Künstlerische Stationen: Betrachtungen über Kunst und Künstler. Ein Blick in die deutschsprachige Literatur des 19. und 20. Jahrhunderts

Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.author Jaklová, Helena
dc.contributor.author Knápek, Pavel
dc.date.accessioned 2015-01-19T10:00:15Z
dc.date.available 2015-01-19T10:00:15Z
dc.date.issued 2014
dc.identifier.isbn 978-80-7395-826-8 (Print)
dc.identifier.isbn 978-80-7395-827-5 (PDF)
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10195/58600
dc.description.abstract V úvodní kapitole se autorka zaměřuje na počátky raně romantické estetiky zejména v oblasti pojetí hudby. Vývojové tendence zpracovávané problematiky jsou zohledněny v kontextu vývoje německy psané literatury. Raně romantická díla jsou tedy srovnávána s estetickými náhledy období preromantického. Z tohoto hlediska se ukázaly nosnými hudebně estetické názory Karla Philippa Moritze a Johanna Friedricha Reichardta, protože se v jejich dílech odráží nejen pohled obecně estetický, ale také zájem o osobnost umělce. Postava skladatele Josepha Berglingera, jak ji vytvořili Wackenroder a Tieck, je podrobena analýze romantického pojetí umělce a umění z pohledu literárního dění kolem roku 1800. Cílem druhé kapitoly je ukázat, jak se v kontextu německé literatury rozvíjí koncept umění a tvůrčího uměleckého individua nastíněný preromantickou a romantickou estetickou školou. Zejména na postavě hudebního skladatele Johannese Kreislera, vytvořené E. T. A. Hoffmannem, je patrno ukotvení a další vývoj dobového autonomního pojetí umělce. Orientace autora na umělce a umění se promítá jak v oblasti literární tvorby, tak i mimo ni. E. T. A. Hoffmann je zde představen i jako hudební recenzent. Studie nabízí rovněž srovnání fiktivního skladatele Kreislera se skutečnou postavou hudebního skladatele L. van Beethovena jako zdroje autorovy literární inspirace. Ústředním tématem kapitoly je problematika nalezení pozice umělce v rámci měšťácké společnosti a jeho tvůrčího sebeprosazení. Následující kapitola se zaměřuje na Hofmannsthalovo pojetí umění, které analyzuje jak v celkovém kontextu díla autora, tak i na příkladu jednotlivých postav. V rámci teoretického rozboru se text věnuje zejména pojmům „platónské ideje“ a symbolu, které Hofmannsthal často označoval za nástroje uměleckého vnímání vnější reality. Studie dále rozebírá autorovo chápání těchto pojmů a zkoumá vlivy na jeho utváření z oblasti filozofie a literatury. Předmětem analýzy jednotlivých děl jsou Hofmannsthalova vybraná raná dramata, jakož i Pohádka 672. noci. Jak dokládají autorovy eseje a zápisky, považoval Hofmannsthal uvedená díla za příspěvek k problematice umělce a diletanta. Kapitola věnovaná Thomasu Mannovi se zabývá zejména významem umění v životě člověka a rolí umělce ve společnosti na pozadí autorova díla. Předmětem rozboru jsou povídky Tristan, Tonio Kröger a Smrt v Benátkách, jejichž prostřednictvím Mann zkoumal hodnotu literární tvorby a zvláště její etický rozměr. Studie dokládá, že i Mannovo dílo, podobně jako Hofmannsthalovo, obsahuje reflexi konceptu „platónské ideje“ i Nietzscheho dichotomie apollinského a dionýského principu. Lyrik Stefan George je obecně vnímán jako významný německý představitel estetismu a dekadence. Kapitola rozpracovává jeho pojetí umění a zasazuje ho do kontextu německé filozofie (Schopenhauer, Nietzsche) i literatury (Goethe, romantismus, Hölderlin), z nichž Georgeho tvorba čerpá nejvíce. Předmětem zkoumání je však i básníkův vztah k antickému filozofu Platónovi a k hodnotám, které reprezentuje. Závěrečná kapitola se zabývá pojetím umění v díle Hermanna Hesseho. Úvodem je tato problematika prezentována srovnáním Hesseho názorů se Schopenhauerovým konceptem umění. Hesse byl nejen plodným literátem, ale zabýval se i jinými druhy umění. Všestranně nadaný autor se věnoval hudbě, což ovlivnilo jeho literární tvorbu tematicky i kompozičně. V malířství se Hesse považoval za diletanta. Přímé a pravdivé zachycení reality v jeho akvarelech dokládá schopnost autora trefně zdokumentovat i aktuální společenské dění. Hloubka literárních postřehů v souvislosti s vymezením pozice tvůrčího individua vůči společnosti bezesporu zajišťuje Hesseho tvorbě nadčasové působení napříč generacemi čtenářů. cze
dc.language.iso ger
dc.publisher Univerzita Pardubice cze
dc.subject německá literatura cze
dc.subject romantismus cze
dc.subject estetika cze
dc.subject german literature eng
dc.subject Romanticism eng
dc.subject aesthetics eng
dc.subject umění cze
dc.subject art eng
