dc.contributor.author |
Zikmund, Tomáš
|
|
dc.contributor.author |
Tesař, Miroslav
|
|
dc.date.accessioned |
2017-04-24T06:05:01Z |
|
dc.date.available |
2017-04-24T06:05:01Z |
|
dc.date.issued |
2008 |
|
dc.identifier.isbn |
978-80-7395-233-4 |
|
dc.identifier.issn |
1211-6610 |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/10195/66950 |
|
dc.description.abstract |
The article deals with problems of tyre slip angles and gives a proposal for their
experimental determination. It describes the principle of slip angles origin and their influence on
directionalstability of road vehicles. The complexity of their mathematical determination is ilustrated
ona model situation with utilization of two different theoretical approaches. But the main part of the
articleis a theoretical analysis of vehicle turning for the purpose of slip angles determination from
experimentally acquired data. The theoretical background described in this article will be used for
slipangles evaluation in experiments carried out with an experimental 2-axle vehicle. The vehicle
hasbeen designed at the department of transport means and diagnostics and has a variable allwheel
drive and all-wheel steering. The experimental vehicle and this theoretical background
shouldhelp either to verify the traditional theories supporting principle of slip angles or to ammend
themto correspond to type and design of modern tyres. As the final stage of the research the
verifiedor ammended theories will be used for creation of an algorithm for rear axle steering in
orderto improve directional stability. |
eng |
dc.format |
p. 29-42 |
|
dc.language.iso |
eng |
cze |
dc.publisher |
Univerzita Pardubice |
cze |
dc.relation.ispartof |
Scientific papers of the University of Pardubice. Series B, Jan Perner Transport Faculty. 14 (2008) |
|
dc.title |
Theoretical background for tyres slip angles research |
eng |
dc.title.alternative |
Teoretické podklady pro výzkum směrových úchylek pneumatik |
cze |
dc.title.alternative |
Theoretischer Hintergrund für Schräglaufwinkels Forschung |
de |
dc.type |
Article |
cze |
dc.description.abstract-translated |
Článek popisuje problematiku směrových úchylek pneumatik a podává návrh pro jejich
experimentálni zjišťování. V úvodu je popsán princip vzniku směrových úchylek a jejich vliv na
směrovou stabilitu a zatáčivost. Složitost problematiky je ilustrována na modelové situaci, k jejíž
řešení byly použity dva různé matematické přístupy. Hlavní část článku však tvoří teoretický rozbor
zatáčení vozidel za účelem získání směrových úchylek z experimentálně zjištěných dat. Popsané
teoretické podklady budou využity při experimentech se speciálním dvounápravovým
experimentálním vozidlem, které vzniká na katedře dopravních prostředků a diagnostiky. Vozidlo
má variabilní pohon všech kol a řízením všech kol. Experimentální vozidlo a uvedené teoretické
podklady mají napomoci buďto verifikaci tradičních teorií popisujících principy vzniku směrových
úchylek nebo jejich modernizaci tak, aby odpovídaly vlastnostem současných pneumatik. Tyto
teorie pak budou použity pro návrh algoritmu pro řízení zadní nápravy za účelem zvýšení směrové
stabilityvozidla. |
cze |
dc.description.abstract-translated |
Der Artikel beschreibt Probleme der Schräglaufwinkel von Reifen und gibt einen Vorschlag
für ihre experimentelle Bestimmung. Der grösste Teil des Artikels ist eine theoretische Analyse der
Kurvenfahrt des Fahrzeugs für die Zwecke der Bestimmung der Schräglaufwinkels aus
experimentell gewonnenen Daten. |
de |
dc.peerreviewed |
yes |
|
dc.publicationstatus |
published |
|