Možnosti optimalizace efektivity práce sester na Oddělení urgentního příjmu - Emergency

Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.author Žďára, Jaroslav
dc.date.accessioned 2021-06-23T06:41:48Z
dc.date.available 2021-06-23T06:41:48Z
dc.date.issued 2021
dc.date.submitted 2021-01-06
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/10195/77718
dc.description.abstract Dizertační práce je zaměřena na problematiku optimalizace pracovní činnosti personálu urgentního příjmu - Oddělení urgentní medicíny, či Emergency (dále jen OUM), v nemocnici fakultního typu, a to zejména na nelékařský zdravotnický personál tohoto oddělení. Zjišťuje, jaké faktory ovlivňují jak pozitivně, tak negativně systém práce OUM a zabývá se možnostmi, které by mohly optimalizovat a tím zlepšit celkový pracovní výkon těchto zaměstnanců. Oddělení urgentní medicíny je zásadním prvkem v systému péče o pacienta a tvoří dělící část mezi přednemocniční a nemocniční péčí. Funguje jako pracoviště prvního kontaktu a umožňuje třídění příchozích pacientů dle závažnosti stavu. U takto exponovaného pracoviště je tak možno očekávat řadu faktorů, které mohou negativně ovlivnit systém práce a úroveň poskytované zdravotní péče. V rámci této práce byla snaha tyto faktory identifikovat a tak zjistit možnosti optimalizace práce zdravotnického personálu na OUM, zejména u nelékařského. Na základě těchto faktorů byla zpracována rámcová doporučení pro praxi. V teoretické části práce bylo charakterizováno, jakým oddělením OUM je, v jakých společenských a legislativních normách funguje a jak je tato problematika řešena nejen v ČR, ale také v rámci rozvinutých států světa. Byly stanoveny dva hlavní cíle práce. Prvním bylo určení faktorů, které mohou mít pozitivní či naopak negativní vliv na kvalitu a efektivitu poskytované péče. V návaznosti na tyto faktory pak provedení jejich analýzy a vypracování doporučení, které mají možný potenciál ovlivnit výkon práce na OUM. Dále byly stanoveny i vedlejší úkoly, kam byla zařazena charakteristika OUM jako oddělení, provedení psychologického šetření personálu ve vztahu k pracovní zátěži a provedení kvalitativního šetření personálu. V praktické části práce byla provedena situační analýza oddělení za pomoci SWOT analýzy, které předcházela analýza makroprostředí pomocí PEST analýzy, mikroprostředí pomocí Porterova modelu 5 sil a konečně vnitřního prostředí pomocí McKinseyho modelu 7S. Na toto navazoval psychologický výzkum, prováděný dotazníkovou baterií, složenou z SUPOS 7, NAQ a dotazníku stanovující škálu skupinové atmosféry. Tohoto šetření se účastnilo 30 respondentů. Výzkum dále pokračoval kvalitativním šetřením personálu OUM dle zásad interpretativní fenomenologické analýzy. Bylo provedeno 11 rozhovorů, napříč všemi zdravotnickými profesemi, které na OUM poskytují zdravotní péči. V rámci psychologického šetření bylo zjištěno, že personál OUM není vystaven žádnému jevu, který by mohl vyvolávat zvýšenou nespokojenost na pracovišti či dokonce syndrom vyhoření. Byla prokázána spokojenost s výkonem práce a s kolektivem OUM, kdy nebyl prokázán ani deficit v rámci mezilidských vztahů na pracovišti. To ale nekoresponduje s výstupy kvalitativního šetření, čímž byla prokázána opodstatněnost použití tohoto typu výzkumu. Dle analyzovaných rozhovorů je na oddělení celá řada negativních, ale i pozitivních jevů, které mohou ovlivnit způsob práce personálu na OUM. Personál subjektivně vnímal jako velký nedostatek celkový systém práce a zaměření OUM, což je vyvoláno zejména nepochopením filosofie OUM jako oddělení a je to dáno chybnou komunikací managementu oddělení s pracovníky. S tím je spojena i skladba pacientů a jednotlivé typy diagnóz, které se na OUM objevují a u kterých vzniká rozpor, zda patří či nepatří na tento typ oddělení. Jako velký problém je vnímán personální stav oddělení, který je vyvolávající příčinou kontinuálně rostoucí pracovní zátěže personálu a tím i potenciálu vzniku syndromu vyhoření. S tím je spojena i skladba personálu, zejména u sester, kde je velmi citlivě vnímán generační rozdíl a odlišný způsob pojetí práce. S tím je nepřímo spojena i problematika obsazení jednotlivých služeb a celkově systém výkonu práce v rámci pracovního dne, který je často odvislý ne dle potřeb OUM, ale potřeb navazujících oddělení mateřské organizace – fakultní nemocnice. Jako pozitivní faktory byly personálem subjektivně vnímány zejména motivační, kdy se prokázala vysoká morálka a vůle personálu k práci na tomto oddělení. Dále se zde otevřel prostor k posílení sounáležitosti a tím i zvýšení pracovního nasazení cestou posílení faktorů, ovlivňujících firemní kulturu OUM. Potvrdilo se kvalitní logistické zabezpečení oddělení a uspokojující výše finančních odměn. Jako velké pozitivum je vnímán rovnocenný postoj ke všem členům zdravotnického týmu, kdy jasná diferenciace odpovědnosti vede k uznání jak lékařské, tak nelékařské profese. Doporučení pro praxi byly zpracovány jako všeobecné, s ohledem na zjištěná fakta a v kontextu výstupů odborných publikací. Nicméně není ambicí dogmaticky určovat, jakým způsobem lze tuto problematiku řešit, zejména z toho důvodu, že se projevila jako velmi komplexní a složitá, přesahující rámec této dizertační práce. Ta vznikla jako možné vodítko a informační východisko pro další, hlubší výzkum jednotlivých oblastí, které tato práce shromáždila. cze
dc.format 194 str.
dc.language.iso cze
dc.publisher Univerzita Pardubice cze
dc.rights Bez omezení
dc.subject oddělení urgentní medicíny cze
dc.subject SWOT cze
dc.subject SUPOS cze
dc.subject NAQ cze
dc.subject interpretativní fenomenologická analýza cze
dc.subject zátěž cze
dc.subject emergency eng
dc.subject SWOT eng
dc.subject SUPOS eng
dc.subject NAQ eng
dc.subject interpretative phenomenological analysis eng
dc.subject work stress eng
dc.title Možnosti optimalizace efektivity práce sester na Oddělení urgentního příjmu - Emergency cze
