Improvement of the Last Mile-Specific Issues in Railway Freight Transport

Show simple item record

dc.contributor.author Šperka, Adrián
dc.contributor.author Vojtek, Martin
dc.contributor.author Široký, Jaromír
dc.contributor.author Čamaj, Juraj
dc.date.accessioned 2021-05-15T18:49:24Z
dc.date.available 2021-05-15T18:49:24Z
dc.date.issued 2020
dc.identifier.issn 2071-1050
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/10195/77376
dc.description.abstract The last mile is characterized as the last step of delivery to the customer from the logistics point of view. It is necessary to aim and fulfill all customers’ needs mainly during the process of the last mile, because it is directly connected to them. Customer orientation can cause many complications that must be solved according to their will. This part of the supply chain is currently under pressure. Nowadays, trends have changed the last mile into a more ecological process mostly in the transport field. Railway transport is considered as an ecological transport mode therefore the last mile should be done by the railway transport. Preconditions for doing the last mile by the railway transport is the existence of siding (special purpose tracks) at the place of delivery. Our research focuses on minimizing the negative impacts of the last mile to customers in the context of using sidings. This research is based on the real conditions of the Slovak rail network, and on consultation with some experts from freight transport companies. eng
dc.format p. 1-18 eng
dc.language.iso eng
dc.relation.ispartof Sustainability, volume 12, issue: 23 eng
dc.rights open access (CC BY 4.0) eng
dc.rights.uri https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subject transport technology eng
dc.subject transport time eng
dc.subject siding eng
dc.subject last mile. eng
dc.subject dopravní technologie cze
dc.subject čas přepravy cze
dc.subject vlečka cze
dc.subject poslední míle cze
dc.title Improvement of the Last Mile-Specific Issues in Railway Freight Transport eng
dc.title.alternative Řešení problémů specifických pro poslední míli v železniční nákladní dopravě cze
dc.type article eng
dc.description.abstract-translated Poslední míle je z logistického hlediska charakterizována jako poslední krok dodávky zákazníkovi. Je nutné zaměřit se a naplnit všechny potřeby zákazníků, zejména během procesu poslední míle, protože je s nimi přímo spojen. Orientace na zákazníka může způsobit mnoho komplikací, které je třeba vyřešit podle jejich vůle. Tato část dodavatelského řetězce je v současné době pod tlakem. V dnešní době trendy změnily poslední míli na ekologičtější proces, převážně v oblasti dopravy. Železniční doprava je považována za ekologický způsob dopravy, a proto by měla být poslední míle provedena železniční dopravou. Předpokladem pro dosažení poslední míle železniční dopravou je existence vlečky (koleje zvláštního určení) v místě dodání. Náš výzkum se zaměřuje na minimalizaci negativních dopadů poslední míle na zákazníky v souvislosti s využitím vleček. Tento výzkum je založen na skutečných podmínkách slovenské železniční sítě a na konzultacích s některými odborníky z dopravních společností. cze
dc.peerreviewed yes eng
dc.publicationstatus published version eng
dc.identifier.doi 10.3390/su122310154
dc.relation.publisherversion https://www.mdpi.com/2071-1050/12/23/10154
dc.project.ID EF17_049/0008394/Spolupráce Univerzity Pardubice a aplikační sféry v aplikačně orientovaném výzkumu lokačních, detekčních a simulačních systémů pro dopravní a přepravní procesy (PosiTrans) cze
dc.identifier.wos 000597457400001
dc.identifier.scopus 2-s2.0-85097397741
dc.identifier.obd 39885281


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

open access (CC BY 4.0) Except where otherwise noted, this item's license is described as open access (CC BY 4.0)

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account