Certification of EGNOS Safety-of-Life Service for ERTMS According to IEC 61508 and EN 50129

Show simple item record

dc.contributor.author Filip, Aleš cze
dc.date.accessioned 2021-05-15T18:47:11Z
dc.date.available 2021-05-15T18:47:11Z
dc.date.issued 2020 eng
dc.identifier.isbn 978-1-78466-403-9 eng
dc.identifier.issn 1743-3509 eng
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/10195/77353
dc.description.abstract A number of research projects are currently focused on the replacement of track balises (used for safe train position determination) with Virtual Balises (VBs) detected by GNSS to increase the efficiency of the European Rail Traffic Management System (ERTMS). The exploitation of the EGNOS Safety-of-Life (SoL) service, which is the European GNSS wide-area augmentation developed for aviation, for Virtual Balise Reader (VBR), should further strengthen the interoperability of ERTMS. In order to meet the high Safety Integrity Level required for VB detection (SIL 4), EGNOS-based train position determination in combination with other on-board sensors must be used. The adoption of EGNOS, which was not designed according to CENELEC railway safety standards, shall pass through a railway certification process to demonstrate that all demands on safety, dependability and interoperability have been met. This article proposes certification of the EGNOS SoL service for ERTMS via a so-called “pre-existing” item in the sense of the IEC 61508 and EN 50129 standards. The pre-existing item means an item that already exists and that was not specifically developed for the current project. The proposed solution starts with the use of Common Safety Method for Risk evaluation and Assessment (CSM-RA) that must be applied according to the EU Regulation No. 402/2013, because the safety change in ERTMS is significant. Since EGNOS alone is not able to meet the safety integrity requirement for VB detection, then EGNOS shall be correctly integrated within the VBR constituent. This article suggests that all essential information on EGNOS required for its integration into the VBR subsystem would be contained in the EGNOS Safety Manual. The Safety Manual, together with its assessment report, would be then referred in the section entitled “Related Safety Cases” of the overall Safety Case according to EN 50129.The presented results contribute to the introduction of EGNOS into ERTMS. eng
dc.format p. 115-126 eng
dc.language.iso eng eng
dc.publisher WIT Press eng
dc.relation.ispartof WIT Transactions on The Built Environment : Computers in Railways XVII eng
dc.rights open access eng
dc.subject certification eng
dc.subject EGNOS SoL service eng
dc.subject ERTMS eng
dc.subject pre-existing item eng
dc.subject safety case eng
dc.subject virtual balise eng
dc.subject certifikace cze
dc.subject EGNOS SoL service cze
dc.subject ERTM cze
dc.title Certification of EGNOS Safety-of-Life Service for ERTMS According to IEC 61508 and EN 50129 eng
dc.title.alternative Certifikace bezpečnostní služby EGNOS SoL pro ERTMS podle standardů IEC 61508 a EN 50129 cze
dc.type ConferenceObject eng
dc.description.abstract-translated Řada výzkumných projektů je v současné době zaměřena na náhradu traťových balíz (použitých pro bezpečné určení polohy vlaku) balízami virtuálními (VBs) detekovanými pomocí GNSS s cílem zvýšit efektivitu evropského systému řízení železniční dopravy (ERTMS). Využití bezpečnostní služby EGNOS SoL, které je evropskou augmentací GNSS vyvinutou pro účely letectví, pro čtečku virtuální balízy (VBR) by měla dále posílit interoperabilitu ERTMS. Aby bylo možné dosáhnout vysokou úroveň integrity bezpečnosti požadovanou pro detekci VB (SIL 4), musí být kombinováno určení polohy vlaku na základě EGNOS-u spolu s dalšímu palubními senzory. Přijetí sytému EGNOS, který nebyl navržen podle železničních standardů bezpečnosti CENELEC, musí projít železničním certifikačním procesem s cílem prokázat, že všechny požadavky na bezpečnost, spolehlivost a interoperabilitu byly splněny. Tento článek navrhuje certifikaci služby EGNOS SoL pro ERTMS prostřednictvím tzv. “již existující“ položky ve smyslu standardů IEC 61508 a EN 50129. Již existující položka znamená položku, která již existuje a která nebyla výslovně vyvinuta pro současný projekt. Navržené řešení vychází z použití společné bezpečnostní metody pro hodnocení a posuzování rizik (CSM-RA), která musí být použita dle nařízení EU č. 402/2013, protože tato bezpečnostní změna v ERTMS je významná. Protože samotný EGNOS není schopen splnit požadavek integrity bezpečnosti na detekci VB, potom EGNOS musí být správně integrován v rámci prvku VBR. Tento článek navrhuje, aby všechny podstatné informace o EGNOS-u požadované pro jeho integraci do subsystému VBR byly obsaženy v bezpečnostní příručce pro EGNOS. Tato bezpečnostní příručka spolu se zprávou o jejím posouzení by byla potom uvedena jako odkaz v kapitole “související důkazy bezpečnosti“ celkového důkazu bezpečnosti dle EN 50129. Prezentované výsledky přispějí k zavedení systému EGNOS do ERTMS. cze
dc.event 17th International Conference on Railway Engineering Design & Operation, COMPRAIL 2020 (01.07.2020 - 03.07.2020, ONLINE) eng
dc.peerreviewed yes eng
dc.publicationstatus published version eng
dc.identifier.doi 10.2495/CR200111 eng
dc.relation.publisherversion https://www.witpress.com/elibrary/wit-transactions-on-the-built-environment/199 eng
dc.identifier.obd 39885600 eng


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account