Jak se učí na vysokých školách: výzkumný směr „přístupů k učení“

Show simple item record

dc.contributor.author Pabian Petr
dc.date.accessioned 2016-11-14T08:19:02Z
dc.date.available 2016-11-14T08:19:02Z
dc.date.issued 2012
dc.identifier.issn 1210-6658
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10195/66371
dc.description.abstract Článek shrnuje výzkumný směr "přístupů k učení" ve vysokém školství: vysvětluje klíčový rozdíl mezi povrchovými a hloubkovými přístupy k učení, SOLO taxonomii výstupů z učení, vnímání vzdělávacího prostředí a další související koncepty. V závěru článek analyzuje snahy integrovat "přístupy k učení" do sociálněvědních výzkumů vysokého školství. cze
dc.format p. 48-77 eng
dc.language.iso cze
dc.publisher Centrum pro studium vysokého školství cze
dc.relation.ispartof Aula, volume 20, issue: 1 eng
dc.rights Pouze v rámci univerzity eng
dc.subject přístupy k učení cze
dc.subject vysoké školství cze
dc.subject výstupy z učení cze
dc.subject approaches to learning eng
dc.subject higher education eng
dc.subject learning outcomes eng
dc.title Jak se učí na vysokých školách: výzkumný směr „přístupů k učení“ cze
dc.title.alternative Approaches to learning in higher education: overview and critical analysis eng
dc.type article eng
dc.description.abstract-translated This article summarises the theory of approaches to learning in higher education. After explaining the core distinction between deep and surface approaches the articles reviews related theoretical concepts: the SOLO taxonomy of learning outcomes, perceptions of the learning environment, conceptions of learning, conceptions of and approaches to teaching, disciplinary ways of thinking and practicing, threshold concepts and constructive alignment. By way of conclusion, the article discusses social-scientific criticisms of the individualistic limitations of this theory. These criticisms acknowledge the value of the approaches to learning theory but seek to re-contruct it by integrating into the more mainstream social-scientific research approaches. eng
dc.peerreviewed yes eng
dc.publicationstatus postprint eng
dc.project.ID GAP404/11/0127/Mass higher education in institutional settings: ethnography of university departments cze
dc.identifier.obd 39868257


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account