MATRICES IN THE EDUCATION OF THE FUTURE TRANSPORT ENGINEERS WITH SUPPORT OF MATLAB

Show simple item record

dc.contributor.author Kulička, Jiří cze
dc.contributor.author Matoušová, Ivana cze
dc.date.accessioned 2021-05-15T18:14:59Z
dc.date.available 2021-05-15T18:14:59Z
dc.date.issued 2019 eng
dc.identifier.isbn 978-84-09-14755-7 eng
dc.identifier.issn 2340-1095 eng
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/10195/77016
dc.description.abstract This study directly follows on the articles dealing with the similar topics, published by authors at ICERI 2016 and 2018 conferences. The studying of the matrices is an attractive illustration of the application of the ideas and techniques of linear algebra in our everyday live. The basic matrix operations in the matrix theory, such as addition, subtraction, multiplication, inverse, calculation of the determinant of the matrix and the like, are separately quite easy to understand for students. Unfortunately, the application of these techniques are already difficult and the students have a big problems with solving of the practical examples, in which the matrix operations appears. Consequently, the aim of this paper is to show some simple practical applications which are suitable for teaching the theory of the matrices and call attention to the most common student’s mistakes in solving of these problems. All applications will be solved using the matrices and it will be also accompanied by a Matlab script and if possible also presented graphically. All presented applications were used in teaching of mathematics especially linear algebra at Faculty of Transport Engineering, University of Pardubice and they can be used as an inspiration for teaching at the other universities with the same or similar focus. eng
dc.format p. 1247-1255 eng
dc.language.iso eng eng
dc.publisher International Association of Technology, Education and Development (IATED) eng
dc.relation.ispartof ICERI 2019 : proceedings eng
dc.rights pouze v rámci univerzity cze
dc.subject matrix eng
dc.subject matice cze
dc.subject applied mathematics eng
dc.subject errors eng
dc.subject linear algebra eng
dc.subject matlab eng
dc.subject aplikovaná matematika cze
dc.subject chyby cze
dc.subject lineární algebra cze
dc.subject Matlab cze
dc.title MATRICES IN THE EDUCATION OF THE FUTURE TRANSPORT ENGINEERS WITH SUPPORT OF MATLAB eng
dc.title.alternative Matice ve vzdělávání budoucích dopravních inženýrů s podporou softwaru Matlab cze
dc.type ConferenceObject eng
dc.description.abstract-translated Tato studie přímo navazuje na články zabývající se podobnými tématy, publikované autory na konferencích ICERI 2016 a 2018. Studium matic je atraktivní ilustrací aplikace myšlenek a technik lineární algebry v našem každodenním životě. Základní maticové operace v teorii matic, jako je sčítání, odčítání, násobení, inverze, výpočet determinantu matice a podobně, jsou pro studenty obzvlášť snadno srozumitelné. Aplikace těchto technik je bohužel již obtížná a studenti mají velké problémy s řešením praktických příkladů, ve kterých se maticové operace objevují. V důsledku toho je cílem této práce ukázat některé jednoduché praktické aplikace, které jsou vhodné pro výuku teorie matic, a upozornit na nejčastější chyby studentů při řešení těchto problémů. Všechny prezentované aplikace byly použity ve výuce matematiky, zejména lineární algebry na Dopravní fakultě Jana Pernera Univerzity Pardubice a mohou být použity jako inspirace pro výuku na dalších univerzitách se stejným nebo podobným zaměřením. cze
dc.event ICERI 2019 : 12th Annual International Conference of Education, Research and Innovation (11.11.2019 - 13.11.2019, Sevilla) eng
dc.peerreviewed yes eng
dc.publicationstatus published eng
dc.identifier.doi 10.21125/iceri.2019.0381 eng
dc.identifier.doi 10.21125/iceri.2019.0381
dc.relation.publisherversion https://library.iated.org/view/KULICKA2019MAT eng
dc.identifier.wos 000530109201052
dc.identifier.obd 39884166 eng


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account