New approach to assessment of railway vehicle dynamical response in the course of passing over turnout

Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.author Zelenka, Jaromír cze
dc.contributor.author Hába, Aleš cze
dc.contributor.author Kohout, Martin cze
dc.date.accessioned 2017-05-11T10:55:37Z
dc.date.available 2017-05-11T10:55:37Z
dc.date.issued 2016 eng
dc.identifier.isbn 978-80-87012-59-8 eng
dc.identifier.issn 1805-8248 eng
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10195/67392
dc.description.abstract In the course of a vehicle passing over a turnout, a significantly difference of dynamical response appears in vertical direction. Although a frog is the most loaded part of each turnout, a switch area is equally important part of a turnout from this point of view; so called suspended support of the switch area is tested at new turnout structures. The methodology for determination of the equivalent loading of a turnout frog in the course of a vehicle passing has been developed to evaluation of the frog loading. A vertical acceleration measured on the wheelset axle box of a vehicle passing over the frog is an input parameter for the calculation of the equivalent loading. Assessment of a vehicle dynamical response during passing over the suspended part in the switch area is also based on the vertical dynamical response measurement detected by acceleration sensors located on the wheelset axle box but this response is evaluated by statistical methods. Actually in cooperation with a turnout producer and one of the train operators, the turnouts of several types and in different operational condition are monitored since 2014 with application of the mentioned methodology. The reference vehicle for the monitoring of selected turnouts is an electric locomotive of axle load 22 t. The verification of optimized design of some turnouts in terms of loading of their parts is the main purpose of this research. eng
dc.format p. 602-605 eng
dc.language.iso eng eng
dc.publisher Ústav termomechaniky AV ČR, v. v. i. eng
dc.relation.ispartof Engineering Mechanics 2016 : 22nd International Conference eng
dc.rights open access eng
dc.subject turnout eng
dc.subject frog eng
dc.subject railway vehicle eng
dc.subject acceleration eng
dc.subject measurement eng
dc.subject výhybka cze
dc.subject srdcovka cze
dc.subject kolejové vozidlo cze
dc.subject zrychlení cze
dc.subject měření cze
dc.title New approach to assessment of railway vehicle dynamical response in the course of passing over turnout eng
dc.title.alternative Nové přístupy k hodnocení dynamické odezvy kolejového vozidla při průjezdu výhybkou cze
dc.type ConferenceObject eng
dc.description.abstract-translated Abstract: Při průjezdu vozidla výhybkou dochází ke značně rozdílným dynamickým účinkům ve svislém směru Jedním z nejvíce namáhaných konstrukčních prvků každé výhybky je hrot srdcovky, nejméně významnou částí výhybky je však z tohoto pohledu také tzv. výměnová část, tedy oblast jazyku výhybky, u které se u nových výhybek zkouší tzv. zpružnění. Za účelem hodnocení namáhání srdcovkové části výhybky byla vyvinuta metodika pro stanovení tzv. ekvivalentního zatížení při průjezdu kolejového vozidla. Vstupním parametrem pro tuto metodu hodnocení je svislé zrychlení měřené na ložiskové skříni dvojkolí. Hodnocení dynamické odezvy vozidla při průjezdu zpružněnou částí výhybky je také založeno na měření svislé dynamické odezvy měřené prostřednictvím snímačů zrychlení na ložiskové skříni dvojkolí, posuzuje se však statisticky. Ve spolupráci s výrobcem a jedním z dopravců jsou od roku 2014 výše uvedenými metodami sledovány a porovnávány výhybky různých typů, a to jak nové tak i provozně opotřebené. Jako referenční vozidlo je využito elektrické lokomotivy s nápravovou hmotností 22 t. Účelem je ověřit optimalizované konstrukce vybraných výhybek z hlediska namáhání jejich částí. cze
dc.event 22nd International Conference on Engineering Mechanics (09.05.2016 - 12.05.2016) eng
dc.peerreviewed yes eng
dc.publicationstatus published version eng
dc.relation.publisherversion http://www.engmech.cz/2016/im/doc/proceedings_2016.pdf
dc.identifier.wos 000379986700147
dc.identifier.obd 39878450 eng


Tento záznam se objevuje v následujících kolekcích

Zobrazit minimální záznam

Vyhledávání


Rozšířené hledání

Procházet

Můj účet