dc.contributor.author |
Buckley-Johnstone, Luke
|
cze |
dc.contributor.author |
Trummer, Gerald
|
cze |
dc.contributor.author |
Voltr, Petr
|
cze |
dc.contributor.author |
Six, Klaus
|
cze |
dc.contributor.author |
Lewis, Roger
|
cze |
dc.date.accessioned |
2020-03-19T12:24:54Z |
|
dc.date.available |
2020-03-19T12:24:54Z |
|
dc.date.issued |
2020 |
eng |
dc.identifier.issn |
0301-679X |
eng |
dc.identifier.uri |
https://hdl.handle.net/10195/74689 |
|
dc.description.abstract |
Low adhesion in the wheel/rail contact can be caused by small amounts of water combining with iron oxides. This happens in light rain or at dew point. In small-scale tests, ultra-low adhesion (<= 0.05) has not been maintained. The aim here was to see if the mechanism could be realized at a larger scale. Sustained ultra-low adhesion was achieved when water was applied constantly to the wheel/rail contact at a rate of 25 mu L/s. In these conditions wear debris and oxide was clearly visible in the contact band. Creep force data has been generated that can now be used to inform wheel/rail contact models and multi-body dynamics simulations of train behaviour with a view to developing mitigation. |
eng |
dc.format |
p. nestránkováno |
eng |
dc.language.iso |
eng |
eng |
dc.publisher |
Elsevier Science BV |
eng |
dc.relation.ispartof |
Tribology International, volume 141, issue: 16.8.2019 |
eng |
dc.rights |
Pouze v rámci univerzity |
eng |
dc.subject |
low adhesion |
eng |
dc.subject |
wheel/rail interface |
eng |
dc.subject |
full-scale tests |
eng |
dc.subject |
wet-rail syndrome |
eng |
dc.subject |
nízká adheze |
cze |
dc.subject |
kontakt kolo-kolejnice |
cze |
dc.subject |
zkoušky v plném měřítku |
cze |
dc.subject |
mokré kolejnice |
cze |
dc.title |
Full-scale testing of low adhesion effects with small amounts of water in the wheel/rail interface |
eng |
dc.title.alternative |
Testování jevů nízké adheze v plném měřítku s malým množstvím vody v kontaktu kolo-kolejnice |
cze |
dc.type |
article |
eng |
dc.description.abstract-translated |
Snížená adheze v kontaktu kola a kolejnice může být způsobena malým množstvím vody v kombinaci s oxidy železa, k čemuž v provozu dochází při lehkém dešti nebo v blízkosti rosného bodu. Při zkouškách ve zmenšeném měřítku nebyla udržitelná extrémně nízká úroveň adheze (<= 0.05) zaznamenána. Cílem této studie bylo pozorování tohoto mechanismu ve větším měřítku; při ustáleném přívodu vody v množství 0.025 ml/s byla skutečně dosažena udržitelná extrémně nízká adheze. Za těchto podmínek byl v kontaktu jasně patrný výskyt částic opotřebení a železných oxidů. Experimenty poskytly adhezní charakteristiky, jež lze využít jako vstup pro modely kontaktu kola a kolejnice a simulace směřující k vývoji opatření pro zvýšení adheze. |
cze |
dc.peerreviewed |
yes |
eng |
dc.publicationstatus |
postprint |
eng |
dc.identifier.doi |
10.1016/j.triboint.2019.105907 |
eng |
dc.relation.publisherversion |
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0301679X19304268 |
eng |
dc.identifier.wos |
000505271400009 |
eng |
dc.identifier.obd |
39884044 |
eng |