Using the Interval Type-2 Fuzzy Inference Systems to Compare the Impact of Speed and Space Perception on the Occurrence of Road Traffic Accidents

Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.author Čubranić-Dobrodolac, Marjana cze
dc.contributor.author Švadlenka, Libor cze
dc.contributor.author Cicevic, Svetlana cze
dc.contributor.author Trifunovic, Aleksandar cze
dc.contributor.author Dobrodolac, Momčilo cze
dc.date.accessioned 2021-05-15T18:24:29Z
dc.date.available 2021-05-15T18:24:29Z
dc.date.issued 2020 eng
dc.identifier.issn 2227-7390 eng
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/10195/77115
dc.description.abstract A constantly increasing number of deaths on roads forces analysts to search for models that predict the driver's propensity for road traffic accidents (RTAs). This paper aims to examine a relationship between the speed and space assessment capabilities of drivers in terms of their association with the occurrence of RTAs. The method used for this purpose is based on the implementation of the interval Type-2 Fuzzy Inference System (T2FIS). The inputs to the first T2FIS relate to the speed assessment capabilities of drivers. These capabilities were measured in the experiment with 178 young drivers, with test speeds of 30, 50, and 70 km/h. The participants assessed the aforementioned speed values from four different observation positions in the driving simulator. On the other hand, the inputs of the second T2FIS are space assessment capabilities. The same group of drivers took two types of space assessment tests-2D and 3D. The third considered T2FIS sublimates of all previously mentioned inputs in one model. The output in all three T2FIS structures is the number of RTAs experienced by a driver. By testing three proposed T2FISs on the empirical data, the result of the research indicates that the space assessment characteristics better explain participation in RTAs compared to the speed assessment capabilities. The results obtained are further confirmed by implementing a multiple regression analysis. eng
dc.format nestránkováno cze
dc.language.iso eng eng
dc.publisher MDPI eng
dc.relation.ispartof Mathematics, volume 8, issue: 9 eng
dc.rights open access (CC BY 4.0) eng
dc.rights.uri https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subject type-2 fuzzy inference systems eng
dc.subject traffic simulator eng
dc.subject traffic accidents eng
dc.subject road safety eng
dc.subject space perception eng
dc.subject speed perception eng
dc.subject fuzzy cze
dc.subject inferenční systém cze
dc.subject porovnání cze
dc.subject dopad cze
dc.subject rychlost cze
dc.subject vnímání cze
dc.subject prostor cze
dc.subject výskyt cze
dc.subject dopravní nehody cze
dc.title Using the Interval Type-2 Fuzzy Inference Systems to Compare the Impact of Speed and Space Perception on the Occurrence of Road Traffic Accidents eng
dc.title.alternative Využití fuzzy inferenčních systémů typu 2 k porovnání dopadu rychlosti a vnímání prostoru na výskyt dopravních nehod cze
dc.type article eng
dc.description.abstract-translated Neustále se zvyšující počet úmrtí na silnicích nutí analytiky hledat modely, které předpovídají sklon řidiče k dopravním nehodám (RTA). Tato práce si klade za cíl prozkoumat vztah mezi schopnostmi řidičů vyhodnotit rychlost a prostor z hlediska jejich asociace s výskytem RTA. Metoda použitá pro tento účel je založena na implementaci intervalu Fuzzy Inference System typu 2 (T2FIS). Vstupy do prvního T2FIS se týkají schopností řidičů hodnotit rychlost. Tyto schopnosti byly měřeny v experimentu se 178 mladými řidiči s testovací rychlostí 30, 50 a 70 km / h. Účastníci hodnotili výše uvedené hodnoty rychlosti ze čtyř různých pozic pozorování v simulátoru jízdy. Na druhé straně vstupy druhého T2FIS jsou schopnosti posuzování prostoru. Stejná skupina řidičů absolvovala dva typy testů hodnocení prostoru - 2D a 3D. Třetí považoval T2FIS sublimáty všech dříve zmíněných vstupů v jednom modelu. Výstupem ve všech třech strukturách T2FIS je počet RTA zaznamenaných řidičem. Testováním tří navrhovaných T2FIS na empirických datech výsledek výzkumu naznačuje, že charakteristiky posuzování prostoru lépe vysvětlují účast v RTA ve srovnání se schopnostmi posuzování rychlosti. Získané výsledky jsou dále potvrzeny provedením vícenásobné regresní analýzy. cze
dc.peerreviewed yes eng
dc.publicationstatus published version eng
dc.identifier.doi 10.3390/math8091548 eng
dc.relation.publisherversion https://www.mdpi.com/2227-7390/8/9/1548/htm eng
dc.identifier.wos 000581490200001 eng
dc.identifier.scopus 2-s2.0-85091372288
dc.identifier.obd 39884713 eng


Tento záznam se objevuje v následujících kolekcích

Zobrazit minimální záznam

open access (CC BY 4.0) Kromě případů, kde je uvedeno jinak, licence tohoto záznamu je open access (CC BY 4.0)

Vyhledávání


Rozšířené hledání

Procházet

Můj účet