Zobrazit minimální záznam
dc.contributor.author |
Baťa, Robert
|
cze |
dc.contributor.author |
Fuka, Jan
|
cze |
dc.contributor.author |
Lešáková, Petra
|
cze |
dc.contributor.author |
Heckenbergerová, Jana
|
cze |
dc.date.accessioned |
2020-03-19T12:49:24Z |
|
dc.date.available |
2020-03-19T12:49:24Z |
|
dc.date.issued |
2019 |
eng |
dc.identifier.issn |
1996-1073 |
eng |
dc.identifier.uri |
https://hdl.handle.net/10195/74896 |
|
dc.description.abstract |
This paper aims to deal with CO2 emissions in energy production process in an original way, based on calculations of total specific CO2 emissions, depending on the type of fuel and the transport distance. This paper has ambition to set a break point from where it is not worthwhile to use wood as an energy carrier as the alternative to coal. The reason for our study is the social urgency of selected problem. For example, in the area of public sector decision-making, wood heating is promoted regardless of the availability within the reasonable distance. From the current state of the research, it is also clear that none of the studies compare coal and biomass fuel transportation from the point of view of CO2 production. For this purpose, an original methodology has been proposed. It is based on a modified life cycle assessment (LCA), supplemented with a system of equations. The proposed methodology has a generalizable nature, and therefore, it can be applied to different regions. However, calculation inputs and modelling are based on specific site data. Based on the presented numerical analysis, the key finding is the break point for associated processes at a distance of 1779.64 km, since when that it is better to burn brown coal than wood in terms of total CO2 emissions. We can conclude that, in some cases, it is more efficient to use coal instead of wood as fuel in terms of CO2 emissions, particularly in regard to transport distance and type of transport. |
eng |
dc.format |
p. 1-21 |
eng |
dc.language.iso |
eng |
eng |
dc.publisher |
MDPI |
|
dc.relation.ispartof |
Energies, volume 12, issue: 20 |
eng |
dc.rights |
open access |
eng |
dc.rights.uri |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
|
dc.subject |
biomass |
eng |
dc.subject |
efficiency |
eng |
dc.subject |
heating system |
eng |
dc.subject |
renewable energy |
eng |
dc.subject |
decision making process |
eng |
dc.subject |
transport |
eng |
dc.subject |
LCA |
eng |
dc.subject |
break point |
eng |
dc.subject |
biomasa |
cze |
dc.subject |
účinnost |
cze |
dc.subject |
výhřevnost |
cze |
dc.subject |
obnovitelná energie |
cze |
dc.subject |
proces rozhodování |
cze |
dc.subject |
doprava |
cze |
dc.subject |
LCA |
cze |
dc.subject |
bod zlomu |
cze |
dc.title |
CO2 Efficiency Break Points for Processes Associated to Wood and Coal Transport and Heating |
eng |
dc.title.alternative |
Body zlomu efektivity CO2 pro sdružené procesy spalování a dopravy uhlí a dřeva |
cze |
dc.type |
article |
eng |
dc.description.abstract-translated |
Cílem tohoto příspěvku je zabývat se emisemi CO2 v procesu výroby energie na základě výpočtů celkových měrných emisí CO2 v závislosti na druhu paliva a přepravní vzdálenosti. Tento článek má ambice stanovit bod zlomu, odkdy už není vhodné používat dřevo jako energetický nosič jako alternativu k uhlí. Důvodem zpracování této studie je aktuálnost vybraného problému. Například v oblasti rozhodování veřejného sektoru je vytápění dřevem podporováno bezohledu na dostupností dřeva v přiměřené vzdálenosti. Ze současného stavu výzkumu je také zřejmé, že žádná ze studií nesrovnává dopravu paliv - uhlí a biomasy- z hlediska produkce CO2. Za tímto účelem byla navržena originální metodika. Metodika je založena na modifikovaném posuzování životního cyklu (LCA) doplněném systémem rovnic. Navrhovaná metodika má obecnou povahu, a proto ji lze použít v různých regionech. Vstupy pro výpočet a modelování jsou však založeny na konkrétních datech. Na základě předložené numerické analýzy je klíčovým zjištěním bod zlomu sdružených procesů, který je indetifikován ve vzdálenosti 1779,64 km, protože z hlediska celkových emisí CO2 je lepší spalovat hnědé uhlí než dřevo. Autoři dochází k závěru, že z hlediska CO2 je v některých případech efektivnější používat uhlí než palivo, zejména pokud jde o přepravní vzdálenost a druh dopravy. |
cze |
dc.peerreviewed |
yes |
eng |
dc.publicationstatus |
published version |
eng |
dc.identifier.doi |
10.3390/en12203864 |
eng |
dc.relation.publisherversion |
https://www.mdpi.com/1996-1073/12/20/3864/htm |
eng |
dc.identifier.scopus |
2-s2.0-85074945417 |
|
dc.identifier.obd |
39882977 |
eng |
Tento záznam se objevuje v následujících kolekcích
Zobrazit minimální záznam
Kromě případů, kde je uvedeno jinak, licence tohoto záznamu je open access
|
Vyhledávání
Procházet
-
Vše v Digitální knihovně
-
Tato kolekce
Můj účet
|