosti Q (0 = extrémně jednoduchá položka; 1 = extrémně obtížná
položka) a jeho vnitřní konzistence výpočtem dle vzorce Kuder-Richardson 20 (min.
přijatelná hodnota 0,7).
Finální obsah dotazníku tvoří 5 hlavních témat, 16 oblastí a 53 položek. CVI se pro jednotlivé
oblasti pohyboval v rozmezí 0,5–1,0, pro jednotlivé položky v rozmezí 0,33–1,0. Oblasti a položky dosahující hodnoty CVI nižší než min. stanovené, byly vyloučeny. Ověření
srozumitelnosti položek dotazníku ze strany respondentů bylo provedeno na vzorku 41
pacientů (DM2T = 33; DM1T = 8) a na základě poskytnuté zpětné vazby bylo upraveno 5
položek dotazníku. Po konzultaci s odborníky na český jazyk byly 2 položky dotazníku
stylisticky upraveny a taktéž byla sjednocena používaná terminologie. Vypočtená hodnota
„čtivosti“ všech položek dotazníku dosáhla 38,47 bodů. Z dat získaných u souboru 258
pacientů (DM2T = 226; DM1T = 32) byla vypočtena hodnota obtížnosti položek s výsledkem v
rozmezí 0,24–0,72 a vnitřní konzistence pro jednotlivé části dotazníku v rozmezí 0,70–0,88.
Vytvořený znalostní dotazník má velmi dobré psychometrické vlastnosti (vysokou obsahovou
validitu a vnitřní konzistenci). Položky nově vytvořeného znalostního dotazníku lze na
základě výpočtu obtížnosti z dat získaných od respondentů zhodnotit jako průměrně obtížné.
Všechny části dotazníku dosáhly na minimálně přijatelnou hodnotu vnitřní konzistence.
Vytvořený dotazník byl ověřen a je vhodný pro užití u české populace pacientů s diabetem.
Časová náročnost vyplnění dotazníku se pohybovala mezi 10 až 15 minutami, tudíž je reálné
jeho použití v klinické praxi. Praktickým výstupem disertační práce je vytvořený znalostní
dotazník a „uživatelský manuál“ určený pro edukátory či osoby, které s ním budou pracovat,
nicméně přináší také podrobný popis metodiky při tvorbě nového nástroje. |
cze |
dc.format |
191 s. |
|
dc.language.iso |
cze |
|
dc.publisher |
Univerzita Pardubice |
cze |
dc.rights |
Bez omezení |
|
dc.subject |
dotazník |
cze |
dc.subject |
diabetes mellitus |
cze |
dc.subject |
znalost |
cze |
dc.subject |
hodnocení |
cze |
dc.subject |
edukace |
cze |
dc.subject |
validita |
cze |
dc.subject |
reliabilita |
cze |
dc.subject |
questionnaire |
eng |
dc.subject |
diabetes mellitus |
eng |
dc.subject |
knowledge |
eng |
dc.subject |
evaluation |
eng |
dc.subject |
education |
eng |
dc.subject |
validity |
eng |
dc.subject |
reliability |
eng |
dc.title |
Tvorba znalostního dotazníku pro pacienty s diabetem mellitem |
cze |
dc.title.alternative |
Creation of a knowledge questionnaire for patients with diabetes mellitus |
eng |
dc.type |
disertační práce |
cze |
dc.date.accepted |
2021-02-25 |
|
dc.description.abstract-translated |
This dissertation thesis was focused on the creation and verification of psychometric
properties of a knowledge questionnaire for patients with diabetes.
The created questionnaire is the first tool that covers the unresolved need in the Czech
Republic. The number of patients with diagnosed diabetes is constantly increasing, the created
knowledge questionnaire offers the possibility of evaluating educational needs to determine
the educational diagnosis of the patient in the cognitive area. Further use of the tool is
expected in the evaluation of basic knowledge about the disease or in the evaluation of the
effectiveness of education, which is very demanding in terms of personnel and time. Effective
education is a cornerstone of patients' self-care and also one of the pillars of nursing care and
the work of both physicians and non-medical health professionals.
