Zobrazit minimální záznam
dc.contributor.author |
Rokyta, Jan
|
cze |
dc.contributor.editor |
Bečková, Adriana
|
cze |
dc.contributor.editor |
Stejskalová, Jana
|
cze |
dc.date.accessioned |
2019-05-22T08:54:08Z |
|
dc.date.available |
2019-05-22T08:54:08Z |
|
dc.date.issued |
2018 |
eng |
dc.identifier.isbn |
978-80-7560-109-4 |
eng |
dc.identifier.uri |
https://hdl.handle.net/10195/72930 |
|
dc.description.abstract |
The topic of this article is the concept of slavery in Spanish thinkers related to the original population of South America in 16th century. An introduction is devoted to Aristotle´s concept of slavery because it played an important role in the perception of Indians in Juan Gines de Sepúlveda. Furthermore, thinkers denying the validity of slavery in relation to Indians are mentioned, like Bartolomé de Las Casas. The view of slavery here is influenced by the theory of natural rights and linked also to the question of legitimacy of war and legitimacy of social institutions of Indians. |
eng |
dc.format |
p. 13-31 |
eng |
dc.language.iso |
eng |
eng |
dc.publisher |
Univerzita Pardubice |
eng |
dc.relation.ispartof |
Topics in Spanish Philosophy |
eng |
dc.rights |
open access |
eng |
dc.subject |
Slavery |
eng |
dc.subject |
natural law |
eng |
dc.subject |
legitimacy of war |
eng |
dc.subject |
Otroctví |
cze |
dc.subject |
přirozené právo |
cze |
dc.subject |
legitimizace války |
cze |
dc.title |
Juan Ginés de Sepúlveda, Bartolomé de Las Casas, Aristotelian concept of slavery |
eng |
dc.title.alternative |
Juan Gines de Sepúlveda, Bartolomé de Las Casas, aristotelské pojetí otroctví |
cze |
dc.type |
ConferenceObject |
eng |
dc.description.abstract-translated |
Pro evropskou kulturu hraje důležitou roli v chápání otroctví Aristoteles. V jeho myšlení je propojena antropologie, chápání řádu sociálního a přirozenost. Inspiruje například Juana Ginese de Sepúlvedu. V osobě Bartoloméa de Las Casas dochází k úplnému praktickému odmítnutí teorie otroctví. Jeho myšlení dominikána bylo zakotveno v tomistické tradici, a tedy i v motivech aristotelismu. Zde není rozdíl oproti Sepúlvedovi, který však aristotelské myšlenky v sociální a antropologické oblasti interpretuje vyhroceně. Las Casas na rozdíl od Sepúlvedy věří v sociální mobilitu. Přirozená práva jsou pro Las Casase univerzální. Jeho podoba křesťanství není fixována na evropskou formu. Není pouze obhájcem práv indiánů a myslitelem bojujícím proti tvrzení, že indiáni jsou od své přirozenosti otroky. Vlastně je prvním žalobcem evropského kolonialismu. Činí tak z křesťanských pozic. Zároveň přepisuje dějiny Nového světa. Namísto dějin evangelizace jsou mu dějinami tyranie. Vedle expanzionismu tak v sobě bude obsahovat evropské myšlení paralelně i jeho kritiku. |
cze |
dc.peerreviewed |
yes |
eng |
dc.publicationstatus |
postprint |
eng |
dc.project.ID |
SGS_2018_026/Vědecké a organizační činnosti oboru filosofie |
eng |
dc.identifier.obd |
39882413 |
eng |
Tento záznam se objevuje v následujících kolekcích
Zobrazit minimální záznam
|
Vyhledávání
Procházet
-
Vše v Digitální knihovně
-
Tato kolekce
Můj účet
|