Studijní obor:Informační, komunikační a řídicí technologie
Abstrakt:
Železniční doprava představuje jeden ze základních způsobů dopravy osob a zboží. Infrastruktura železnice je restriktivnější a omezenější (než je tomu např. u infrastruktury automobilové dopravy) a případné technické problémy na zařízeních či přetížení části infrastruktury mohou negativně ovlivnit mnoho vlaků na železnici. Techniky určování kapacity na železnici slouží k analýze a vyhodnocení, jakou kvalitu provozu lze na dané části železniční infrastruktury (a s ní související realizovanou vlakovou dopravu) očekávat. Kapacitu lze zjišťovat s užitím různých technik a matematických aparátů, zahrnujících metody analytické, grafické a experimentální. Disertační práce se primárně věnuje návrhu inovativní metodiky pro určování kapacity železničních stanic s využitím techniky počítačové simulace. Navrhovaná metodika využívá techniku vnořených reflektivních simulací, která jako podpora rozhodování umožňuje hledat řešení konfliktů vznikajících při stochastických simulacích. Disertační práce se dále zaměřuje na popis techniky vnořených reflektivních simulací a jejich uplatnění jako obecné podpory rozhodování v simulaci. V poslední části práce je navržená metodika pro zjišťování kapacity železničních stanic aplikována na rozsáhlé případové studii.