Zobrazit minimální záznam
dc.contributor.advisor |
Fárek, Martin |
|
dc.contributor.author |
Muselová, Martina
|
|
dc.date.accessioned |
2018-03-22T12:14:45Z |
|
dc.date.available |
2018-03-22T12:14:45Z |
|
dc.date.issued |
2018 |
|
dc.date.submitted |
2017-11-30 |
|
dc.identifier |
Univerzitní knihovna (studovna) |
|
dc.identifier.uri |
https://hdl.handle.net/10195/70402 |
|
dc.description.abstract |
Tato práce se zaměřuje na neošamanismus v českém prostředí. Vychází z odborné i primární literatury a z vlastního výzkumu. Neošamanismus odkazuje na šamanismus, proto se nejprve věnuji vývoji konceptu šamanismu a problematice s tím spojené. Následně se zabývám formováním neošamanismu a shrnuji svůj dosavadní výzkum na toto téma v České republice. Religionistika nemá jedinou obecně přijímanou definici náboženství, přesto existují znaky, podle kterých lze určit, zda se jedná o náboženství či spíše o spiritualitu. Vzhledem k tomu, že šamanismus a neošamanismus nemají příliš typické znaky náboženství, bývají označovány spíše jako spirituality. Další problém ovšem je, že předchozí generace badatelů k šamanismu přidávali své vlastní pohledy, které většinou korespondovaly s celkovým kontextem doby, ve které žili, a ze šamanismu se postupně stal celosvětový fenomén. Ovšem v dnešní postmoderní době badatelé zjišťují, že šamanismus takovým celosvětovým fenoménem není. Dávají přednost zkoumání jednotlivých "šamanských" tradic a často se snaží termínu "šaman" a "šamanismus" ve svém bádání vyhýbat. Neošamanismus však mimo jiné na předpokladu šamanismu jako univerzální a prapůvodní lidské spirituality staví. V této práci se pokusím ukázat, které předpoklady dřívějších badatelů formovaly neošamanismus, a jak chápou šamanismus a neošamanismus čeští neošamani. |
cze |
dc.format |
148 s. |
|
dc.language.iso |
cze |
|
dc.publisher |
Univerzita Pardubice |
cze |
dc.rights |
Práce bude přístupná bez omezení od 05.02.2021 |
|
dc.subject |
šamani |
cze |
dc.subject |
šamanismus |
cze |
dc.subject |
neošamani |
cze |
dc.subject |
neošamanismus |
cze |
dc.subject |
pohanství |
cze |
dc.subject |
novopohanství |
cze |
dc.subject |
spiritualita |
cze |
dc.subject |
náboženství |
cze |
dc.subject |
Česká republika |
cze |
dc.subject |
Nový věk |
cze |
dc.subject |
orientalismus |
cze |
dc.subject |
romantismus |
cze |
dc.subject |
Osvícenství |
cze |
dc.subject |
historie |
cze |
dc.subject |
shamans |
eng |
dc.subject |
shamanism |
eng |
dc.subject |
neoshamans |
eng |
dc.subject |
neoshamanism |
eng |
dc.subject |
paganism |
eng |
dc.subject |
neopaganism |
eng |
dc.subject |
spirituality |
eng |
dc.subject |
religion |
eng |
dc.subject |
Czech Republic |
eng |
dc.subject |
New Age |
eng |
dc.subject |
Orientalism |
eng |
dc.subject |
Romanticism |
eng |
dc.subject |
Enlightenment |
eng |
dc.subject |
history |
eng |
dc.title |
Český neošamanismus |
cze |
dc.title.alternative |
Czech Neoshamanism |
eng |
dc.type |
diplomová práce |
cze |
dc.contributor.referee |
Černá, Zuzana |
|
dc.date.accepted |
2018-02-05 |
|
dc.description.abstract-translated |
This work focuses on neoshamanism in the Czech Republic. It is based on literature and my own research. Neoshamanism refers to shamanism, therefore firstly I deal with development of concept of shamanism and associated problems. Then I handle with formation of neoshamanism and summarize my current research on this topic in the Czech Republic. Studies of Religions doesn´t have single definition of religion, though there exist features by which it is possible to determine whether it is a religion or rather a spirituality. Regarding to a fact, that shamanism and neoshamanism don´t have very typical characteristics of religion, they are being reffered rather as spiritualities. Other problem is that previous generations of scholars added their own views, corresponding with the overall context of the times in which they lived, to shamanism and it became a global phenomenon. Nevertheless, in our postmodern times scholars discover that shamanism has not been such a global phenomenon. They prefer to research single "shamanic" traditions and try to avoid the term shamanism. However, neoshamanism which arose in 1960s and 1970s is based on the assumption that shamanism is a global phenomenon, among other things. In this work I will try to show which assumptions of previous scholars led to the formation of neoshamanism and understanding shamanism and neoshamanism of Czech neoshamans. |
eng |
dc.description.department |
Fakulta filozofická |
cze |
dc.thesis.degree-discipline |
Religionistika |
cze |
dc.thesis.degree-name |
Mgr. |
|
dc.thesis.degree-grantor |
Univerzita Pardubice. Fakulta filozofická |
cze |
dc.identifier.signature |
D37337 |
|
dc.thesis.degree-program |
Filozofie |
cze |
dc.description.defence |
Obhajoba proběhla úspěšně. |
cze |
dc.identifier.stag |
34865 |
|
dc.description.grade |
Dokončená práce s úspěšnou obhajobou |
cze |
Tento záznam se objevuje v následujících kolekcích
Zobrazit minimální záznam
|
Vyhledávání
Procházet
-
Vše v Digitální knihovně
-
Tato kolekce
Můj účet
|