NENECHALY SE VYŠACHOVAT. Příspěvek k tématu feminizace české scénografie 20. století

Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.author Šťastná, Denisa
dc.date.accessioned 2017-12-04T07:14:42Z
dc.date.available 2017-12-04T07:14:42Z
dc.date.issued 2017
dc.date.submitted 2017-08-31
dc.identifier Univerzitní knihovna (studovna) cze
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/10195/69663
dc.description.abstract Práce se zaměřuje na tvorbu žen, scénografek v průběhu dvacátého století na území Československa, respektive České republiky. Profese prošla zásadní genderovou proměnou, první neanonymní výtvarnice se začaly objevovat ojediněle od dvacátých let dvacátého století, tedy v době, kdy byl obor plně v mužských rukou. V průběhu druhé poloviny dvacátého století jejich počet v oboru vzrostl, většinou se však jednalo jen o realizace kostýmů. K jejich etablování začalo docházet od doby normalizace, kdy se začaly pravidelněji věnovat celé výpravě a tím konkurovat svým mužským kolegům. Tento trend zesílil natolik, že od devadesátých let dvacátého století lze hovořit o feminizaci oboru. Práce se vedle neadekvátní odborné reflexe dotýká také příčin, které k této sociální proměně vedly a důsledků, které z ní vyplývají. cze
dc.format 200 s.
dc.language.iso cze
dc.publisher Univerzita Pardubice cze
dc.rights bez omezení cze
dc.subject scénografie cze
dc.subject scéna cze
dc.subject kostým cze
dc.subject divadlo cze
dc.subject scenography eng
dc.subject set design eng
dc.subject costume design eng
dc.subject theatre eng
dc.title NENECHALY SE VYŠACHOVAT. Příspěvek k tématu feminizace české scénografie 20. století cze
dc.title.alternative They did not let themselves be ousted Contribution to the Czech Scenography feminization in the 20 th century. eng
dc.type disertační práce cze
dc.contributor.referee Jakubcová, Alena
dc.contributor.referee Koubská, Vlasta
dc.date.accepted 2017-11-06
dc.description.abstract-translated The thesis focuses on the work of female stage designers throughout the 20th century in Czechoslovakia and/or rather the Czech Republic. The profession underwent a significant gender transformation - the first non-anonymous woman stage artists started to appear sporadically from the 1920s, at the time when the scenographic branch was fully in "men´s hands". During the second half of the 20th century women also began to be active in scenography, usually, however, they made only costumes. They commenced to devote to stage set design in the period of normalization and thus created a competition for their male colleagues. The trend strengthened in the 1990s and later so much that we can speak about feminization of the occupation, nevertheless, the those-days expert´s reflection did not correspond to that. The work also concerns all the prerequisites and consequences connected with this social transformation. eng
dc.description.department Fakulta filozofická cze
dc.thesis.degree-discipline Historie cze
dc.thesis.degree-name Ph.D.
dc.thesis.degree-grantor Univerzita Pardubice. Fakulta filozofická cze
dc.identifier.signature D37208
dc.thesis.degree-program Historické vědy cze
dc.description.defence Představení tématu disertační práce. Důvody jeho výběru, metod. východiska, prameny, etapy zpracování. Seznámení komise s posudky oponentek disertační práce. reakce uchazečky na podněty obsažené v posudcích. Závěrečná rozprava. Otázky: 1) Význam scénografky Jany Zbořilové a její "školy". 2) Oral-history ve výzkumu dějin divadla a jeho širších historických souvislostí. cze
dc.identifier.stag 34259
dc.description.grade Dokončená práce s úspěšnou obhajobou cze


Tento záznam se objevuje v následujících kolekcích

Zobrazit minimální záznam

Vyhledávání


Rozšířené hledání

Procházet

Můj účet