Zobrazit minimální záznam
dc.contributor.author |
Matuška, Jaroslav
|
|
dc.date.accessioned |
2015-03-03T15:30:35Z |
|
dc.date.available |
2015-03-03T15:30:35Z |
|
dc.date.issued |
2013 |
|
dc.identifier |
Univerzitní knihovna (studovna) |
cze |
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/10195/59032 |
|
dc.description.abstract |
Práce přináší výběr teoretických poznatků i výsledků řešení praktických úloh, které její autor (v některých případech s kolektivem spolupracovníků) shromáždil od roku 2002 za svého působení na Dopravní fakultě Jana Pernera Univerzity Pardubice. Většina z nich byla publikována ve sbornících konferencí, odborných časopisech domácích i zahraničních, v odborné knize, na webových stránkách nebo v elektronické podobě na CD-ROM. První kapitola habilitační práce obsahuje soubor poznatků z oblasti pojetí různých definic odborných pojmů užívaných v oblasti tvorby bezbariérového prostředí obecného i v dopravě a srovnává jejich obsah i pojetí ve vybraných evropských i několika mimoevropských zemích. Druhá kapitola uvádí specifika a charakteristiky vybraných osob s omezenou schopností pohybu nebo orientace (osob s postižením pohybového aparátu, zrakovým, sluchovým nebo kombinovaným postižením), které jsou pro ně jednak limitující při užívání veřejné dopravy a navazujícího prostředí, jednak jsou podkladem pro lepší pochopení potřebných úprav prostředí pro tyto uživatele. Třetí kapitola shrnuje přehled vědeckého poznání v oblasti tvorby přístupného prostředí, jak byl sumarizován z publikací v domácích i zahraničních časopisech i z osobních kontaktů s odborníky v zahraničí, kteří se zabývají stejnou problematikou. Dále je na několika případech dokumentován stav přístupnosti různých subsystémů veřejné dopravy v praxi, jak vyplynul z provedených průzkumů autora, příp. dalších dostupných zdrojů. Čtvrtá - stěžejní kapitola uvádí metody tvorby bezbariérového prostředí, které autor vytvořil nebo se na tvorbě významně spolupodílel. Jde zejména o metodu dekompozice prostředí, metodu kritických míst nebo systémový přístup k řešené problematice. Některé navržené metody a postupy byly převzaty a aplikovány v praxi i při řešení bakalářských a diplomových prací studentů na Dopravní fakultě Jana Pernera i na jiných vysokých školách, např. metoda kritických míst, systémové pojetí tvorby bezbariérového prostředí nebo tabulková metoda analýzy vybraných prvků v městském prostředí. Pátá kapitola uvádí řešení vybraných problémů a úloh, které je možné využít při tvorbě přístupného městského prostředí i ucelených přepravních řetězců, a to za pomoci matematického aparátu i vlastních postupů autora. |
cze |
dc.format |
135 s. |
cze |
dc.language.iso |
cze |
|
dc.publisher |
Univerzita Pardubice |
cze |
dc.subject |
bezbariérové prostředí |
cze |
dc.subject |
veřejná doprava |
cze |
dc.subject |
bariéry |
cze |
dc.subject |
accessible environment |
eng |
dc.subject |
public transport |
eng |
dc.subject |
barriers |
eng |
dc.title |
Tvorba bezbariérového prostředí ve veřejné dopravě a navazujících systémech |
cze |
dc.title.alternative |
Designing accessible public transportation and related systems |
cze |
dc.type |
habilitační práce |
cze |
dc.date.accepted |
2013 |
|
dc.description.abstract-translated |
The thesis brings theoretical knowledge and evaluates the results of problem-solving tasks which have been compiled by the author (in some cases in cooperation with team of collaborators) working at Jan Perner Transport Faculty - University of Pardubice since 2002. Most of it has been published in conference proceedings, Czech and foreign journals, specialized book, websites or in electronic form (CD-ROM). The first chapter of the thesis consists of information on various approaches to definitions of terms uses in the field of general design principles for accessible environments and accessible transportation comparing their content and interpretation in several European and non-European countries. The second chapter deals with characteristics of some people with limited mobility of orientation (including disabled, visually impaired, hard of hearing or multiple disablities) for whom transportation options remain limited. These characteristics can also serve as the source of understanding necessary adjustments for these users. The third chapter summarizes scientific knowledge in the field of designing accessible environment compiled from Czech and foreign publications, personal contacts with experts abroad who deal with the same issues. The accessibility level of some public transport subsystems is documented in several cases resulting from author's research or other available resources. The fourth chapter is the key chapter as it demenstrates methods for designing accessible environments which were created by the author or with his significant contribution. This is, above all, the method of environment decomposition, critical points method or system approach to these problems. Some of the proposed methods have been used and applied in the practice and in bachelor and diploma theses at Jan Perner Transport Faculty - University of Pardubice and other colleges, above all the method of critical points, system approach to accessible environment design or table method of analysing selected elements in urban environment. The fifth chapter presents solutions to selected problems, which can be applied when designing accessible urban environment and integrated transport chains using mathematic and author's own methods. |
eng |
dc.description.department |
Katedra technologie a řízení dopravy |
cze |
dc.thesis.degree-name |
doc. |
cze |
dc.thesis.degree-grantor |
Univerzita Pardubice. Dopravní fakulta Jana Pernera |
cze |
dc.identifier.signature |
D29824 |
|
dc.description.grade |
Dokončená práce s úspěšnou obhajobou |
cze |
Soubory tohoto záznamu
K tomuto záznamu nejsou připojeny žádné soubory.
|
Tento záznam se objevuje v následujících kolekcích
Zobrazit minimální záznam
|
Vyhledávání
Procházet
-
Vše v Digitální knihovně
-
Tato kolekce
Můj účet
|