Analysis of operation wear of brake fluid used in a Volvo car

Show simple item record

dc.contributor.author Sejkorová, Marie cze
dc.contributor.author Verner, Jan cze
dc.contributor.author Sejkora, František cze
dc.contributor.author Hurtová, Ivana cze
dc.contributor.author Šenkýř, Jan cze
dc.date.accessioned 2019-05-22T07:56:03Z
dc.date.available 2019-05-22T07:56:03Z
dc.date.issued 2018 eng
dc.identifier.issn 1822-296X eng
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/10195/72427
dc.description.abstract To enable the quality and productivity of transport processes, it is becoming increasingly important to ensure the use of safe and reliable means of transport. The automobile's circuit brake system relies on the incompressibility of brake fluid based on glycol when transmitting power. Fluid operating above its boiling point contains gas which is highly compressible. This paper presents the results of the wet boiling point temperature assessment of the DOT 4 Plus brake fluid used in Volvo cars. By investigation the brake fluid of 48 cars during service inspection, we found that boiling point was within the interval 222–238 ° C, with a 95% probability i.e. higher than the manufacturer specified wet boiling point of 180 ° C. Using infrared spectrometry it was verified that the brake fluid is highly hygroscopic. eng
dc.format p. 592-596 eng
dc.language.iso eng eng
dc.publisher Kaunas University of Technology eng
dc.relation.ispartof Transport Means : proceedings of the international scientific conference eng
dc.rights open access eng
dc.subject brake fluid eng
dc.subject boiling point eng
dc.subject reliability eng
dc.subject operation wear eng
dc.subject fluids ageing eng
dc.subject water content eng
dc.subject brzdová kapalina cze
dc.subject bod varu cze
dc.subject spolehlivost cze
dc.subject provozní opotřebení cze
dc.subject obsah vody cze
dc.title Analysis of operation wear of brake fluid used in a Volvo car eng
dc.title.alternative Analýza provozního opotřebení brzdové kapaliny používané v automobilech Volvo cze
dc.type ConferenceObject eng
dc.description.abstract-translated Pro zajištění kvality a produktivity dopravních procesů je stále důležitější zajistit používání bezpečných a spolehlivých dopravních prostředků. Brzdový systém automobilu se při přenosu energie spoléhá na nestlačitelnost brzdové kapaliny na bázi glykolu. Tento článek uvádí výsledky měření teploty mokrého bodu varu brzdové kapaliny DOT 4 Plus, která se používá u automobilů Volvo. Zkoumáním brzdové kapaliny u 48 vozů, které byly přistaveny na servisní prohlídku, bylo statisticky prokázáno, že s 95% pravděpodobností se teplota varu brzdové kapaliny bude pohybovat v rozmezí 222-238 °C, přičemž pro brzdovou kapalinu DOT 4 Plus výrobce udává mokrý bod varu 180 °C. Infračervenou spektrometrií byla ověřena vysoká hygroskopičnost brzdové kapaliny. cze
dc.event 22nd international scientific conference TRANSPORT MEANS 2018 (03.10.2018 - 05.10.2018, Trakai) eng
dc.peerreviewed yes eng
dc.publicationstatus postprint eng
dc.relation.publisherversion https://transportmeans.ktu.edu/wp-content/uploads/sites/307/2018/02/Transport-means-II-A4-2018-09-25.pdf eng
dc.identifier.scopus 2-s2.0-85055536814
dc.identifier.obd 39881067 eng


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account