Přístup k e-verzi:Práce bude přístupná pouze v rámci univerzity od 7.3.2024
Studijní obor:Dopravní prostředky a infrastruktura
Abstrakt:
Disertační práce se věnuje tribotechnické diagnostice (TTD) dopravních prostředků a využití vybraných instrumentálních metod ? infračervené spektrometrie s Fourierovou transformací (FTIR spektrometrie), atomové emisní spektrometrie (AES), analytické ferrografie v kombinaci s optickou mikroskopií, rastrovací elektronové mikroskopie (REM) alokální elektronové mikroanalýzy (EDX) v analýze olejů. Kombinací těchto metod lze jednak
identifikovat a kvantifikovat chemické procesy degradace a kontaminace olejů, ale také analyzovat částice opotřebení nesené olejem, a tak usuzovat na charakter fyzikálních i chemických dějů, které se v systému odehrávají.
Cílem této práce je - identifikace, zobecnění a kvantitativní popis změn fyzikálních a chemických vlastností motorových olejů, k nimž dochází v průběhu exploatace olejových náplní během provozu dopravních prostředků,
- využití pokročilých matematicko-statistických metod při zpracování souboru tribodiagnostických dat, která byla získána analýzou olejů. V rámci práce byly navrženy a ověřeny prediktivní FTIR.chemometrické modely stanovení důležitých tribodiagnostických parametrů ? inematické viskozity při 100 °C (KV100°C) a čísla celkové alkality (TBN).
Byl zpracován postup aplikace vybraných metod vícerozměrné statistické analýzy (analýzy hlavních komponent a diskriminační analýzy) na matici ribodiagnostických dat. Kombinací instrumentálních metod tribotechnické diagnostiky (TTD) byly analyzovány a zobecněny vztahy mezi degradačními procesy, ke kterým během provozu motorového oleje dochází, a charakterem procesu provozního opotřebení částí motoru, kde je tento olej aplikován.