Show simple item record
dc.contributor.author |
Mirković, Nikola
|
cze |
dc.contributor.author |
Brajović, Ljiljana
|
cze |
dc.contributor.author |
Malović, Miodrag
|
cze |
dc.contributor.author |
Vnenk, Petr
|
cze |
dc.date.accessioned |
2020-03-19T12:36:30Z |
|
dc.date.available |
2020-03-19T12:36:30Z |
|
dc.date.issued |
2019 |
eng |
dc.identifier.isbn |
978-3-030-19755-1 |
eng |
dc.identifier.issn |
2194-5357 |
eng |
dc.identifier.uri |
https://hdl.handle.net/10195/74785 |
|
dc.description.abstract |
Continuously welded rails are a part of the track structure since the 1950s. Total stresses in continuously welded rails include residual stresses generated during the manufacturing process as well as the service life of rails. The control of rail stresses is very important for traffic safety. Measurement methods for residual stress in rails are presented in this paper. Since destructive measurement methods are unsuitable for use in the railway track, the modern non-destructive methods were particularly presented and discussed. The advantages and disadvantages of X-ray diffraction, ultrasonic, magnetic and electromagnetic methods are particularly explained and considered. |
eng |
dc.format |
p. 346-355 |
eng |
dc.language.iso |
eng |
eng |
dc.publisher |
Springer |
eng |
dc.relation.ispartof |
Advances in Intelligent Systems and Computing. Vol. 982 |
eng |
dc.rights |
open access |
eng |
dc.subject |
Railway |
eng |
dc.subject |
Residual stress |
eng |
dc.subject |
Strain gauge |
eng |
dc.subject |
X-ray diffraction |
eng |
dc.subject |
Ultrasonic measurement |
eng |
dc.subject |
Magnetic measurement |
eng |
dc.subject |
Železnice |
cze |
dc.subject |
residuální napětí |
cze |
dc.subject |
tenzometrie |
cze |
dc.subject |
rentgenová difrakce |
cze |
dc.subject |
ultrazvuková měření |
cze |
dc.subject |
magnetická měření |
cze |
dc.title |
Measurement Methods for Residual Stresses in CWR |
eng |
dc.title.alternative |
Metody měření residuálního napětí v bezstykové koleji |
cze |
dc.type |
ConferenceObject |
eng |
dc.description.abstract-translated |
Bezstyková kolej je běžnou součástí železničních tratí od padesátých let dvacátého století. Celkové napětí v bezstykové koleji obsahuje i residuální napětí vytvořená jak během výrobních procesů, tak během doby používání kolejnic. Sledování napětí v kolejnici je velmi důležité pro bezpečnost provozu. V tomto článku jsou presentovány metody měření residuálního napětí v kolejnicích. Vzhledem k tomu, že destruktivní metody nejsou vhodné pro použití v trati, je v článku kladen důraz na moderní nedestruktivní metody, jejich představení a diskusi nad nimi. Zejména jsou vysvětleny výhody a nevýhody rentgenové difrakce, ultrazvukových, magentických a elektromagnetických metod. |
cze |
dc.event |
20th International Scientific Conference on Energy Management of Municipal Facilities and Sustainable Energy Technologies, EMMFT 2018 (10.12.2018 - 13.12.2018, Voroněž) |
eng |
dc.peerreviewed |
yes |
eng |
dc.publicationstatus |
postprint |
eng |
dc.identifier.doi |
10.1007/978-3-030-19756-8_32 |
eng |
dc.relation.publisherversion |
https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-030-19756-8_32 |
eng |
dc.identifier.obd |
39882838 |
eng |
This item appears in the following Collection(s)
Show simple item record
|
Search DSpace
Browse
-
All of DSpace
-
This Collection
My Account
|