Zobrazit minimální záznam
dc.contributor.advisor |
Schifferová, Věra |
|
dc.contributor.author |
Šolcová, Kateřina
|
|
dc.date.accessioned |
2016-04-25T16:09:43Z |
|
dc.date.available |
2016-04-25T16:09:43Z |
|
dc.date.issued |
2015 |
|
dc.date.submitted |
2015-02-19 |
|
dc.identifier |
Univerzitní knihovna (studovna) |
cze |
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/10195/64071 |
|
dc.description.abstract |
Předkládaná práce zkoumá, zda filosofická východiska Komenského pojetí učitelské činnosti, jak jsou vyložena ve spise Didactica magna, vycházejí z platónské teorie poznání, nebo zda navazují na tradici aristotelskou. Srovnání Komenského didaktiky se spisy, které na základě Platónovy a Aristotelovy epistemologie rozvíjely teorii učitele, prokazuje aristotelský základ spisu Didactica magna. Ten spočívá jednak ve vyvození didaktického umění a priori a dále ve využití aristotelské myšlenky přirozenosti umění (zásady ars imitatur naturam) v oblasti výchovy. Druhá část práce dále zkoumá, do jaké míry se Komenský nechal při aplikaci aristotelské myšlenky inspirovat svými předchůdci. Práce dokazuje, že Komenského didaktika je originálním počinem z toho hlediska, že její autor promítl myšlenku ars imitatur naturam do oblasti didaktické a vystavěl na ní soustavný celek vychovatelských opatření, jejichž platnost je ve značném rozsahu dodnes aktuální. |
cze |
dc.format.extent |
768056 bytes |
|
dc.format.mimetype |
application/pdf |
|
dc.language.iso |
cze |
|
dc.publisher |
Univerzita Pardubice |
cze |
dc.rights |
bez omezení |
|
dc.subject |
Komenský, Jan Amos |
cze |
dc.subject |
Didactica magna |
cze |
dc.subject |
artificium docendi |
cze |
dc.subject |
Augustinus Aurelius |
cze |
dc.subject |
Akvinský, Tomáš |
cze |
dc.subject |
De magistro |
cze |
dc.title |
Aristotelská východiska Komenského spisu Didactica magna |
cze |
dc.title.alternative |
Aristotelian Principles of Comenius? Treatise Didactica magna |
eng |
dc.type |
disertační práce |
cze |
dc.contributor.referee |
Heider, Daniel |
|
dc.contributor.referee |
Urbánek, Vladimír |
|
dc.date.accepted |
2015-06-18 |
|
dc.description.abstract-translated |
The dissertation investigates if the philosophical principles of Comenius didactical conception, introduced in the Didactica magna treatises are founded on the Plato?s epistemology or if they are rather based on the Aristotelian tradition. The comparison of Comenius? didactics with the works developing the theory of teaching on the basis of Plato?s and Aristotle?s thoughts proves the Aristotelian origin of Didactica magna treatise. This can be seen in the fact that Comenius? didactics is deduced a priori as well as that the Aristotelian idea of the relation between art and nature ars imitatur naturam was applied to the teaching practice. The second part of the dissertation explores if and to which extent Comenius had been inspired by his predecessors when applying the Aristotelian idea ars imitatur naturam. It is shown that Comenius? didactics was an original project as its author developed the
Aristotelian idea into a system of school education as a whole, the principles of which are relevant even today. |
eng |
dc.description.department |
Fakulta filozofická |
cze |
dc.thesis.degree-discipline |
Filozofie |
cze |
dc.thesis.degree-name |
Ph.D. |
|
dc.thesis.degree-grantor |
Univerzita Pardubice. Fakulta filozofická |
cze |
dc.identifier.signature |
D33711 |
|
dc.thesis.degree-program |
Filozofie |
cze |
dc.identifier.stag |
28582 |
|
dc.description.grade |
Dokončená práce s úspěšnou obhajobou |
cze |
Tento záznam se objevuje v následujících kolekcích
Zobrazit minimální záznam
|
Vyhledávání
Procházet
-
Vše v Digitální knihovně
-
Tato kolekce
Můj účet
|