Zobrazit minimální záznam
dc.contributor.author |
Jirsa, Vojtěch
|
cze |
dc.contributor.author |
Susilo, Yusak O.
|
cze |
dc.date.accessioned |
2017-05-11T10:28:40Z |
|
dc.date.available |
2017-05-11T10:28:40Z |
|
dc.date.issued |
2016 |
eng |
dc.identifier.isbn |
978-86-916153-3-8 |
eng |
dc.identifier.issn |
|
eng |
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/10195/67027 |
|
dc.description.abstract |
Nowadays it is common for many cities around the world to use automatic bicycle counters laid at main road segments to monitor the cyclists’ traffic flow at any given time in the given location. In most cases, this data is then used to identify the peak period of the bicycle traffic. This paper introduces a method to classify the characteristics of bicycle traffic flows and inferring different proportion trip purposes based on the variations of hourly counts. Whilst of many previous studies investigated the key determinants of bicycle travel demand detected by these counters, none of these studies tried to distinguish different portions of different traffic characteristics in each counting section. In most cases the trip purposes of cycling were grouped into either prevailing utilitarian or prevailing recreational. In reality, however, these recorded bicycle traffic contains both trip purposes. The method which is introduced in this paper was developed and tested on the longitudinal datasets obtained from the bicycle counting system in the city of Prague over five years’ period, i.e. 2010 to 2015. The system consists of 26 counting facilities in various city quarters covering wide variety of road segments. In achieving the study objective, first, a theoretical assumption was done to differentiate three different basic traffic characteristics and their respective hourly variations, i.e.: utilitarian, recreational affected by workhours, and recreational not affected by workhours. These hypothetical hourly variations were tested and confirmed based on the observed Prague sample. Obtained results were discussed with respect to geographical location, built environment and knowledge of local situation. The hourly variations of the recorded bicycle flow were influenced by the build environment factors such as specific land use in the proximity of counting section. The results also indicate some specific routes (and its direction) preferences. |
eng |
dc.format |
p. 769-776 |
eng |
dc.language.iso |
eng |
eng |
dc.publisher |
City Net Scientific Research Center |
eng |
dc.relation.ispartof |
ICTTE 2016 : proceedings of the 3rd International Conference on Traffic and Transport Engineering |
eng |
dc.rights |
open access |
eng |
dc.subject |
cycling |
eng |
dc.subject |
traffic characteristics |
eng |
dc.subject |
hourly variations |
eng |
dc.subject |
optimization |
eng |
dc.subject |
cyklistická doprava |
cze |
dc.subject |
charakter provozu |
cze |
dc.subject |
hodinové variace |
cze |
dc.subject |
optimalizace |
cze |
dc.title |
Estimating the hourly variability of bicycle trip patterns and characteristics from automatic bicycle counters: Case study in Prague, Czech Republic |
eng |
dc.title.alternative |
Odhad charakteru provozu cyklistické dopravy na základě hodinových variací získaných ze systému pro automatické sčítání dopravy: případová studie v Praze |
cze |
dc.type |
ConferenceObject |
eng |
dc.description.abstract-translated |
V mnoha městech světa je kontinuální sledování intenzit cyklistické dopravy na významných komunikacích dnes již běžnou praxí. Ve většině případů jsou tato data používána pro určení intenzit v dopravní špičce. V tomto textu je představena metoda pro určení charakteru provozu cyklistické dopravy na základě variací hodinových intenzit. Řada předcházejících studií se zaměřovala na význam faktorů ovlivňujících intenzity cyklistické dopravy. V žádná ze studií však nebyly přiřazeny ke konkrétním lokalitám příslušné podíly jednotlivých charakterů provozu. Ve většině případů byly pouze jednotlivé lokality označeny jako lokality s převládajícím utilitárním či rekreačním charakterem provozu. Ve skutečnosti jsou ve všech lokalitách zastoupeny oba charaktery provozu. Metoda, která je představena v tomto příspěvku, byla vyvinuta a testována na longitunálním vzorku dat pořízených ze systému pro automatické sčítání cyklistické dopravy v Praze po dobu pěti let (2010-2015). Součástí systému je 26 sčítacích zařízení, které se nachází v různých částech města a pokrývají široké spektrum úseků komunikací. Ve studii je nejprve, na základě analýzy charakteristických variací v jednotlivých profilech, učiněn předpoklad o třech základních typech variací hodinových intenzit a k nim příslušným charakterům provozu, kterými jsou: utilitární, rekreační při ovlivnění pracovní dobou a rekreační bez ovlivnění pracovní dobou. Tyto hypotetické hodinové variace by testovány potvrzeny na základě vzorku z Prahy. Získané výsledky byly diskutovány s přihlédnutím ke geografické situaci, struktuře sídla a s ohledem na znalost místních poměrů. Variace hodinových intenzit byly ovlivněny strukturou sídla (například umístění sčítacího zařízení v blízkosti oblasti se specifickým využitím území). Výsledky rovněž potvrzují preference určitých tras a směrů. |
cze |
dc.event |
ICTTE 2016 - International Conference on Traffic and Transport Engineering (24.11.2016 - 25.11.2016) |
eng |
dc.peerreviewed |
yes |
eng |
dc.publicationstatus |
postprint |
eng |
dc.relation.publisherversion |
http://ijtte.com/uploads/news_files/ICTTE%20Belgrade%202016_Proceedings.pdf |
|
dc.identifier.wos |
000391016300108 |
|
dc.identifier.obd |
39876752 |
eng |
Tento záznam se objevuje v následujících kolekcích
Zobrazit minimální záznam
|
Vyhledávání
Procházet
-
Vše v Digitální knihovně
-
Tato kolekce
Můj účet
|