Trakční napájecí soustavy: studijní opora

Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.author Doleček, Radovan
dc.contributor.author Černý, Ondřej
dc.date.accessioned 2015-02-26T08:20:57Z
dc.date.available 2015-02-26T08:20:57Z
dc.date.issued 2015
dc.identifier.isbn 978-80-7395-879-4 (tisk)
dc.identifier.isbn 978-80-7395-880-0 (pdf)
dc.identifier.isbn 978-80-7395-88 1-7 (CD)
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10195/59028
dc.description.abstract Cílem této studijní opory je detailní seznámení se s dnes používanými trakčními napájecími (DC a AC) soustavami pro kolejová vozidla, jejich charakteristikou a využitím včetně příkladů a popisu základních technologických prvků používaných u jednotlivých systémů. Skutečnost, že se elektrická trakce dlouhodobě jeví jako jedna z nejekonomičtějších (především s rostoucím objemem přepravovaného zboží a vzdáleností dopravy) a ekologicky nejšetrnějších způsobů dopravy (doprava v městských aglomeracích), vede k požadavkům na její další rozvoj a rozšíření v budoucnu. Toto je patrné i ze Střednědobého plánu rozvoje dopravní infrastruktury s dlouhodobým výhledem (Dopravní sektorová strategie 2. Fáze z 31.8.2013, Kniha 5 - Principy a cíle Dopravních strategií.), kde jsou, mimo jiné, uvedena následující východiska týkající se oblasti železniční dopravy v rámci EU: • Do roku 2030 převedení 30 % silniční přepravy nákladu nad 300 km na jiné druhy dopravy, jako např. na železniční či vnitrozemskou vodní dopravu, a do roku 2050 dokonce více než 50 %. • Dokončení hlavní sítě TEN-T do roku 2030 a globální sítě do roku 2050. • Dokončení evropské vysokorychlostní železniční sítě do roku 2050. • Většina objemu přepravy cestujících na střední vzdálenost by do roku 2050 měla probíhat po železnici. • Do roku 2050 propojení všech letišť na hlavní síti na železniční síť. Současně s tím by mělo dojít k většímu využití železniční dopravy na elektrizovaných tratích pro příměstskou, aglomerační i městskou dopravu. Všechny tyto aspekty kladou velký důraz na interoperabilitu na všech úrovních železniční dopravy, tedy i v oblasti napájení. V současné době je problematika různých napájecích systémů v národním i nadnárodním měřítku řešena používáním moderních vícesystémových vozidel, která umožňují přechod mezi jednotlivými systémy bez přerušení provozu. cze
dc.language.iso cze
dc.publisher Univerzita Pardubice cze
dc.subject trakční napájecí soustavy cze
dc.subject kolejová vozidla cze
dc.title Trakční napájecí soustavy: studijní opora cze
dc.type Book cze


Tento záznam se objevuje v následujících kolekcích

Zobrazit minimální záznam

Vyhledávání


Rozšířené hledání

Procházet

Můj účet