Pedagogické principy J. A. Komenského a jejich uplatňování v praxi

Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.author Králová, Žaneta
dc.date.accessioned 2015-02-16T08:55:29Z
dc.date.available 2015-02-16T08:55:29Z
dc.date.issued 2014
dc.identifier Univerzitní knihovna (studovna)
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10195/59016
dc.description.abstract Tato práce se zabývá pedagogickými principy, obsaženými v díle Jana Amose Komenského (1592–1670) a pokusy o jejich uplatňování ve výukové praxi samotným Komenským. V prvním období své pedagogické činnosti ve vlasti (do roku 1628), se Komenský pokoušel o realizaci encyklopedických a slovníkových projektů (Theatrum universitatis rerum, Thesaurus linguae bohemicae), které však nikdy nedokončil. Po odchodu do polského Lešna v roce 1628 obrátil svou snahu směrem k vytvoření pravidel pro výuku na školách, jejímž výsledkem je především dílo Didactica magna (Velká didaktika). Didaktické principy zde uvedené dále rozvíjí i ve svých dalších dílech (Informatorium školy mateřské, Janua linguarum reserata, Methodus linguarum novissima, Schola pansophica atd.). Pobyt v Blatném Potoku v Uhrách v letech 1650–1654 mu dal příležitost pokusit se uplatnit teoretické principy své metody v praxi. I přesto, že tento experiment neskončil úspěšně, jsou výsledkem jeho působení na potocké škole dvě díla trvalé hodnoty (Orbis pictus, Schola ludus), vycházející z Komenského záměru podávat učivo hravou a zábavnou formou. V závěrečném období svého života v Amsterodamu obrací Komenský svou snahu především k vytvoření programu všenápravy celé společnosti; všenápravné ideje však prolínají i jeho celoživotním pedagogickým dílem. cze
dc.format 45 s. cze
dc.language.iso cze
dc.publisher Univerzita Pardubice cze
dc.rights Bez omezení cze
dc.subject Jan Amos Komenský cze
dc.subject vzdělávání cze
dc.subject výchova cze
dc.subject školy cze
dc.subject Jan Amos Comenius eng
dc.subject education eng
dc.subject upbringing eng
dc.subject school eng
dc.title Pedagogické principy J. A. Komenského a jejich uplatňování v praxi cze
dc.type závěrečná práce cze
dc.date.accepted 2014
dc.description.abstract-translated This work deals with pedagogical principles contained in the work of Jan Amos Comenius (1592–1670) and with his attempts of their application in teaching practice itself. During the first part of Comenius teaching activities in his homeland (until 1628) he attempted to implement few encyclopedic and lexical projects (Theatrum Universitatis Rerum, Thesaurus Linguae Bohemicae), but they were never finished. After arriving to Polish Leszno in 1628 he turned his efforts towards the establishment of rules for teaching in schools, the result of it was the work Didactica Magna (The Great Didactic). He further elaborated didactic principles in his other works (The School of Infancy, Janua Linguarum Reserata, Methodus Linguarum Novissima, Schola Pansophica etc.). His sojourn in Hungarian Sárospatak during years 1650–1654 gave him the opportunity to try to employ theoretical principles of his method in practice. Even though this attempt did not end up successfully, his activity at the Sárospatak's school resulted in two works of lasting value (Orbis Pictus, Schola Ludus). Both works were based on the Comenius intention to teach in a playful and entertaining way. In the final period of his life in Amsterdam Comenius chief attention was primarily directed to creating a program of a general improvement of human society. Ideas of general improvement of human society can be found in all Comenius lifelong educational work. eng
dc.thesis.degree-discipline doplňující pedagogické studium cze
dc.thesis.degree-grantor Univerzita Pardubice. Fakulta filozofická cze
dc.identifier.signature D31337
dc.description.grade Dokončená práce s úspěšnou obhajobou cze


Tento záznam se objevuje v následujících kolekcích

Zobrazit minimální záznam

Vyhledávání


Rozšířené hledání

Procházet

Můj účet