Theoretical background for tyres slip angles research

Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.author Zikmund, Tomáš
dc.contributor.author Tesař, Miroslav
dc.date.accessioned 2017-04-24T06:05:01Z
dc.date.available 2017-04-24T06:05:01Z
dc.date.issued 2008
dc.identifier.isbn 978-80-7395-233-4
dc.identifier.issn 1211-6610
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10195/66950
dc.description.abstract The article deals with problems of tyre slip angles and gives a proposal for their experimental determination. It describes the principle of slip angles origin and their influence on directionalstability of road vehicles. The complexity of their mathematical determination is ilustrated ona model situation with utilization of two different theoretical approaches. But the main part of the articleis a theoretical analysis of vehicle turning for the purpose of slip angles determination from experimentally acquired data. The theoretical background described in this article will be used for slipangles evaluation in experiments carried out with an experimental 2-axle vehicle. The vehicle hasbeen designed at the department of transport means and diagnostics and has a variable allwheel drive and all-wheel steering. The experimental vehicle and this theoretical background shouldhelp either to verify the traditional theories supporting principle of slip angles or to ammend themto correspond to type and design of modern tyres. As the final stage of the research the verifiedor ammended theories will be used for creation of an algorithm for rear axle steering in orderto improve directional stability. eng
dc.format p. 29-42
dc.language.iso eng cze
dc.publisher Univerzita Pardubice cze
dc.relation.ispartof Scientific papers of the University of Pardubice. Series B, Jan Perner Transport Faculty. 14 (2008)
dc.title Theoretical background for tyres slip angles research eng
dc.title.alternative Teoretické podklady pro výzkum směrových úchylek pneumatik cze
dc.title.alternative Theoretischer Hintergrund für Schräglaufwinkels Forschung de
dc.type Article cze
dc.description.abstract-translated Článek popisuje problematiku směrových úchylek pneumatik a podává návrh pro jejich experimentálni zjišťování. V úvodu je popsán princip vzniku směrových úchylek a jejich vliv na směrovou stabilitu a zatáčivost. Složitost problematiky je ilustrována na modelové situaci, k jejíž řešení byly použity dva různé matematické přístupy. Hlavní část článku však tvoří teoretický rozbor zatáčení vozidel za účelem získání směrových úchylek z experimentálně zjištěných dat. Popsané teoretické podklady budou využity při experimentech se speciálním dvounápravovým experimentálním vozidlem, které vzniká na katedře dopravních prostředků a diagnostiky. Vozidlo má variabilní pohon všech kol a řízením všech kol. Experimentální vozidlo a uvedené teoretické podklady mají napomoci buďto verifikaci tradičních teorií popisujících principy vzniku směrových úchylek nebo jejich modernizaci tak, aby odpovídaly vlastnostem současných pneumatik. Tyto teorie pak budou použity pro návrh algoritmu pro řízení zadní nápravy za účelem zvýšení směrové stabilityvozidla. cze
dc.description.abstract-translated Der Artikel beschreibt Probleme der Schräglaufwinkel von Reifen und gibt einen Vorschlag für ihre experimentelle Bestimmung. Der grösste Teil des Artikels ist eine theoretische Analyse der Kurvenfahrt des Fahrzeugs für die Zwecke der Bestimmung der Schräglaufwinkels aus experimentell gewonnenen Daten. de
dc.peerreviewed yes
dc.publicationstatus published


Tento záznam se objevuje v následujících kolekcích

Zobrazit minimální záznam

Vyhledávání


Rozšířené hledání

Procházet

Můj účet