Big and open linked data analytics: a study on changing roles and skills in the higher educational process

Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.author Lněnička, Martin
dc.contributor.author Kopáčková, Hana
dc.contributor.author Máchová, Renáta
dc.contributor.author Komárková, Jitka
dc.date.accessioned 2021-05-24T15:39:07Z
dc.date.available 2021-05-24T15:39:07Z
dc.date.issued 2020
dc.identifier.issn 2365-9440
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/10195/77488
dc.description.abstract The concept of openness and information sharing (linking) together with increasing amounts of data available significantly affect the current educational system. Institutions as well as other stakeholders are facing challenges how to successfully deal with them and potentially profit from them. In this regard, this paper explores opportunities of big and open linked data analytics in the educational process intended to develop the new set of skills. A comprehensive literature review resulted in a framework of relevant skills, namely soft, hard, and data analytics skills. Their importance was evaluated using a Delphi method. In order to determine the relationships between involved stakeholders, their roles and requirements, a stakeholder theory is utilized. It resulted in the identification of current and emerging roles of stakeholders in the data analytics ecosystem. A structural classification of stakeholders' influences and impacts then represents a necessary background for establishing strategies for the development of the right skills needed to gain the value from these data. This paper provides a comprehensive view on big and open linked data analytics in the educational context, defines and interlinks data-related with current roles as well as the skills required to perform data analytics. eng
dc.format p. 28 eng
dc.language.iso eng
dc.publisher Springer Nature Switzerland AG eng
dc.relation.ispartof International Journal of Educational Technology in Higher Education, volume 17, issue: 1 eng
dc.rights open access (CC BY 4.0) eng
dc.rights.uri https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subject analytics eng
dc.subject higher education eng
dc.subject skills eng
dc.subject Delphi method eng
dc.subject stakeholder theory eng
dc.subject framework eng
dc.subject analytika cze
dc.subject vysokoškolské vzdělávání cze
dc.subject dovednosti cze
dc.subject delfská metoda cze
dc.subject teorie zúčastněných stran cze
dc.subject rámec cze
dc.title Big and open linked data analytics: a study on changing roles and skills in the higher educational process eng
dc.title.alternative Analytika big a open linked dat: studie o měnících se rolích a dovednostech v procesu vysokoškolského vzdělávání cze
dc.type article eng
dc.description.abstract-translated Koncept otevřenosti a sdílení (propojování) informací spolu s rostoucím množstvím dostupných dat významně ovlivňují současný vzdělávací systém. Instituce i další zúčastněné strany čelí výzvám, jak je úspěšně využívat a potenciálně z nich profitovat. V tomto ohledu tento článek zkoumá příležitosti analytiky big a open linked dat ve vzdělávacím procesu směřujícím k rozvoji nové sady dovedností. Komplexní přehled literatury vyústil v rámec příslušných dovedností, konkrétně soft, hard a datové analytiky. Jejich význam byl vyhodnocen pomocí Delfské metody. K určení vztahů mezi zúčastněnými stranami, jejich rolemi a požadavky je využita teorie zúčastněných stran. Výsledkem je identifikace současných a vznikajících rolí zúčastněných stran v ekosystému datové analytiky. Strukturální klasifikace vlivů a dopadů zúčastněných stran pak představuje nezbytné pozadí pro stanovení strategií pro rozvoj správných dovedností potřebných k získávání přidané hodnoty z těchto dat. Tento článek poskytuje komplexní pohled na analytiku big a open linked dat ve vzdělávacím kontextu, definuje a propojuje datové role s již existujícími rolemi a dovednostmi potřebnými k provádění datové analytiky. cze
dc.peerreviewed yes eng
dc.publicationstatus published version eng
dc.identifier.doi 10.1186/s41239-020-00208-z
dc.relation.publisherversion https://educationaltechnologyjournal.springeropen.com/articles/10.1186/s41239-020-00208-z
dc.identifier.wos 000562112800001
dc.identifier.scopus 2-s2.0-85089556920
dc.identifier.obd 39884570


Tento záznam se objevuje v následujících kolekcích

Zobrazit minimální záznam

open access (CC BY 4.0) Kromě případů, kde je uvedeno jinak, licence tohoto záznamu je open access (CC BY 4.0)

Vyhledávání


Rozšířené hledání

Procházet

Můj účet