System allowing adhesion force change of road vehicle

Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.author Jilek, Petr cze
dc.contributor.author Šefčík, Ivo cze
dc.contributor.author Verner, Jan cze
dc.contributor.author Berg, Jan cze
dc.date.accessioned 2020-03-19T12:36:44Z
dc.date.available 2020-03-19T12:36:44Z
dc.date.issued 2019 eng
dc.identifier.issn 1691-3043 eng
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/10195/74787
dc.description.abstract Bringing the car into a skid is realised by the adhesion force decrease. This can be reached either by a coefficient of adhesion decrease or decrease of a radial reaction on the vehicle’s wheel. For the purpose to the vehicle’s behaviour change according to stability we chose the way of radial reaction change. To decrease the adhesion force transferred by the vehicle’s wheels, the required part of radial reaction of a particular vehicle’s wheel was transferred to the road, out of the vehicle’s wheels, using additional auxiliary wheels. The auxiliary wheel units are connected to suspension arms. The article contains individual currently used ways for the adhesion force change and the unique way in the form of the system SlideWheel designed by the authors. The system SlideWheel, which was designed by the authors of this article, consists of three circuits. The first circuit is the mechanical part of the wheel unit, the second one is designed in the form of a hydraulic system and the third circuit is an electrical system used to control the wheel unit’s lift through the hydraulic system. The system was designed to be used for experimental measurement purposes in education in order to experimentally simulate oversteer or understeer of the vehicle. The real measured data from a particular drive test are stated and evaluated in the conclusion. The measurement is implemented on a special experimental vehicle equipped with the SlideWheel system. Based on the experimental measurements, we have come to the conclusion that using the SW system, it is possible to change the adhesion force of a road vehicle.The paper deals with a new system for radial reaction change of vehicle wheels. This system has minimal added weight to the vehicle. At the same time, none of the components exceeds the ground plan of the vehicle. With the newly created system, it is possible to reduce radial reactions on any car wheel. The measured results are consistent with the vehicle’s ride on sliding surfaces. eng
dc.format p. 1876-1882 eng
dc.language.iso eng eng
dc.publisher Latvia University of Afgriculture eng
dc.relation.ispartof Engineering for Rural Development eng
dc.rights open access eng
dc.subject road vehicle eng
dc.subject adhesion eng
dc.subject tyres eng
dc.subject SlideWheel eng
dc.subject silniční vozidlo cze
dc.subject adheze cze
dc.subject pneumatiky cze
dc.subject SlideWheel cze
dc.title System allowing adhesion force change of road vehicle eng
dc.title.alternative Systém umožňující změnu adhezní síly u silničního vozidla cze
dc.type ConferenceObject eng
dc.description.abstract-translated Příspěvek se věnuje na vytvoření zařízení, které umožňuje měnit velikost adhezní síly přenášené mezi koly silničního vozidla a vozovkou. Cílem bylo vymyslet způsob, zda a případně jak, je možné na suchém asfaltu vyvolat smyk vozidla při tzv. „bezpečné“ rychlosti. Navození smyku vozidla je vyvoláno snížením adhezní síly. Tohoto je možné dosáhnout snížením součinitele adheze nebo radiální reakce na vozidlovém kole. Pro potřeby změny chování vozidla z pohledu stability dle aktuálních požadavků jsme zvolili cestu změnou radiální reakce vozidlového kola. Pro snížení adhezní síly přenášené vozidlovými koly jsme požadovaný díl radiální reakce daného vozidlového kola přenesli na vozovku mimo vozidlová kola a to za pomoci přídavných podpěrných kol. Podpěrné kolové jednotky jsou spojeny s rameny náprav. V článku jsou uvedené jednotlivé aktuálně užívané způsoby pro změnu adhezní síly i unikátní způsob v podobě autory navrženého systému SlideWheel. Autory navržený systém SlideWheel se skládá ze tří okruhů. Prvním okruhem je mechanická část kolové jednotky, druhý okruh je tvořen v podobě hydraulického systému a třetí okruh je elektrický systém sloužící k řízení zdvihu kolové jednotky prostřednictvím hydraulického systému. Navržený systém je řešen pro případ realizace experimentálních měření z oblasti vzdělávání za účelem experimentální simulace přetáčivosti a nedotáčivosti vozidla. V závěru jsou uvedeny a vyhodnoceny reálná naměřená data z vybrané jízdní zkoušky. Měření je realizováno na speciálním experimentálním vozidle vybavené systémem SlideWheel. cze
dc.event 18th International Scientific Conference Engineering for Rural Development, ERD 2019 (22.05.2019 - 24.05.2019, Jelgava) eng
dc.peerreviewed yes eng
dc.publicationstatus postprint eng
dc.identifier.doi 10.22616/ERDev2019.18.N051 eng
dc.relation.publisherversion http://www.tf.llu.lv/conference/proceedings2019/Papers/N051.pdf eng
dc.identifier.obd 39882856 eng


Tento záznam se objevuje v následujících kolekcích

Zobrazit minimální záznam

Vyhledávání


Rozšířené hledání

Procházet

Můj účet