dc.contributor.author |
Pabian Petr
|
|
dc.date.accessioned |
2016-11-14T08:19:02Z |
|
dc.date.available |
2016-11-14T08:19:02Z |
|
dc.date.issued |
2012 |
|
dc.identifier.issn |
1210-6658 |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/10195/66371 |
|
dc.description.abstract |
Článek shrnuje výzkumný směr "přístupů k učení" ve vysokém školství: vysvětluje klíčový rozdíl mezi povrchovými a hloubkovými přístupy k učení, SOLO taxonomii výstupů z učení, vnímání vzdělávacího prostředí a další související koncepty. V závěru článek analyzuje snahy integrovat "přístupy k učení" do sociálněvědních výzkumů vysokého školství. |
cze |
dc.format |
p. 48-77 |
eng |
dc.language.iso |
cze |
|
dc.publisher |
Centrum pro studium vysokého školství |
cze |
dc.relation.ispartof |
Aula, volume 20, issue: 1 |
eng |
dc.rights |
Pouze v rámci univerzity |
eng |
dc.subject |
přístupy k učení |
cze |
dc.subject |
vysoké školství |
cze |
dc.subject |
výstupy z učení |
cze |
dc.subject |
approaches to learning |
eng |
dc.subject |
higher education |
eng |
dc.subject |
learning outcomes |
eng |
dc.title |
Jak se učí na vysokých školách: výzkumný směr „přístupů k učení“ |
cze |
dc.title.alternative |
Approaches to learning in higher education: overview and critical analysis |
eng |
dc.type |
article |
eng |
dc.description.abstract-translated |
This article summarises the theory of approaches to learning in higher education. After explaining the core distinction between deep and surface approaches the articles reviews related theoretical concepts: the SOLO taxonomy of learning outcomes, perceptions of the learning environment, conceptions of learning, conceptions of and approaches to teaching, disciplinary ways of thinking and practicing, threshold concepts and constructive alignment. By way of conclusion, the article discusses social-scientific criticisms of the individualistic limitations of this theory. These criticisms acknowledge the value of the approaches to learning theory but seek to re-contruct it by integrating into the more mainstream social-scientific research approaches. |
eng |
dc.peerreviewed |
yes |
eng |
dc.publicationstatus |
postprint |
eng |
dc.project.ID |
GAP404/11/0127/Mass higher education in institutional settings: ethnography of university departments |
cze |
dc.identifier.obd |
39868257 |
|