Zobrazit minimální záznam
dc.contributor.author |
Králová, Žaneta
|
|
dc.date.accessioned |
2015-02-16T08:55:29Z |
|
dc.date.available |
2015-02-16T08:55:29Z |
|
dc.date.issued |
2014 |
|
dc.identifier |
Univerzitní knihovna (studovna) |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/10195/59016 |
|
dc.description.abstract |
Tato práce se zabývá pedagogickými principy, obsaženými v díle Jana Amose Komenského (1592–1670) a pokusy o jejich uplatňování ve výukové praxi samotným Komenským. V prvním období své pedagogické činnosti ve vlasti (do roku 1628), se Komenský pokoušel o realizaci encyklopedických a slovníkových projektů (Theatrum universitatis rerum, Thesaurus linguae bohemicae), které však nikdy nedokončil. Po odchodu do polského Lešna v roce 1628 obrátil svou snahu směrem k vytvoření pravidel pro výuku na školách, jejímž výsledkem je především dílo Didactica magna (Velká didaktika). Didaktické principy zde uvedené dále rozvíjí i ve svých dalších dílech (Informatorium školy mateřské, Janua linguarum reserata, Methodus linguarum novissima, Schola pansophica atd.). Pobyt v Blatném Potoku v Uhrách v letech 1650–1654 mu dal příležitost pokusit se uplatnit teoretické principy své metody v praxi. I přesto, že tento experiment neskončil úspěšně, jsou výsledkem jeho působení na potocké škole dvě díla trvalé hodnoty (Orbis pictus, Schola ludus), vycházející z Komenského záměru podávat učivo hravou a zábavnou formou. V závěrečném období svého života v Amsterodamu obrací Komenský svou snahu především k vytvoření programu všenápravy celé společnosti; všenápravné ideje však prolínají i jeho celoživotním pedagogickým dílem. |
cze |
dc.format |
45 s. |
cze |
dc.language.iso |
cze |
|
dc.publisher |
Univerzita Pardubice |
cze |
dc.rights |
Bez omezení |
cze |
dc.subject |
Jan Amos Komenský |
cze |
dc.subject |
vzdělávání |
cze |
dc.subject |
výchova |
cze |
dc.subject |
školy |
cze |
dc.subject |
Jan Amos Comenius |
eng |
dc.subject |
education |
eng |
dc.subject |
upbringing |
eng |
dc.subject |
school |
eng |
dc.title |
Pedagogické principy J. A. Komenského a jejich uplatňování v praxi |
cze |
dc.type |
závěrečná práce |
cze |
dc.date.accepted |
2014 |
|
dc.description.abstract-translated |
This work deals with pedagogical principles contained in the work of Jan Amos Comenius (1592–1670) and with his attempts of their application in teaching practice itself. During the first part of Comenius teaching activities in his homeland (until 1628) he attempted to implement few encyclopedic and lexical projects (Theatrum Universitatis Rerum, Thesaurus Linguae Bohemicae), but they were never finished. After arriving to Polish Leszno in 1628 he turned his efforts towards the establishment of rules for teaching in schools, the result of it was the work Didactica Magna (The Great Didactic). He further elaborated didactic principles in his other works (The School of Infancy, Janua Linguarum Reserata, Methodus Linguarum Novissima, Schola Pansophica etc.). His sojourn in Hungarian Sárospatak during years 1650–1654 gave him the opportunity to try to employ theoretical principles of his method in practice. Even though this attempt did not end up successfully, his activity at the Sárospatak's school resulted in two works of lasting value (Orbis Pictus, Schola Ludus). Both works were based on the Comenius intention to teach in a playful and entertaining way. In the final period of his life in Amsterdam Comenius chief attention was primarily directed to creating a program of a general improvement of human society. Ideas of general improvement of human society can be found in all Comenius lifelong educational work. |
eng |
dc.thesis.degree-discipline |
doplňující pedagogické studium |
cze |
dc.thesis.degree-grantor |
Univerzita Pardubice. Fakulta filozofická |
cze |
dc.identifier.signature |
D31337 |
|
dc.description.grade |
Dokončená práce s úspěšnou obhajobou |
cze |
Tento záznam se objevuje v následujících kolekcích
Zobrazit minimální záznam
|
Vyhledávání
Procházet
-
Vše v Digitální knihovně
-
Tato kolekce
Můj účet
|