The introduction of the theoretical part describes the theoretical framework of the work. The
first theoretical block deals with the issue of diabetes with regard to the content of the items
created in the questionnaire. The second theoretical block is focused on the importance of
knowledge, educational activities is an important part in building and evaluating the level of
knowledge, especially regarding laws in created and verifying the psychometric properties of
the newly created questionnaire, which was the main goal of the dissertation thesis.
The questionnaire was created on the basis of cooperation with 12 experts from practice using
the Delphi technique and the calculation of the content validity index (CVI) for individual
proposed areas (min. Acceptable value 0,8), specific items (I – CVI) (min. Acceptable value
0,78) and in the last phase for individual parts of the questionnaire (S – CVI / Ave) (min.
Acceptable value 0,90). In the next phase of the survey, the understanding of the
questionnaire for patients with type 1 (DM1T) and type 2 diabetes (DM2T) was verified,
subsequently, the wording of the items was confirmed by 2 Czech language experts. The next
step was to determine the comprehensibility ("readability") of the questionnaire items by
calculation using Mistrík's formula (ideal value of the average text: 30-40 points). Based on
the completion of the questionnaire by the respondents, the difficulty of the questionnaire
items was evaluated by calculating the value of difficulty Q (0 = extremely simple item; 1 =
extremely difficult item) and its internal consistency by calculation according to KuderRichardson formula 20 (min. Acceptable value 0,7).
The final content of the questionnaire consists of 5 main topics, 16 areas and 53 items. The
CVI ranged from 0,5 to 1,0 for individual areas and from 0,33 to 1,0 for individual items.
Areas and items achieving a CVI value lower than min. laid down were excluded. The
respondents verified the comprehensibility of the questionnaire items on a sample of 41
patients (DM2T = 33; DM1T = 8) and 5 questionnaire items were adjusted based on the
provided feedback. After consultation with Czech language experts, 2 items of the
questionnaire were stylistically modified and the terminology used was also unified. The
calculated value of "readability" of all items of the questionnaire reached 38,47 points. From
the data obtained in a group of 258 patients (DM2T = 226; DM1T = 32), the value of
difficulty of the items was calculated with the result in the range of 0,24–0,72 and the internal
consistency for individual parts of the questionnaire in the range of 0,70–0,88.
The created knowledge questionnaire has very good psychometric properties (high content
validity and internal consistency). The items of the newly created knowledge questionnaire
can be evaluated as average difficulty based on the calculation of difficulty from the data
obtained from the respondents. All parts of the questionnaire reached a minimum acceptable
value of internal consistency. The created questionnaire was verified and is suitable for use in
the Czech population of patients with diabetes. The time required to complete the
questionnaire ranged from 10 to 15 minutes, so it is realistic to use it in clinical practice. The
practical output of the dissertation is a knowledge questionnaire and a "User Manual"
designed for educators or people who will work with it, however, it also provides a detailed
description of the methodology for creating a new tool. |
eng |
dc.description.department |
Fakulta zdravotnických studií |
cze |
dc.thesis.degree-discipline |
Ošetřovatelství |
cze |
dc.thesis.degree-name |
Ph.D. |
|
dc.thesis.degree-grantor |
Univerzita Pardubice. Fakulta zdravotnických studií |
cze |
dc.thesis.degree-program |
Ošetřovatelství |
cze |
dc.identifier.stag |
41750 |
|
dc.description.grade |
Dokončená práce s úspěšnou obhajobou |
cze |
Tento záznam se objevuje v následujících kolekcích
Zobrazit minimální záznam
|
Vyhledávání
Procházet
-
Vše v Digitální knihovně
-
Tato kolekce
Můj účet
|