dc.title Künstlerische Stationen: Betrachtungen über Kunst und Künstler. Ein Blick in die deutschsprachige Literatur des 19. und 20. Jahrhunderts eng
dc.type Book eng
dc.description.abstract-translated In the first chapter, the author focuses on the origins of early Romantic aesthetics, particularly its conception of music. The aspect to be considered is the context of the German-language literature development. The early Romantic works are compared with the pre-Romantic aesthetic views. From this perspective, Karl Philipp Moritz and Johann Friedrich Reichardt’s musical aesthetic opinions proved to be particularly revealing as their works reflect not only a general aesthetic view, but also an interest in the artist’s personality. The composer Joseph Berglinger’s character created by Wackenroder and Tieck is subjected to an analysis of the Romantic concept of the artist and art as seen from the perspective of literary development around the year 1800. The aim of the second chapter is to show how, in the context of the pre-Romantic and Romantic aesthetic school, the concept of art and a creative artistic personality is developed. The assumed position and the evolution of the then autonomous conception of the artist is particularly well-pronounced in the figure of the composer Johannes Kreisler created by E.T.A. Hoffmann. The author’s orientation on the artist and his art is reflected both in the literary creation and beyond it. Hoffmann is portrayed as a music reviewer as well. The study also proffers the comparison of the fictitious composer Kreisler with the real composer Ludwig van Beethoven as the source of the author’s literary inspiration. The main topic of the chapter is the issue of finding the artist’s position in the bourgeois society and his creative self-assertion. The following chapter focuses on Hofmannsthal’s concept of art and analyses it both in the overall context of the author’s works and by using the example of particular characters. In the theoretical analysis, the text pays special attention to the concepts of “Platonic idea” and the symbol that Hofmannsthal often calls “instruments of artistic perception of external reality”. Further, the study discusses the author’s understanding of those concepts and examines the influences of philosophy and literature on its creation. The subjects of this analysis are selected from early dramas of Hofmannsthal’s, as well as The Tale of the 672nd Night. As evidenced by the author’s essays and notes, Hofmannsthal regarded the above mentioned works as a contribution to the issue of the artist and the dilettante. The study devoted to Thomas Mann deals mainly with the importance of art in human life and the role of the artist in society. The subjects of the analysis are three short stories: Tristan, Tonio Kröger and The Death in Venice, by means of which Mann studied the value of literary works and their ethical dimension in particular. The chapter illustrates that Mann’s works, similarly to Hofmannsthal’s, reflect the concept of “Platonic idea” and Nietzsche’s dichotomy of Apollonian and Dionysian principles. Stefan George, the lyric poet, is generally perceived as a prominent figure in German aestheticism and decadence. The chapter elaborates his conception of art and puts it into the context of German philosophy (Schopenhauer, Nietzsche) and literature (Goethe, Romanticism, Hölderlin), the most important influences on George’s work. Of further concern in the chapter is the poet’s relationship to the ancient philosopher Plato and the values he represents. The final chapter deals with the conception of art in Hermann Hesse’s works. The main issues are introduced by comparing Hesse’s views and Schopenhauer’s conception of art. Hesse was not only a prolific writer, but he also engaged in other forms of art. The versatile author devoted himself to music, which influenced his literary work in terms of topics and the style of composition. As for painting, Hesse considered himself a dilettante. The direct and veracious depiction of reality in his aquarelles proves the author’s ability to aptly capture contemporary social events. The literary observations concerning the delimitation of a creative individual ’s position within society will undoubtedly ensure that Hesse’s timeless work will impact profoundly on readers across generations. eng
dc.peerreviewed yes eng


Tento záznam se objevuje v následujících kolekcích

Zobrazit minimální záznam

Vyhledávání


Rozšířené hledání

Procházet

Můj účet