Show simple item record
dc.contributor.author |
Švadlenka, Libor
|
|
dc.contributor.author |
Cempírková, Eva
|
|
dc.date.accessioned |
2017-05-11T09:43:02Z |
|
dc.date.available |
2017-05-11T09:43:02Z |
|
dc.date.issued |
2008 |
|
dc.identifier.isbn |
978-80-7395-233-4 |
|
dc.identifier.issn |
1211-6610 |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/10195/66971 |
|
dc.description.abstract |
This article is about new trends which are traceable on postal markets and which will
probably influence future development. It considers trends in e-substitution, parcel and express
market,competition and also on Czech postal market.
E-substitution - new trend which means that traditional forms of mailing and postal services
will be substituted by one of electronic forms of communication. But, this replacement has its own
Irontiers- classic mail will be never wholly replaced by e-mail, in future we are more likely awaiting
cooperationor complementation between these two streams. Parcels and express services are not
affected by e-substitution and in future will still constitute opportunities for competition.
Competition on all EU markets (including Czech republic) will grow and will make all
operators to find how to spare costs. Situation on Czech postal is similar with situation in other EU
states.Substitution effect between classic letters and electronic communication can be also observed. The decrease of volume of traditional post letters is connected with increasing ownership
of mobile phones in Czech Republic. Development of Czech economy causes that customers
demand more often more postal products of higher class. |
eng |
dc.format |
p. 225-234 |
|
dc.language.iso |
eng |
cze |
dc.publisher |
Univerzita Pardubice |
cze |
dc.relation.ispartof |
Scientific papers of the University of Pardubice. Series B, Jan Perner Transport Faculty. 14 (2008) |
|
dc.title |
New trends of postal services developments |
eng |
dc.title.alternative |
Nové trendy v poštovních službách spojené s jejich rozvojem |
cze |
dc.title.alternative |
Neue Trends der Postdienstleistungen der Entwicklung |
ger |
dc.type |
Article |
cze |
dc.description.abstract-translated |
Tento článek se zabývá novými trendy sledovanými na poštovním trhu, které budou tento trh
ovlivňovat i v budoucnu. Nové trendy jsou v tomto případě zastoupeny e-substitucí, balíkovými a
expresními službami či konkurencí na poštovním trhu v ČR:
E-substituce nových trendů znamená nahrazení stávajicích tradičních forem listovních
a poštovních služeb novými formami elektronické komunikace. Vše má ale své hranice - klasické
listovní služby nemohou být zcela nahrazeny elektronickou komunikací (e-mail), v budoucnu se
bude očekávat spíše spolupráce mezi těmito dvěma poskytovanými službami. Příležitostí pro
konkurenci se v tomto případě stanou balíkové a expresní služby.
Konkurence na poštovním trhu v EU (i v ČR) stále roste a operátoři se snaží nalézt řešení,
jak snížit náklady. Situace v ČR je podobná jako v ostatních zemích EU. Prostřednictvím
substitučního efektu se sleduje rozdíl mezi objemem tradičních listovních zásilek a objemem
elektronické komunikace. V ČR je tento rozdíl způsoben rostoucím počtem vlastnictví mobilních
telefonů. Rozvoj hospodářství dále v ČR zapříčiňuje, že roste poptávka po poštovních službách
vyšší kvality. |
cze |
dc.description.abstract-translated |
Der Beitrag befasst sich mit neuen Trenden, die an dem Postmarkt beachtet sind und die
die Zukunft der Entwicklung beeinflussen wollen. Das stellen die Trends in E-substitution, Packet und
Expressmarkt, Wettbewerb auf dem Postmarkt in der Tschechischen Republik.
E-substitution neue Trends, die bedeuten, dass die traditionelle Formen der Briefposl und
der Postdienstleistungen sind durch die elektronische Kommunicationsformen substitiert. Aber
diese Versetzung hat auch seine Grenze - klassiche Briefpost kann nicht ganz durch E-mail
ersetzen, in der Zukunft werden wir die Kooperation oder die Ergänzung erwarten. Packetts- und
Expressdienstleistungen werden in der Zukunft die Gelegenheiten für die Wettbewerb vorslellen.
Die Wettbewerb auf dem Markt der EU (enthält auch die Tschechische Republik) wird
wachsen und wird pressen, dass alle Operators die Kosten sparen. Die Situation in der
Tschechischen Republik ist ähnlich mit der Situation in EU. Der Substitutioneffekt kann zwischen
dem Volume der traditionellen Briefpost und der elektronischen Kommunikation beachtet sein. Der
Abshied des Volumen der traditionellen Briefpost und ist mit dem wachsenden Handyeigentum
verbunden in der Tschechischen Republik. Die Entwicklung der tschechischen Wirtschaft
verursacht, dass oft die Nachfrage nach den Postprodukten der höhere Klasse wachst. |
ger |
dc.peerreviewed |
yes |
|
dc.publicationstatus |
published |
|
This item appears in the following Collection(s)
Show simple item record
|
Search DSpace
Browse
-
All of DSpace
-
This Collection
My Account
|