dc.contributor.author |
Reimannová, Irena
|
cze |
dc.date.accessioned |
2020-03-19T12:36:04Z |
|
dc.date.available |
2020-03-19T12:36:04Z |
|
dc.date.issued |
2018 |
eng |
dc.identifier.isbn |
978-80-86302-83-6 |
eng |
dc.identifier.uri |
https://hdl.handle.net/10195/74781 |
|
dc.description.abstract |
Portfolio, as a tool of professional autonomous development, plays an important role in the college training of not only student teachers, but also other future professionals. Based on the principles of social constructivism and reflective approach applied in student teacher training programmes, it represents a unique collection evidencing the process and outcomes of learning. Moreover, it may also provide wide opportunities to form and evaluate components facilitating students’ professional development for tutors (university teachers), involved in teacher training programmes. To integrate it meaningfully and appropriately into the curriculum of English Language Teacher Education study programme (including bachelor degree – English for Education) of the University of Pardubice (Department of English and American Studies), the eportfolio format, namely Mahara, was selected as it reflects in its technological perspective the above mentioned theoretical framework enriched with a technological dimension. As the process of eportfolio integration is gradual and longitudinal and has not started in the full extent yet, in the paper, only the initial phases of the process are described and further implications suggested. The paper focuses on the analysis and evaluation of the formal curriculum of the programme (aims and expected outcomes of the selected subjects from all the disciplines; approaches, methods and techniques used to support autonomous learning and self-reflective processes in those subjects and disciplines) and suggests possible ways of integrating Mahara into the curriculum. |
eng |
dc.format |
p. 335-342 |
eng |
dc.language.iso |
eng |
eng |
dc.publisher |
Centrum pro studium vysokého školství |
eng |
dc.relation.ispartof |
Overcoming the Challenges and Barriers in Open Education (DisCo) 2018 |
eng |
dc.rights |
open access |
eng |
dc.subject |
eportfolio |
eng |
dc.subject |
Mahara |
eng |
dc.subject |
aims and outcomes |
eng |
dc.subject |
learning |
eng |
dc.subject |
student teacher training programme |
eng |
dc.subject |
eportfolio |
cze |
dc.subject |
Mahara |
cze |
dc.subject |
cíle a výstupy |
cze |
dc.subject |
učení |
cze |
dc.subject |
přípravné vzdělávání učitelů |
cze |
dc.title |
Integrating Mahara Eportfolio in the Curriculum of English Language Teacher Education Study Programme |
eng |
dc.title.alternative |
Integrování eportfolia Mahara do kurikula studijního programu učitelství anglického jazyka |
cze |
dc.type |
ConferenceObject |
eng |
dc.description.abstract-translated |
Portfolio, jako nástroj profesního autonomního rozvoje, hraje důležitou roli v přípravném vzdělávání nejenom u studentů učitelství, ale i u jiných profesí. Vzhledem k tomu, že koncepce práce s portfoliem je založená na principech sociálního konstruktivismu a reflektivního přístupu využívaného v přípravném vzdělávání učitelů, tento didaktický prostředek představuje jedinečnou kolekci dokumentující proces a výstupy učení studentů. Navíc poskytuje tutorům (vysokoškolským pedagogům) zapojeným do přípravného vzdělávání učitelů další možnosti k formativnímu hodnocení všech aspektů profesní kompetence studentů. Nástrojem pro smysluplné a vhodné integrování portfolia do kurikula přípravného vzdělávání učitelů anglického jazyka realizovaného na katedře anglistiky a amerikanistiky (Univerzita Pardubice) bylo zvoleno tzv. eportfolio, konkrétně pak Mahara, poněvadž filozofie zpracování tohoto prostředku ve svém technologickém pojetí reflektuje výše uvedené obecné principy a zásady. Jelikož je proces integrování eportfolia do celého kurikula procesem postupným a dlouhodobým, tento příspěvek se zaměřuje pouze na úvodní fáze tohoto procesu a navrhuje možné postupy pro jeho integrování. Článek analyzuje a hodnotí formální kurikulum přípravného vzdělávání na uvedené instituci (tj. cíle a očekávané výstupy vybraných předmětů všech disciplín vyučovaných v rámci analyzovaného studijního programu; přístupy, metody a techniky používané v těchto předmětech a disciplínách k podpoře autonomního učení a sebereflexe) a navrhuje možné způsoby integrování Mahary do formálního kurikula přípravného vzdělávání učitelů anglického jazyka na výše uvedené instituci. |
cze |
dc.event |
13th International Conference on Overcoming the Challenges and Barriers in Open Education (DisCo) (25.06.2018 - 26.06.2018, Praha) |
eng |
dc.peerreviewed |
yes |
eng |
dc.publicationstatus |
published version |
eng |
dc.relation.publisherversion |
http://disconference.eu/wp-content/uploads/2017/01/DisCo-2018-Overcoming-the-Challenges-and-Barries-in-Open-Education-13th-conference-reader-1.pdf |
eng |
dc.identifier.obd |
39882734 |
eng |