Abstrakt:
Dopady civilního leteckého provozu na změny klimatu jsou spojovány převážně s emisemi oxidu uhličitého (CO2), oxidů dusíku (NOx) a vodní páry (H2O (g)), které jsou vypouštěny motory letadel převážně ve vysokých nadmořských výškách. Z uvedených skleníkových plynů nejvíce pozornosti si zasluhuje oxid uhličitý, který tvoří cca 70 % z celkových emisí. Vodní pára se podílí méně než 30 % a oxidy dusíku, společně s dalšími plyny, se podílí cca 1 %.
Začlenění emisí CO2, produkovaných mezinárodním leteckým provozem do Evropského systému emisního obchodování (EU ETS) v roce 2012, donutilo komerční letecké společnosti se sídlem v Evropě restrukturalizovat letecký provoz ?ekologičtějším? způsobem. Ten spočívá v realizaci opatření s cílem snižovat celkovou spotřebu leteckého paliva, a tím i emisí CO2, aniž by došlo ke ztrátě konkurenční schopnosti dotčených subjektů případně ve zvyšování počtu přepravovaných osob při dodržení stávajících spotřeb leteckého paliva.
Navzdory komplexnosti a problémovosti možného vývoje civilního leteckého provozu v Evropě, v kontextu se zmírňováním jeho dopadů na změny klimatu, existují reálné způsoby pro zvyšování ?ekologické účinnosti? leteckého provozu. Některé z možných přístupů k řešení této problematiky jsou naznačeny i v předložené práci.
Možnosti řešení jsou zobrazeny pomocí analýzy zjednodušeného životního cyklu koncepčního rámce orientovaného na zmírňování dopadů leteckého provozu na změny klimatu. Autor odhaduje průměrnou spotřebu paliva a produkovaných emisí CO2/na osobu a km z různých pohledů a s využitím dat, která byla poskytnuta třemi největšími evropskými aerolinkami (Deutsche Lufthansa AG, Air France a British Airways). V práci jsou porovnávány různé varianty odhadu spotřeby paliva a emisí CO2 za různých podmínek leteckého provozu, navrhovány a testovány různé hypotézy mající za cíl vyhodnotit ekologickou účinnost jednotlivých variant. Jsou rovněž srovnávány různé varianty a způsoby snížení spotřeby paliva a emisí CO2 pro lety na krátké, střední a dlouhé vzdálenosti s různými typy letadel. Pro různé letové varianty jsou rovněž odhadovány náklady leteckého provozu, které se odvíjí od spotřeby paliva a vyvolaných nákladů, souvisejících s emisním příspěvkem oxidu uhličitého, ke zhoršení klimatu.