Analysis of basic features of education systems and their influence on the results of PISA 2015 and PIRLS 2016 research in European OECD countries

Show simple item record

dc.contributor.author Provazníková, Romana cze
dc.contributor.author Chlebounová, Denisa cze
dc.date.accessioned 2020-03-19T12:35:56Z
dc.date.available 2020-03-19T12:35:56Z
dc.date.issued 2018 eng
dc.identifier.isbn 978-80-210-8923-5 eng
dc.identifier.issn 2336-1239 eng
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/10195/74780
dc.description.abstract Education systems in the world are diverse. This diversity is due to different historical developments and various economic, social and political conditions in the individual countries. Nowadays countries often get inspiration from comparison with foreign countries in finding solutions to various problems in school education. Frequently, international comparative studies on educational systems are emerging which aim not only at comparing the learning outcomes of pupils in individual countries but also to describe some features of the functioning of educational systems. The aim of this paper is to analyse the impact of educational system indicators on the results of PISA 2015 and PIRLS 2016 research in the European OECD countries. For this purpose, we use correlation and regression analysis. However, the diversity of education systems makes this comparative analysis difficult and it is necessary to take into account the specifics of the education systems in each country. eng
dc.format p. 329-333 eng
dc.language.iso eng eng
dc.publisher Masarykova univerzita eng
dc.relation.ispartof Proceedings of the 22nd International Conference Current Trends in Public Sector Research eng
dc.rights open access eng
dc.subject education systems eng
dc.subject PISA eng
dc.subject PIRLS eng
dc.subject student results eng
dc.subject indicators of education systems. eng
dc.subject vzdělávací systémy cze
dc.subject PISA cze
dc.subject PEARL cze
dc.subject výsledky student cze
dc.subject ukazatele vzdělávacích systemů. cze
dc.title Analysis of basic features of education systems and their influence on the results of PISA 2015 and PIRLS 2016 research in European OECD countries eng
dc.title.alternative Analýza základních prvků vzdělávacích systémů a jejich vliv na výsledky PISA 2015 a PIRLS 2016 výzkumů v evropských zemích OECD cze
dc.type ConferenceObject eng
dc.description.abstract-translated Vzdělávací systémy ve světě jsou rozmanité. Tato rozmanitost je způsobena odlišným historickým vývojem a odlišnými ekonomickými, společenskými a politickými podmínkami v jednotlivých zemích. V současné době se země často inspirují srovnáváním se zahraničím při řešení různých problémů ve vzdělávání. Často se objevují mezinárodní srovnávací studie vzdělávacích systémů, které se zaměřují nejen na porovnávání výsledků učení žáků ale také na popis fungování vzdělávacích systémů. Cílem tohoto příspěvku je analyzovat dopad ukazatelů vzdělávacích systémů na výsledky mezinárodního šetření PISA 2015 a PIRLS 2016 v evropských zemích OECD. Pro tento účel používáme korelační a regresní analýzu. Rozmanitost vzdělávacích systémů však komplikuje komparativní analýzu a je nutné vzít v úvahu specifika vzdělávacích systémů v jednotlivých zemích. cze
dc.event Current Trends in Public Sector Research (18.01.2018 - 19.01.2018, Šlapanice) eng
dc.peerreviewed yes eng
dc.publicationstatus postprint eng
dc.relation.publisherversion http://ctpsr.econ.muni.cz/media/3295767/proceedings_ctpsr_2018.pdf
dc.identifier.obd 39881988 eng


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account