Práce je zaměřena na regionální výrobce jako tvůrce mikroekonomické regionální báze. V práci je porovnána odlišná metodika pro vymezení venkovského prostoru v České republice a Evropské unii. Jsou zde definovány základní funkce venkova. Pozornost je věnována rovněž problematice rozvoje venkova, zejména nástrojům, aktérům, formám podpory a také bariérám, se kterými se lze setkat. Dále je popsáno podnikatelské prostředí a faktory, které ovlivňují kvalitu podnikatelského prostředí a určen charakter ekonomické základny regionu, do kterého spadá Místní akční skupina Železnohorský region. Poslední část práce je zaměřena na zhodnocení synergických efektů plynoucích z existence a fungování Místní akční skupiny Železnohorský region, pomocí dotazníkového šetření, jak z pohledu regionálních výrobců, kteří jsou držiteli regionální značky ŽELEZNÉ HORY regionální produkt?, tak i z pohledu ostatních podnikatelských subjektů, včetně faktorů ovlivňujících jejich podnikatelskou činnost na jejím území.