The Approach to Servitization in the Czech Manufacturing Companies

Show simple item record

dc.contributor.author Vlčková, Vladimíra cze
dc.contributor.author Podškubková, Lucie cze
dc.date.accessioned 2021-05-15T18:24:12Z
dc.date.available 2021-05-15T18:24:12Z
dc.date.issued 2020 eng
dc.identifier.isbn 978-80-7435-776-3 eng
dc.identifier.issn 2464-6059 eng
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/10195/77112
dc.description.abstract Nowadays servitization is an essential part of strategic marketing. Companies can build up a wide portfolio of conventional services, develop/acquire new services or offer advanced services closely connected with the product in the way they provide their customers with ability rather than with a physical value. Unlike foreign professional literature, term servitization appears in in the Czech professional literature sporadically only. It is possible to assume that insufficient cognizance of servitization also shows in the practice of manufacturing companies, i.e. that the service potential is not fully exploited. In this paper a research hypothesis that servitization is applied by manufacturing companies in the Czech Republic as a marketing tool rather than as a way to a change in their strategic focus has been constructed and discussed. The paper outcomes were drawn up based on the analysis, comparison, and synthesis of the information obtained (i) from a targeted research into the professional literature (ii) through an analysis of web pages of 165 selected companies from the point of view of services they offer and (iii) personal experience from interviews conducted at manufacturing companies. The outcomes then should help to identify the opportunities for servitization in manufacturing companies in the Czech Republic. eng
dc.format p. 861-870 eng
dc.language.iso eng eng
dc.publisher UNIV HRADEC KRALOVE eng
dc.relation.ispartof HRADEC ECONOMIC DAYS 2020, VOL 10, PT 1 eng
dc.rights open access eng
dc.rights.uri https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subject servitization eng
dc.subject services eng
dc.subject manufacturing companies eng
dc.subject differentiation of the offerings to customers eng
dc.subject servitizace cze
dc.subject služby cze
dc.subject výrobní společnosti cze
dc.subject diferenciace nabídek zákazníkům cze
dc.title The Approach to Servitization in the Czech Manufacturing Companies eng
dc.title.alternative Přístup k servitizaci v českých výrobních společnostech cze
dc.type ConferenceObject eng
dc.description.abstract-translated Dnes je servitizace nezbytnou součástí strategického marketingu. Společnosti mohou vybudovat široké portfolio konvenčních služeb, vyvíjet / získávat nové služby nebo nabízet pokročilé služby úzce spojené s produktem způsobem, který svým zákazníkům poskytuje spíše schopnost než fyzickou hodnotu. Na rozdíl od zahraniční odborné literatury se termín servitizace v české odborné literatuře objevuje pouze sporadicky. Je možné předpokládat, že nedostatečná znalost servitizace se projevuje i v praxi výrobních společností, tj. že potenciál služeb není plně využíván. V tomto příspěvku byla zkonstruována a diskutována výzkumná hypotéza: servitizace je uplatňována výrobními společnostmi v České republice spíše jako marketingový nástroj než jako cesta ke změně jejich strategického zaměření. Výstupy z práce byly zpracovány na základě analýzy, srovnání a syntézy získaných informací (i) z cílené rešerše odborné literatury (ii) z analýzy webových stránek 165 vybraných společností z hlediska jimi nabízených služeb a (iii) z osobních zkušenosti z rozhovorů prováděných ve výrobních společnostech. Výsledky by pak měly pomoci identifikovat příležitosti pro servitisaci ve výrobních podnicích v České republice. cze
dc.event International Scientific Conference on Hradec Economic Days (HED) (02.03.2020 - 03.03.2020, Hradec Kralove, CR) eng
dc.peerreviewed yes eng
dc.publicationstatus postprint eng
dc.identifier.doi 10.36689/uhk/hed/2020-01-097
dc.relation.publisherversion https://uni.uhk.cz/hed/site/assets/files/1074/proceedings_2020_1-1.pdf eng
dc.rights.licence CC BY 4.0
dc.project.ID SGS_2020_003/Výzkum ve vybraných oblastech environmentálního inženýrství a moderních postupů hodnotového managementu eng
dc.identifier.wos 000568108700095 eng
dc.identifier.obd 39884693 eng


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

open access Except where otherwise noted, this item's license is described as open access

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account