Juan Ginés de Sepúlveda, Bartolomé de Las Casas, Aristotelian concept of slavery

Show simple item record

dc.contributor.author Rokyta, Jan cze
dc.contributor.author Bečková, Adriana cze
dc.contributor.author Stejskalová, Jana cze
dc.date.accessioned 2019-05-22T08:54:08Z
dc.date.available 2019-05-22T08:54:08Z
dc.date.issued 2018 eng
dc.identifier.isbn 978-80-7560-109-4 eng
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/10195/72930
dc.description.abstract The topic of this article is the concept of slavery in Spanish thinkers related to the original population of South America in 16th century. An introduction is devoted to Aristotle´s concept of slavery because it played an important role in the perception of Indians in Juan Gines de Sepúlveda. Furthermore, thinkers denying the validity of slavery in relation to Indians are mentioned, like Bartolomé de Las Casas. The view of slavery here is influenced by the theory of natural rights and linked also to the question of legitimacy of war and legitimacy of social institutions of Indians. eng
dc.format p. 13-31 eng
dc.language.iso eng eng
dc.publisher Univerzita Pardubice eng
dc.relation.ispartof Topics in Spanish Philosophy eng
dc.rights open access eng
dc.subject Slavery eng
dc.subject natural law eng
dc.subject legitimacy of war eng
dc.subject Otroctví cze
dc.subject přirozené právo cze
dc.subject legitimizace války cze
dc.title Juan Ginés de Sepúlveda, Bartolomé de Las Casas, Aristotelian concept of slavery eng
dc.title.alternative Juan Gines de Sepúlveda, Bartolomé de Las Casas, aristotelské pojetí otroctví cze
dc.type ConferenceObject eng
dc.description.abstract-translated Pro evropskou kulturu hraje důležitou roli v chápání otroctví Aristoteles. V jeho myšlení je propojena antropologie, chápání řádu sociálního a přirozenost. Inspiruje například Juana Ginese de Sepúlvedu. V osobě Bartoloméa de Las Casas dochází k úplnému praktickému odmítnutí teorie otroctví. Jeho myšlení dominikána bylo zakotveno v tomistické tradici, a tedy i v motivech aristotelismu. Zde není rozdíl oproti Sepúlvedovi, který však aristotelské myšlenky v sociální a antropologické oblasti interpretuje vyhroceně. Las Casas na rozdíl od Sepúlvedy věří v sociální mobilitu. Přirozená práva jsou pro Las Casase univerzální. Jeho podoba křesťanství není fixována na evropskou formu. Není pouze obhájcem práv indiánů a myslitelem bojujícím proti tvrzení, že indiáni jsou od své přirozenosti otroky. Vlastně je prvním žalobcem evropského kolonialismu. Činí tak z křesťanských pozic. Zároveň přepisuje dějiny Nového světa. Namísto dějin evangelizace jsou mu dějinami tyranie. Vedle expanzionismu tak v sobě bude obsahovat evropské myšlení paralelně i jeho kritiku. cze
dc.peerreviewed yes eng
dc.publicationstatus postprint eng
dc.project.ID SGS_2018_026/Vědecké a organizační činnosti oboru filosofie eng
dc.identifier.obd 39882413 eng


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account