dc.contributor.author |
Sejkorová, Marie
|
cze |
dc.contributor.author |
Verner, Jan
|
cze |
dc.contributor.author |
Sejkora, František
|
cze |
dc.contributor.author |
Hurtová, Ivana
|
cze |
dc.contributor.author |
Šenkýř, Jan
|
cze |
dc.date.accessioned |
2019-05-22T07:56:03Z |
|
dc.date.available |
2019-05-22T07:56:03Z |
|
dc.date.issued |
2018 |
eng |
dc.identifier.issn |
1822-296X |
eng |
dc.identifier.uri |
https://hdl.handle.net/10195/72427 |
|
dc.description.abstract |
To enable the quality and productivity of transport processes, it is becoming increasingly important to ensure the use of safe and reliable means of transport. The automobile's circuit brake system relies on the incompressibility of brake fluid based on glycol when transmitting power. Fluid operating above its boiling point contains gas which is highly compressible. This paper presents the results of the wet boiling point temperature assessment of the DOT 4 Plus brake fluid used in Volvo cars. By investigation the brake fluid of 48 cars during service inspection, we found that boiling point was within the interval 222–238 ° C, with a 95% probability i.e. higher than the manufacturer specified wet boiling point of 180 ° C. Using infrared spectrometry it was verified that the brake fluid is highly hygroscopic. |
eng |
dc.format |
p. 592-596 |
eng |
dc.language.iso |
eng |
eng |
dc.publisher |
Kaunas University of Technology |
eng |
dc.relation.ispartof |
Transport Means : proceedings of the international scientific conference |
eng |
dc.rights |
open access |
eng |
dc.subject |
brake fluid |
eng |
dc.subject |
boiling point |
eng |
dc.subject |
reliability |
eng |
dc.subject |
operation wear |
eng |
dc.subject |
fluids ageing |
eng |
dc.subject |
water content |
eng |
dc.subject |
brzdová kapalina |
cze |
dc.subject |
bod varu |
cze |
dc.subject |
spolehlivost |
cze |
dc.subject |
provozní opotřebení |
cze |
dc.subject |
obsah vody |
cze |
dc.title |
Analysis of operation wear of brake fluid used in a Volvo car |
eng |
dc.title.alternative |
Analýza provozního opotřebení brzdové kapaliny používané v automobilech Volvo |
cze |
dc.type |
ConferenceObject |
eng |
dc.description.abstract-translated |
Pro zajištění kvality a produktivity dopravních procesů je stále důležitější zajistit používání bezpečných a spolehlivých dopravních prostředků. Brzdový systém automobilu se při přenosu energie spoléhá na nestlačitelnost brzdové kapaliny na bázi glykolu. Tento článek uvádí výsledky měření teploty mokrého bodu varu brzdové kapaliny DOT 4 Plus, která se používá u automobilů Volvo. Zkoumáním brzdové kapaliny u 48 vozů, které byly přistaveny na servisní prohlídku, bylo statisticky prokázáno, že s 95% pravděpodobností se teplota varu brzdové kapaliny bude pohybovat v rozmezí 222-238 °C, přičemž pro brzdovou kapalinu DOT 4 Plus výrobce udává mokrý bod varu 180 °C. Infračervenou spektrometrií byla ověřena vysoká hygroskopičnost brzdové kapaliny. |
cze |
dc.event |
22nd international scientific conference TRANSPORT MEANS 2018 (03.10.2018 - 05.10.2018, Trakai) |
eng |
dc.peerreviewed |
yes |
eng |
dc.publicationstatus |
postprint |
eng |
dc.relation.publisherversion |
https://transportmeans.ktu.edu/wp-content/uploads/sites/307/2018/02/Transport-means-II-A4-2018-09-25.pdf |
eng |
dc.identifier.scopus |
2-s2.0-85055536814 |
|
dc.identifier.obd |
39881067 |
eng |