dc.contributor.author |
Kaloč, Rudolf
|
|
dc.contributor.author |
Beneš, Libor
|
|
dc.date.accessioned |
2017-04-24T08:41:10Z |
|
dc.date.available |
2017-04-24T08:41:10Z |
|
dc.date.issued |
2008 |
|
dc.identifier.isbn |
978-80-7395-233-4 |
|
dc.identifier.issn |
1211-6610 |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/10195/66953 |
|
dc.description.abstract |
This paper presents analytical study on ambiguity of oscillatory motions of a nonautonomous
mechanical system. The Coulomb model is interpreted in dependence of the dry fiction
coefficient on the relative speed of the contacting surfaces, which makes the system nonlinear.
There is pointed out possible occurrence of bifurcation splitting and its possible effects on the
erosion of the contact rolling kinematic pair or on possible irregularities of adhesion transmission of
the torque of driving rail vehicles. |
eng |
dc.format |
p. 75-80 |
|
dc.language.iso |
eng |
cze |
dc.publisher |
Univerzita Pardubice |
cze |
dc.relation.ispartof |
Scientific papers of the University of Pardubice. Series B, Jan Perner Transport Faculty. 14 (2008) |
|
dc.title |
Analytical prediction of bifurcation process in an adhesive rolling kinematic pair |
eng |
dc.title.alternative |
Analytická predikce bifurkačního procesu uvnitř adhezní valivé kinematické dvojice |
cze |
dc.title.alternative |
Analytische Prediktion des Bifurkationsprozesses im inneren des adhäsiven kinematischen Wälzpaares |
ger |
dc.type |
Article |
cze |
dc.description.abstract-translated |
V příspěvku je podána analytická studie o mnohoznačnosti kmitavých pohybů neautonomní
mechanické soustavy. Coulombovský model je pojat v závislosti součinitele suchého tření na
relativní rychlosti stýkajících se ploch, čímž soustava má nelineární charakter. Je upozorněno na
možný vznik bifurkačního štěpení a jeho možných důsledků na porušování kontaktní valivé
kinematické dvojice, event. na možné nepravidelnosti adhezního přenosu kroutícího momentu
hnacích kolejových vozidel. |
cze |
dc.description.abstract-translated |
lm Beitrag wird eine analytische Studie betreffs der Mehrdeutigkeit der schwingenden
Bewegungen des nicht autonomen mechanischen Systems geliefert. Oas Coulombsche Modell ist
in der Abhänqiqkeit des Faktors der trockenen Reibung von der relativen Geschwindigkeit der sich
berührenden Flächen gefasst, wodurch das System einen nichtlinearen Charakter hat. Es wird auf
die möqliche Entstehung der Bifurkationsspaltung und deren möqliche Auswirkungen auf die
Störung des kinematischen Kontakt-Wälzpaares, beziehungsweise auf die möqlichen
Unreqelmässiqkeiten der adhäsiven Übertragung des Orehmomentes der Schienen- Triebfahrzeuge
hingewiesen.
Rudolf |
ger |
dc.peerreviewed |
yes |
|
dc.publicationstatus |
published |
|