dc.contributor.author |
Marek, Jaroslav
|
cze |
dc.contributor.author |
Nedvědová, Marie
|
cze |
dc.date.accessioned |
2017-05-11T10:43:35Z |
|
dc.date.available |
2017-05-11T10:43:35Z |
|
dc.date.issued |
2016 |
eng |
dc.identifier.isbn |
978-1-4503-4436-4 |
eng |
dc.identifier.issn |
|
eng |
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/10195/67229 |
|
dc.description.abstract |
The aim of the paper is to present the history of using random processes in art. A computer and algorithm can not work in isolation without a painter — throughout the whole art process. At the beginning of the work is an ideological concept, idea or principle of creation. The painter gets a tool for creating works of art only by connecting computers with an idea. In this article principles of creation of selected digital paintings are described. Special attention is given to the Czech painter Zdenek Sykora. In detail the problem of construction of Sykora’s Lines is studied. |
eng |
dc.format |
p. 61-66 |
eng |
dc.language.iso |
eng |
eng |
dc.publisher |
ACM (Association for Computing Machinery) |
eng |
dc.relation.ispartof |
Proceedings of the 32nd Spring Conference on Computer Graphics |
eng |
dc.rights |
Pouze v rámci univerzity |
eng |
dc.subject |
history of digital art |
eng |
dc.subject |
random numbers as a tools of artistic process |
eng |
dc.subject |
computer drawings |
eng |
dc.subject |
Czech painter Zdenek Sykora |
eng |
dc.subject |
idea of Zdenek Sykora’s Lines construction |
eng |
dc.subject |
historie digitálního umění, náhodná čísla jako nástroj umělecké tvorby, počítačové umění, český malíř Zdeněk Sýkora, konstrukce Linií Zdeňka Sýkoru |
cze |
dc.title |
Pioneering Works in the Application of Random Numbers to Digital Art and Linear Programs of Zdenek Sykora. |
eng |
dc.title.alternative |
Pioneering Works in the Application of Random Numbers to Digital Art and Linear Programs of Zdenek Sykora. |
cze |
dc.type |
ConferenceObject |
eng |
dc.description.abstract-translated |
Článek je zaměřen na historii využití náhodných procesů ve výtvarném umění. Při umělecké tvorbě počítač a algoritmus nemohou pracovat v izolaci od malíře. Na počátku je ideologický koncept, idea nebo princip tvorby. Malíř může využívat počítač jako nástroj pro vytváření uměleckých děl pouze jeho propojením s idejemi. V tomto příspěvku jsou popsány procesy použité k tvorbě vybraných digitálních obrazů. Zvláštní pozornost je věnována českému malíři Zdeňku Sýkoru. Podrobně je zde prezentována konstrukce Sýkorových Linií. |
cze |
dc.event |
32nd Spring Conference on Computer Graphics 2017 (27.04.2016 - 29.04.2016) |
eng |
dc.peerreviewed |
yes |
eng |
dc.publicationstatus |
published version |
eng |
dc.relation.publisherversion |
http://dl.acm.org/citation.cfm?id=2948637&dl=ACM&coll=DL&CFID=706585679&CFTOKEN=65035805 |
|
dc.project.ID |
SGS_2016_025/Aplikace a popularizace matematických modelů |
eng |
dc.identifier.wos |
000403659700008 |
|
dc.identifier.scopus |
2-s2.0-85009774200 |
|
dc.identifier.scopus |
2-s2.0-85009774200 |
|
dc.identifier.obd |
39877746 |
eng |