dc.contributor.advisor |
Sampey, Daniel Paul |
cze |
dc.contributor.author |
Švandová, Denisa |
|
dc.date.accessioned |
2014-09-22T12:30:03Z |
|
dc.date.available |
2014-09-22T12:30:03Z |
|
dc.date.issued |
2014 |
|
dc.identifier |
Univerzitní knihovna (studovna) |
cze |
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/10195/58285 |
|
dc.description.abstract |
The primary purpose of this bachelor thesis is to examine the expressionist features and women's roles found in Sophie Treadwell's drama "Machinal." Firstly, the early origins and characteristics of theatrical expressionism are described both in general and in the context of the modern American stage of the early twentieth century. Subsequently, the thesis is focused on the issues of women in the 1920s and the emergence of the New Woman in America. The main part of the thesis is concerned with a detailed analysis of Machinal and explores the expressionist techniques of the play employed to highlight women's roles in all spheres of modern society. |
eng |
dc.format |
56 s. |
cze |
dc.format.extent |
1219451 bytes |
cze |
dc.format.mimetype |
application/pdf |
cze |
dc.language.iso |
eng |
|
dc.publisher |
Univerzita Pardubice |
cze |
dc.rights |
Pouze v rámci univerzity |
cze |
dc.subject |
divadelní expresionismus |
cze |
dc.subject |
americký modernismus |
cze |
dc.subject |
role žen |
cze |
dc.subject |
Nová Žena |
cze |
dc.subject |
theatrical expressionism |
eng |
dc.subject |
American modernism |
eng |
dc.subject |
women's roles |
eng |
dc.subject |
New Woman |
eng |
dc.title |
Expressionism and Women's Roles in Sophie Treadwell's "Machinal" (1928) |
eng |
dc.title.alternative |
Expresionismus a role žen ve hře "Machinal" (1928) Sophie Treadwell |
cze |
dc.type |
bakalářská práce |
cze |
dc.contributor.referee |
Smažilová, Petra |
cze |
dc.date.accepted |
2014 |
cze |
dc.description.abstract-translated |
Tato bakalářská práce si klade za cíl analyzovat expresionistické prvky a role žen v divadelní hře Sophie Treadwellové Machinal. Úvodní kapitola nastiňuje prvopočátky a charakteristické znaky divadelního expresionismu všeobecně i v kontextu moderního amerického divadla. Práce se následně zaměřuje na problematiku žen ve dvacátých letech dvacátého století a vznik americké Nové Ženy. Nejdůležitější část práce se zabývá analýzou dramatu a zkoumá znaky expresionismu, jež slouží ke zdůraznění ženských rolí ve všech sférách novodobé společnosti. |
cze |
dc.description.department |
Katedra anglistiky a amerikanistiky |
cze |
dc.thesis.degree-discipline |
Anglický jazyk pro odbornou praxi |
cze |
dc.thesis.degree-name |
Bc. |
cze |
dc.thesis.degree-grantor |
Univerzita Pardubice. Fakulta filozofická |
cze |
dc.identifier.signature |
D30756 |
cze |
dc.thesis.degree-program |
Filologie |
cze |
dc.identifier.stag |
22536 |
cze |
dc.description.grade |
Dokončená práce s úspěšnou obhajobou |
cze |