dc.contributor.author |
Janderová Jana
|
|
dc.contributor.author |
Schejbalová Veronika
|
|
dc.date.accessioned |
2016-11-14T08:20:16Z |
|
dc.date.available |
2016-11-14T08:20:16Z |
|
dc.date.issued |
2015 |
|
dc.identifier.issn |
2309-0685 |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/10195/66601 |
|
dc.description.abstract |
Gambling has become major issue in the Czech Republic with uncontrollably increasing number of casinos, gaming houses and video-lottery machines in restaurants. As municipalities find national level statutory regulation insufficient, they often decide to restrict or ban gambling on their territory themselves. Therefore, they issue secondary legislation - generally binding municipal ordinances. Historically, interpretation of constitutional limits to original legislation of local governments obstructed their efforts. The change in the Constitutional Court perception of the scope of self-governing competence to issue generally binding municipal ordinances is summarized. The current practice of municipalities and economic impacts are discussed. In the end, changes de lege ferenda are proposed. |
eng |
dc.format |
p. 187 - 194 |
eng |
dc.language.iso |
eng |
|
dc.relation.ispartof |
International Journal of Economics and Statistics, volume 2015, issue: 3 |
eng |
dc.rights |
open access |
eng |
dc.subject |
generally binding ordinances |
eng |
dc.subject |
local government |
eng |
dc.subject |
lottery |
eng |
dc.subject |
municipality |
eng |
dc.subject |
regulation of gambling |
eng |
dc.subject |
obecně závazné vyhlášky obcí |
cze |
dc.subject |
samospráva |
cze |
dc.subject |
loterie |
cze |
dc.subject |
obce |
cze |
dc.subject |
právní úprava hazardu |
cze |
dc.title |
Municipal Regulation of Gambling in the Czech Republic |
eng |
dc.title.alternative |
Obecní právní úprava hazardu v České republice |
cze |
dc.type |
article |
eng |
dc.description.abstract-translated |
Hazardní hraní se v České republice stalo s nekontrolovaně rostoucím počtem kasin, heren a video loterijních terminálů v restauracích podstatným problémem . Protože obce považují celostátní zákonnou úpravu loterií za nedostatečnou, rozhodují se často omezit nebo zakázat hazardní hry na svém území samy. K tomuto účelu vydávají sekundární právní předpisy - obecně závazné vyhlášky obcí. Původní výklad Ústavního soudu ohledně ústavních limitů vydávání obecních právních předpisů neumožňoval obcím tuto problematiku řešit. Článek shrnuje obrat v jeho nazírání samosprávné působnosti vydávat obecně závazné vyhlášky obcí. Dále jsou diskutovány jak stávající praxe obcí, tak ekonomické dopady právních úprav. V závěru jsou navraženy změny de lege ferenda. |
cze |
dc.peerreviewed |
yes |
eng |
dc.publicationstatus |
published version |
eng |
dc.relation.publisherversion |
http://www.naun.org/main/NAUN/economics/2015/a502015-072.pdf |
|
dc.project.ID |
SGSFES_2015001/Ekonomický a sociální rozvoj v soukromém a veřejném sektoru |
eng |
dc.identifier.obd |
39875010 |
|