dc.title.alternative Possibilities of work efficiency optimization at the department of emergency medicine of the university hospital eng
dc.type disertační práce cze
dc.date.accepted 2021-02-25
dc.description.abstract-translated The thesis is focused on the optimization of the work activities of the staff of the Department of Urgent Medicine – Emergency department of the University Hospital, with a focus on the nurses staff of this department. It identifies what factors influence both the DUM work system positively and negatively and deals with possibilities that could optimize and thus improve the overall work performance of these employees. The Emergency Medicine Department is an essential element in the patient care system and links the pre-hospital and hospital care. It acts as a workplace of the first contact and allows sorting of incoming patients according to the severity of the condition. A number of factors can be expected at such an exposed workplace that may negatively affect the work system and the level of health care provided. Therefore, we tried to identify these factors in this work and thus to find out the possibilities of optimizing the work of medical staff at the DUM, especially in the non-medical field. Based on these factors, framework recommendations for practice have been developed. There were two main aims. The first was to identify factors that may have a positive or negative impact on the quality and effectiveness of the care provided. In connection with these factors, they perform their analysis and make recommendations that have potential potential to influence the performance of work on DUM. Secondary tasks were also specified, which included the characteristics of the DUM as a department, conducting a psychological survey of personnel in relation to workload and conducting a qualitative survey of staff. In the practical part of the dissertation was performed situational analysis of the department with the help of SWOT analysis, which was preceded by analysis of the macro environment using PEST analysis, micro environment using Porter 5-forces model and the internal environment using McKinsey model 7S. This was followed by a psychological research conducted by a questionnaire battery consisting of SUPOS 7, NAQ and a questionnaire for the scale of the group atmosphere. 30 respondents participated in this survey. The research continued with a qualitative survey of DUM staff according to the principles of interpretative phenomenological analysis. 11 interviews were conducted across all healthcare professions providing health care at the DUM. The psychological investigation revealed that DUM staff is not exposed to any phenomenon that could cause increased dissatisfaction in the workplace or even burnout. Satisfaction with work performance and with the DUM team was proved. There was no evidence of a deficiency in interpersonal relationships in the workplace. This does not correspond to the outcomes of the qualitative survey, which justified the use of this type of research. According to the analyzed interviews, the department has a number of negative but also positive phenomena that may affect the way the staff work at OUM. Personally, the overall system of work and focus of the OUM was perceived as a major shortcoming. This is due to a misunderstanding of the OUM philosophy as a department and a poor communication between department management and staff. This is associated with the composition of patients and the different types of diagnoses that appear at DUM. There is a contradiction whether or not they belong to this type of department. The personnel status of the department is perceived as a major problem, which is the cause of the ever-increasing workload of staff and the potential for burnout. This is connected with the staff composition. In particular, nurses perceive the generation difference and the different way of working. This is indirectly connected with the issue of occupation of individual services and overall system of work performance within the working day, which is often dependent not on the needs of DUM, but the needs of the follow-up university hospital departments. As positive factors were personnel subjectively perceived motivational especially when it showed high morale and the will of the staff to work in this department. Furthermore, there opened a space to strengthen solidarity and thus increase work effort by strengthening the factors influencing corporate culture DUM. The quality of the logistic support of the department and satisfying amount of financial rewards was confirmed. As a great positive attitude is considered equivalent to all members of the healthcare team, the clear differentiation of responsibilities leads to a recognition of both medical and non-medical professions. Recommendations for practice were elaborated as general, taking into account the findings and in the context of the outputs of professional publications. However, ambition is not dogmatically determine how this issue can be addressed, in particular because it proved to be a very complex and complicated, beyond the scope of this thesis. It was created as a possible guide and information basis for further, deeper research into the individual areas that this work has collected. eng
dc.description.department Fakulta zdravotnických studií cze
dc.thesis.degree-discipline Ošetřovatelství cze
dc.thesis.degree-name Ph.D.
dc.thesis.degree-grantor Univerzita Pardubice. Fakulta zdravotnických studií cze
dc.thesis.degree-program Ošetřovatelství cze
dc.description.defence Zhodnocení celko cze
dc.identifier.stag 40439
dc.description.grade Dokončená práce s úspěšnou obhajobou cze


Tento záznam se objevuje v následujících kolekcích

Zobrazit minimální záznam

Vyhledávání


Rozšířené hledání

Procházet

Můj účet